DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_03_SVO_Vznik jazzu Autor Mgr. Klára Svobodová Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby 20.4. 2013 Anotace Úvod do problematiky jazzu, jeho vznik a počáteční vývoj Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, množství ukázek umožňuje učiteli volit a zaměřit se na to, co studenty nejvíce zajímá, co poslouchají Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Vznik jazzu Mgr. Klára Svobodová
díky kolonizaci území dnešního USA se do Ameriky dostávali otroci dovezení z Afriky přivezli s sebou i kulturní zvyky z původního území včetně hudby, tance a zpěvu africká hudba má především výrazný rytmus http://www.youtube.com/watch?v=zLXdNQ3az88 současně v něm zaznívá několik rytmických pásem, která jsou vůči sobě posunutá, tomu se říká polyrytmus, který se později stává základem jazzové rytmiky
Melodie u černošských písní několik ostře rytmizovaných tónů, které se opakují tyto melodicko-rytmické motivy se začali později nazývat riffy Africká hudba v Americe přizpůsobení novému životu prozpěvováním při práci vznikaly první písně-worksongs v kostelech potom biblické duchovní písně pro sbor, kterým se začalo říkal spirituály http://www.youtube.com/watch?v=mxRCefkVBr8 http://www.youtube.com/watch?v=ZoJz2SANTyo
Blues vzniklo asi z původních halekaček, volnější tempo, není to duchovní píseň, často reaguje na životní těžkosti, obzvláště na nedostatek lidských práv osobitá melodika blue tóny-3. i 7. stupeň má v tónové řadě mollovou i durovou podobu (příklad C dur-es i e, h i b) tyto blue tóniny sloužily jako základ pro improvizaci bluesová pentatonika -pětistupňová stupnice, která se vyhýbá půltónům (př. c,d,f,g,a) písně tohoto typu se objevují v kabaretech a varieté http://www.youtube.com/watch?v=dkftesK2dck
Ragtime důležitý nástroj-banjo, ostrá rytmizace a akcent na nepravidelné frázvání tento styl brzy přejímají i hráči na piáno-tyto skladby se nazývají důležitý nástroj-banjo, ostrá rytmizace a akcent na nepravidelné frázování tento styl brzy přejímají i hráči na piáno-tyto skladby se nazývají ragtime http://www.youtube.com/watch?v=3-PtpGBmr5E http://www.youtube.com/watch?v=fPmruHc4S9Q
Saint Luis, Chicago v 90 . letech 19. století častá interpretace i dechovými a salónními orchestry-tzv. synkopické orchestry autor Scott Joplin New Orleans první centrum této hudby pochodový jazz-kombinace dechovky, regtimu a dalších hudebních projevů http://www.youtube.com/watch?v=0k_YjzmFu5w
Během 1. světové války se stává hlavním centrem Chicago vystupují zde běloši hrající klasický jazz těmto skupinám se říká Dixieland http://www.youtube.com/watch?v=bvXQ6MBh_2s
Literatura Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 8. ročník, SPN, Praha 2005 Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 9. ročník, SPN, Praha 2005 Schnierer M., Dějiny hudby, JAMU, Brno 2007 Schnierer M., Hudba 20. století, JAMU, Brno 2007 Ross A., Zbývá jen hluk, Argo,Dokořán ,Praha 2011 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA