Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 Voda
Základní informace Škola: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Eva Kapolková Předmět: Prvouka, 2. ročník Anotace: Prezentace zaměřená na téma voda a čtenářskou gramotnost. Žáci na základě přečteného textu o vodě doplní neúplné věty, spojí vhodná slova do dvojic a na závěr vytvoří myšlenkovou mapu – napíšou všechna důležitá slova, která souvisí s tématem. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024
Metodický pokyn Popis práce s materiálem Přílohy Očekávání a cíle Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a tablety + pro samostatnou práci žáků Přílohy Didaktická příprava Očekávání a cíle Evokace znalostí o vodě, seznámení s novými pojmy Rozvoj čtenářských a komunikačních dovedností
Didaktická příprava Žáci si přečtou vložený text o vodě. Na základě přečteného textu doplní neúplné věty – pracují samostatně na tabletech. Společná kontrola. Na základě přečteného textu spojují vhodná slova do dvojic – pracují společně na interaktivní tabuli. Je možné vytvořit i pracovní list. Společná kontrola. Na závěr vytvoří myšlenkovou mapu – napíšou všechna důležitá slova, která souvisí s tématem. Mapu myšlenek prezentují před ostatními. Pracují na tabletech nebo společně na interaktiv. tabuli.
Voda - přečti si pozorně celý text: Tři čtvrtiny zemského povrchu jsou pokryty vodou. Mořská voda je slaná, poněvadž obsahuje rozpuštěnou sůl. Vodě ze studní, řek, jezer a rybníků říkáme sladká; má v sobě pouze nepatrné množství solí. Voda v přírodě neustále koluje. Z moří i z pevniny se vypařují vodní páry, stoupají vzhůru a vytvářejí mraky. Voda, která naprší zpátky na zem, se zčásti vypaří. Zčásti vsákne do země, kde doplní zásoby spodních vod. Zbytek odtéká po povrchu do potoků a řek plynoucích k moři. Vodu potřebují k životu rostliny i živočichové. Lidé ji používají na pití, vaření, praní a mytí, na závlahy polí, v továrních provozech i ve vodních elektrárnách. I naše tělo tvoří ze dvou třetin voda. Během svého života vypije člověk asi 60 tisíc litrů vody. Pitím doplňujeme vodu, kterou vypotíme a vymočíme. Nejen živá voda z pohádek, i obyčejná voda je zázračná kapalina, bez níž by na Zemi neexistoval žádný život.
Doplň neúplné věty: (nápovědu hledej v textu) Mořská voda je ……………………, protože obsahuje rozpuštěnou sůl. Voda v přírodě neustále ……………………………….. Naše tělo tvoří ze ………………… …………………… voda. Lidé používají vodu ve …………………………. elektrárnách. Vodě ze studní, řek, jezer a rybníků říkáme ……………………………. Člověk vypije během svého života ……… tisíc litrů vody. Vodě se říká ……………………….. kapalina, protože by bez ní neexistoval život. Doplň neúplné věty: (nápovědu hledej v textu)
Doplň neúplné věty: kontrola Mořská voda je slaná, protože obsahuje rozpuštěnou sůl. Voda v přírodě neustále koluje . Naše tělo tvoří ze dvou třetin voda. Lidé používají vodu ve vodních elektrárnách. Vodě ze studní, řek, jezer a rybníků říkáme sladká. Člověk vypije během svého života 60 tisíc litrů vody. Vodě se říká zázračná kapalina, protože by bez ní neexistoval život
Spoj barevně, co k sobě patří: (nápovědu hledej v textu) mořská voda je sladká obyčejná voda je zázračná kapalina lidské tělo obsahuje rozpuštěnou sůl vodní páry vypije za život 60 tisíc l vody člověk potřebují vodu k životu voda ze studní a řek tvoří ze dvou třetin voda rostliny a živočichové stoupají vzhůru a vytvářejí mraky
Spoj barevně, co k sobě patří: kontrola mořská voda je sladká obyčejná voda je zázračná kapalina lidské tělo obsahuje rozpuštěnou sůl vodní páry vypije za život 60 tisíc l vody člověk potřebují vodu k životu voda ze studní a řek tvoří ze dvou třetin voda rostliny a živočichové stoupají vzhůru a vytvářejí mraky
Myšlenková mapa Vytvoř na svém tabletu myšlenkovou mapu na téma voda:
Zdroje Archiv autora ŽÁČEK, Jiří. Encyklopedie pro žáčky. Praha: Albatros, 2002, s. 192 - 193. ISBN 80-00-01088-7.