NEREALIZOVANÉ TRAMVAJOVÉ PROJEKTY V ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Advertisements

Exkurze na p ř e č erpávací vodní elektrárnu se uskute č nila DLOUHÉ STRÁNĚ.
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
Kultura a památková péče v Pardubickém kraji v letech
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŽIVOT KARLA IV. Vypracoval: Jiří Vilášek. K AREL IV. Narodil se v Praze Narozen pod jménem Václav V sedmi letech byl poslán za svým kmotrem.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výhybna Praha Vítkov Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků.
Zaniklé tramvajové provozy ČR Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 1.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchod, trh Základy hospodaření.
Fyzika - referát Vlaky.
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
ELEKTRÁRNY.
Věta se skládá ze slov Název školy
Ještěd.
Nové linkové vedení MHD ve Zlíně s využitím parciálních trolejbusů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tisem v Pražské integrované dopravě
Procenta v „autařské“ praxi
KRKONOŠE a PODKRKONOŠÍ
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
BRUSNICKÝ, DEJVICKÝ A BUBENEČSKÝ TUNEL ROK ZKUŠEBNÍHO PROVOZU Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy.
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
1.
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Železniční muzeum Zlonice
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Integrace tramvaje se železnicí
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Člověk a jeho svět 3. ročník
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Vítáme Vás v Luhačovicích
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
Lanovka na horu Aiguille du Midi
Transkript prezentace:

NEREALIZOVANÉ TRAMVAJOVÉ PROJEKTY V ČR 1.DÍL MĚSTA V NICHŽ TRAMVAJE NIKDY NEJEZDILY Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty ŽATEC Náměstí Svobody s radnicí Žatec je město na severozápadě Česka, v Ústeckém kraji. V roce 1265 Přemysl Otakar II. udělil městu královská městská privilegia. Leží na řece Ohři. Žije zde přes 19 tisíc obyvatel. Nejmenší chmelnice světa vedle žatecké radnice Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty Dnešní připomínka projektů Tramvajová zastávka byla postavena pro připomínku nerealizovaného projektu tramvajové dráhy. Plány na městskou elektrickou dopravu vznikaly v letech 1898- 1905. Žatec byl tehdy velmi živým a ekonomicky silným městem, ve kterém tehdy žilo 16 000 obyvatel První projekt z roku 1898 z důvodu kombinace elektrické dráhy s lanovkou nebyl Ministerstvem železnic povolen. Další projekt z roku 1902 by přinesl velké zásahy do vnitřního města a vedl k velkému prodražení stavby. Město prostředky na stavbu nemělo. Tramvaj tak v Žatci nikdy nejezdila, ale zastávku tam mají... Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty Koncem 19.století firma Kummer z Drážďan nabízela v severočeském pohraničí projekty elektrických malodrah V Žatci chtěli řešit vzdálenou polohu nádraží od centra Pro prudké stoupání v Nádražní ulici projekt počítal se zvláštní lanovou lokomotivou Toto řešení neschválilo Ministerstvo železnic (kombinace pouliční dráhy a lanovky) Firma Kummer nakonec v roce 1900 skončila v konkurzu a tím skončil i první projekt První projekt Nákres z neuskutečněného projektu kombinované osobní a nákladní tramvajové dopravy v Žatci Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty První projekt Na horním konci Nádražní ulice bylo stoupání 133 promile, průměrné stoupání této ulice činilo 100 promile. Pro osobní vozy by bylo možné tuto část projet s normální adhezí, naproti tomu při nákladním provozu bylo třeba zvláštního opatření. Toto zvláštní opatření si projekt představoval tak, že v dlažbě uprostřed kolejí bude asi v délce 300 m položen železný žlábek a v něm se volně bude pohybovat lano, které bude ukotveno na vrcholu spádu v dlažbě. Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty První projekt Zvláštní "lanová lokomotiva„ byl vlastně jakýsi pojízdný naviják, který měl na velký buben lano navíjet, a tím se přitahovat k vrcholovému bodu trati. Nahoře měla být umístěna krátká kusá kolej, umožňující odstavení tohoto zařízení po vypřáhnutí ze soupravy. Tažné zařízení mohlo podle projektu nákladní vlak táhnout i tlačit. Buben navijáku měl být poháněn čtyřmi motory po 20 koňských silách. Na přední části vozu měla být umístěna sedačka, ze které měl být vůz ovládán. Potřebnou energii si vůz odebíral tyčovým sběračem z troleje. Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty Druhý projekt Město se myšlenky na tramvaj po prvním neúspěchu nevzdávalo V roce 1902 firma Wieser z Vídně v novém projektu úzkorozchodné dráhy oddělila tratě pro osobní a nákladní dopravu Město projekt schválilo, bylo ale třeba zbourat několik domů, což vzbudilo odpor majitelů Nákladní trať vyžadovala navíc značné terénní úpravy Na nákladný projekt město nemělo dost prostředků a nakonec tedy nebyl uskutečněn Zdroje: web Muzeum Žatec, Svět železnice 6/2003 Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty VARNSDORF-RUMBURK Varnsdorf náměstí Rumburk Loreta Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty VARNSDORF -RUMBURK Ve sbírce muzea ve Varnsdorfu se dochovalo torzo detailního nerealizované projektu pro tramvajové spojení mezi Varnsdorfem a Rumburkem z roku 1898 vyhotovené akciovou společností Elektricitätswerke (dříve O. L. Kummer & Co.) z Drážďan. V projektové složce jsou technické výkresy a návrhy tramvaje, trolejových stožárů, nebo výše vyobrazené vozovny. Kromě toho existují v muzeu další dvě neoznačené složky s podrobnými výkresy průběhu trati a lokalizace jednotlivých zastávek. Vzhledem k odlišnému provedení je možné předpokládat, že jde o torzo konkurenčního projektu od vídeňské firmy Österreichische Eisenbahn-Verkehrs-Anstalt.      Zdroj web Muzeum Varnsdorf Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty PARDUBICE Město Pardubice se v posledních více jak sto letech několikrát snažilo o výstavbu sítě elektrických drah. Známý je např. projekt z roku 1903 na spojení Chlumce nad Cidlinou – Lázní Bohdaneč – Pardubic – Chrudimi a Slatiňan elektrickou kolejovou malodráhou. Tehdy padl návrh i na zřízení dráhy bezkolejné, dnes bychom řekli trolejbusové. Po první světové válce existovaly záměry na tramvajové spojení do Heřmanova Městce nebo do Sezemic. Právě sezemická tramvaj měla okolo roku 1920 ke své realizaci nejblíže. Tento projekt byl pak v pozdějších desetiletích ještě několikrát „oprašován“ a zase ukládán ad acta. Dochovala se technická zpráva projektu „Elektrická místní dráha Pardubice – Sezemice“, která „byla základem prohlídce tratě a politické pochůzce dne 11. až 12.června 1906.“ Dokument nese hlavičku Fr. Křižík, elektrotechnický závod v Praze – Karlíně a podpis samotného Křižíka . Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty PARDUBICE   Technická zpráva pro „Elektrickou místní dráhu Pardubice – Sezemice“ z roku 1906 Zpráva je psána na hlavičkovém papíře firmy Křižík. Součástí zprávy je i příloha ve formě zákresu osy navržené tratě do „generální mapy“ v měřítku 1:75 tis. Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty PARDUBICE Nerealizované tramvajové projekty

Vlastní technická zpráva PARDUBICE Vlastní technická zpráva Dráha měla být jednokolejná s rozchodem 1000 mm a sloužit měla k dopravě osob i zboží mezi nádražím v Pardubicích, městem Pardubice, Sezemicemi a obcemi ku dráze přilehlými Délka dráhy měla být 8,9 km, maximální stoupání 38 promile, použity měly být žlábkové kolejnice, na obou koncích tratě měly být výhybny a další výhybna měla být ve stanici „Donucovací pracovna“ v km 3,5 Délka výhybkové koleje měla vystačit pro 2 vozy Výhybky měly být bezobslužné pérové Minimální poloměr zakřivení na trati se vyskytující měl být 20 m Napájecí napětí mělo být 1200 Voltů, což umožnilo neuvažovat s jakýmkoliv doplňujícím napájecím vedením. Podle energetického výpočtu F. Křižíka by měly být maximální ztráty na konečné v Sezemicích 17% Přívod proudu měl být ze stávající elektrárny v Pardubicích v Karlově ulici Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty PARDUBICE Jako dopravních prostředků mělo být použito tří uzavřených motorových vozů pro rozchod kolejnic 1 m, s rejdovými nápravami, průměr kol 800 mm, rozvor náprav 2 800 mm, 16 míst k sezení, 12 míst k stání, váha 7 t včetně elektrického zařízení Každý vůz měl mít 2 elektromotory pro napětí 600 Volt s výkonem 20 koní při rychlosti 13 km za hodinu K dopravě zboží měly sloužit tři nákladní přívěsné vozy o vlastní váze 3 t a nosnosti 5 t. Vozový park měl být deponován po pravé straně tratě za Pardubicemi v km 2,8 s příslušnou odbočkovou kolejí. Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty PARDUBICE Tento obrázek pseudo tramvaje na podvozku automobilu je datován rokem 1929, kdy Pardubičtí občané prezentovali svou touhu mít elektrickou dráhu u příležitosti významné státní návštěvy. Autor snímku lehce doplnil retuší koleje a trolejový drát. Zdroj www,trolejbus.cz/tranway Se zdařilými webovými stránkami o fikci tramvajového provozu v Pardubicích Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty HRADEC KRÁLOVÉ Kolem roku 1900 vznikají úvahy o zavedení tramvají – viz regulační plán z roku 1898 Projekt byl zadán firmě Křižík a jako drahý byl nakonec odmítnut V roce 1910 při stavbě Pražského mostu už ale byly do vozovky položeny kolejnice V roce 1914 byla udělena koncese na stavbu elektrické dráhy. Trať s rozchodem 1435 mm měla být dlouhá 4 km a měla vést ze Slezského Předměstí přes Malé a Velké náměstí k nádraží První světová válka přerušila přípravu a realizaci stavby V roce 1926 architekt Gočár připravil nový regulační plán, který opět počítal se sítí tramvajových tratí, ale byl nakonec v této části odmítnut V roce 1927 byly ukončeny snahy o tramvajovou dopravu a městskou dopravu zajišťovaly autobusy a od roku 1949 také trolejbusy Kolejnice na Pražském mostě byly odstraněny až v roce 1932 V současné době existují v Hradci Králové nové úvahy o zavedení tramvají či tram-trainu s podporou architekta Patrika Kotase Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty HRADEC KRÁLOVÉ Nerealizované tramvajové projekty

HRADEC KRÁLOVÉ Retuší přidaná tramvaj na Pražském (Wilsonově) mostě Nerealizované tramvajové projekty

HRADEC KRÁLOVÉ Pražský (Wilsonův) most s kolejnicemi Autobus Tatra přejíždí most s kolejnicemi Nerealizované tramvajové projekty

Nerealizované tramvajové projekty NEREALIZOVANÉ TRAMVAJOVÉ PROJEKTY V ČR Naše vzpomínání na nerealizované tramvajové projekty ve městech kam se nakonec nikdy tramvaje nedostaly zakončíme veselou vzpomínkou na hradeckou tramvaj Zdroj: http://hZůs Zdroj: http://hradecky.denik.cz/zpravy_region/malina20070726.htmlradeck y.denik.cz/zpravyZůstala milá vzpomínka, ale také humorné vyprávění Evž.htmlZůs Zdroj: http://hradecky.denik.cz/zpravy_region/malina20070726.html „Přešly roky a koleje na hradeckém mostě setrvávaly. Stalo se, že někdy před třicátým rokem se Pardubáci dostatečně posilnili na maškarním bále a potom maskovaní nasedli do připraveného malého autobusu. Na střeše byla tyč s kladkou, na bocích velké tabule: Elektrické velkodráhy malovesnice Hradec Králové a velkoměsta Pardubic – vůz číslo 00. V neděli k deváté hodině přijeli do Hradce na Pražský most. Postavili se přesně na koleje, krokem ujeli těch čtyřicet metrů vpřed, zastavili. Zvonili na kravský zvonec a vyvolávali: Konečná! Vystupovat, nastupovat! Pak zase couvali těch čtyřicet metrů po kolejích, zastavili, zase zazvonili na kravský zvonec a opět křičeli: Konečná! Vystupovat, nastupovat! Jezdili tak nějakou dobu, až se nashromáždil notný dav zvědavců, schopný je lynčovat. Chránit jejich úprk musela městská policie s tasenými šavlemi. Hned se sešla městská rada a usnesla se na svolání dlaždičů, aby vytrhali koleje. Ale ani jeden dlaždič nebyl doma. Už byli všichni na mostě a pracovali.“ zdroj: Hradecký deník a webu Společnosti pro veřejnou dopravu Nerealizované tramvajové projekty

Innotrans 2014 NEREALIZOVANÉ TRAMVAJOVÉ PROJEKTY V ČR Děkuji za pozornost Ing. Rudolf John senior manager Pragoimex Nerealizované tramvajové projekty