VÝVOJ, ORGANIZACE A TRH CESTOVNÍHO RUCHU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_20.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_07.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV.Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Dokument KAP MSK - obsah
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Jednoduché účetnictví
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Občanské soudní řízení I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní informace o poskytovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Správa sociálního zabezpečení
Digitální učební materiál
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
CESTOVNÍ RUCH JAKO SYSTÉM
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Agroturistika a podnikání na venkově
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Aktuální problémy cestovního ruchu
Transkript prezentace:

VÝVOJ, ORGANIZACE A TRH CESTOVNÍHO RUCHU Liberec 2017 Mgr. Jan Charousek

Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování nalezneme již ve starověkém Řecku a Římě (staří Římané měli svá rekreační centra a střediska zábavy). Nejznámějším průkopníkem organizovaného cestovního ruchu byl Angličan Thomas Cook (1808 - 1892), jehož nedělní výlety vlakem do přírody lze považovat za první zájezdy tak, jak je chápeme dnes.

Němec Karl Baedecker (1801 – 1859) byl osobností, která dala současnou podobu tištěným průvodcům (jeho průvodci obsahovaly mapy, plány tras, údaje o památkách, ubytování,…). Průvodce Berlín a okolí z roku 1910

Řízení a organizace CR v České republice Cestovní ruch v České republice je předmětem zájmu a pravomocí několika orgánů na různých úrovních. 1) Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Je pověřeno výkonem státní správy v oblasti cestovního ruchu. Mezi hlavní činnosti patří: a) návrhy příslušných právních norem, které upravují CR b) tvorba a realizace programů zaměřených na rozvoj CR c) koordinace činnosti ostatních orgánů působících v CR d) získávání a rozdělování finančních prostředků pro rozvoj v CR e) sledování a analýza statistických údajů o CR http://www.mmr.cz/cs/Podpora-regionu-a-cestovni-ruch/Cestovni-ruch

2) Agentura CzechTourism Je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a jež vyvíjí svou činnost v souladu s cíli zřizovatele, zřizovací listinou a platným statutem. Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice. K dosažení tohoto cíle plní CzechTourism v koordinaci s MMR ČR tyto hlavní úkoly: http://www.czechtourism.cz/o-czechtourism/zakladni-informace/

3) Regionální orgány státní správy Působí na úrovni úřadů krajských, městských a obecních. http://kultura.kraj-lbc.cz/page414 4) Informační centra http://www.kislomnice.cz 5) Regionální, občanská sdružení v cestovním ruchu http://www.cesky-raj.info/cs 6) Profesní sdružení cestovního ruchu – působí v oblasti služeb: a) ubytovacích a stravovacích b) informačních c) dopravních d) cestovních kanceláří

Orgány a organizace CR ve světě Světová organizace cestovního ruchu (UNWTO) https://www.mmr.cz/cs/Podpora-regionu-a-cestovni-ruch/Cestovni-ruch/Mezinarodni-spoluprace/Ucast-v-mezinarodnich-organizacich/Svetova-organizace-cestovniho-ruchu-%28UNWTO%29 2) Světová rada cestování a cestovního ruchu (WTTC) http://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%C4%9Btov%C3%A1_organizace_cestovn%C3%ADho_ruchu 3) Evropská komise cestovního ruchu (ETC)

Právní úprava CR v České republice Cestovní ruch v České republice upravuje řada právních norem: Zákon o cestovním ruchu č. 159/1999 Sb. - novela http://www.euroturist.cz/aktuality/51:novela-zakona-o-cestovnim-ruchu.html Zákon o živnostenském podnikání Občanský zákoník Daňové zákony Devizový zákon Zákon o ochraně spotřebitele a další

Trh cestovního ruchu Trh CR je vzájemné působení nabídky a poptávky po zboží a službách CR. Subjekty trhu jsou: a) kupující – hodlají cestovat a uspokojovat svoje potřeby nákupen služeb CR. b) prodávající – na trhu CR poskytují služby (ubytovací, stravovací, dopravní, …). c) stát – pomocí právních norem reguluje fungování trhu CR.

Objekty CR, tj. zboží a služby, které jsou předmětem směny na trhu CR jsou: a) služby CR – ubytovací, dopravní, stravovací a další, b) zboží, které má doplňkový charakter – mapy, upomínkové předměty, c) volné statky, které nabízí krajina – moře, čistý vzduch, léčivé prameny. Mechanizmy, které na trhu CR působí: a) nabídka zboží, služeb a místních atraktivit CR b) cena zboží a služeb

Nabídka na trhu cestovního ruchu Součástí nabídky v cestovním ruchu jsou: a) služby CR, které uspokojují potřeby účastníků CR. Jejich sortiment je velmi početný a závisí na konkrétních formách CR. Jaké služby v CR znáte? (Řešení: ubytovací, stravovací, dopravní, kulturní, průvodcovské, směnárenské, pojišťovací, informační, lázeňské, zábavní, informační, kulturní,…)

Které předpoklady rozvoje CR znáte? b) atraktivity cílového místa, tzn. předpoklady rozvoje CR. Které předpoklady rozvoje CR znáte? (Řešení: lokalizační, selektivní, realizační) c) vybavenost cílového místa – tzn. kapacity a kvalita ubytovacích a stravovacích zařízení, dostupnost, sportovně-rekreační možnosti.

Poptávka na trhu cestovního ruchu Představuje ochotu účastníků CR zaměnit určité množství produktů CR za určité množství peněz. Vývoj poptávky v CR ovlivňují: ceny nabízených produktů, úroveň nabídky, příjmy obyvatelstva, spotřební zvyklosti lidí, politická, ekonomická a sociální situace v zemi pobytu, atd. Které módní trendy ovlivňují současnou poptávku v CR?

Hezký den