* 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Sčítání zlomků..
Advertisements

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
POZORUJ: = = =
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Matematika Poměr.
7.
Sčítání lomených výrazů – 3
VY_32_INOVACE_M.5.20-Zlomky-prezentace
Zlomky Porovnávání zlomků..
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky Porovnávání zlomků.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
VY_42_INOVACE_88_POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ Jméno autora VMIng. Miroslava Lačná Datum vytvoření VMčervenec 2011 Ročník použití VM7. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
AnotacePrezentace, která se zabývá porovnáváním zloků se stejným a různým jmenovatelem na číselné ose. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný.
9.
Název Zlomky – porovnávání Předmět, ročník
Porovnávání desetinných čísel
Matematika a její aplikace
5.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
VY_42_INOVACE_87_ZÁKLADNÍ TVAR ZLOMKU Jméno autora VMIng. Miroslava Lačná Datum vytvoření VMčerven 2011 Ročník použití VM7. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
AnotacePrezentace, která se zabývá porovnáváním, sčítáním a odčítáním smíšených čísel. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci porovnávají,
Racionální čísla.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Počítání se smíšenými čísly Matematika – 7. ročník.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1859_POČETNÍ_OPERACE_SE_ZLOMKY_II. Téma:
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Zlomky Čísla smíšená..
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola Čelákovice
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel.
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Základní škola Čelákovice
Násobení zlomků.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Kotvová Olga
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
SLOŽENÝ ZLOMEK.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
Zlomky (4) Smíšená čísla
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

* 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *

První zlomek je menší než druhý * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků zjišťujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku. Mohou nastat tři možnosti. 𝟑 𝟓 𝟕 𝟖 < 𝟕 𝟖 𝟑 𝟓 < První zlomek je menší než druhý *

První zlomek je větší než druhý * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků zjišťujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku. Mohou nastat tři možnosti. 𝟓 𝟔 𝟏 𝟐 > 𝟓 𝟔 𝟏 𝟐 > První zlomek je větší než druhý *

Zlomky mají stejnou hodnotu (rovnají se) * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků zjišťujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku. Mohou nastat tři možnosti. 𝟏 𝟑 𝟒 𝟏𝟐 = 𝟏 𝟑 𝟒 𝟏𝟐 = Zlomky mají stejnou hodnotu (rovnají se) *

Zlomky se rovnají tehdy, když jsou v základním tvaru shodné * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Zlomky se rovnají tehdy, když jsou v základním tvaru shodné 𝟏 𝟑 𝟒 𝟏𝟐 = :𝟒 = 𝟏 𝟑 𝟒 𝟏𝟐 :𝟒 *

Zjistěte zda jsou shodné zlomky: * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Zjistěte zda jsou shodné zlomky: 𝟐𝟒 𝟑𝟐 𝟑𝟎 𝟒𝟎 a :𝟒 :𝟐 :𝟏𝟎 = 𝟔 𝟖 = 𝟑 𝟒 = 𝟑 𝟒 𝟐𝟒 𝟑𝟐 𝟑𝟎 𝟒𝟎 :𝟒 :𝟐 :𝟏𝟎 𝟐𝟒 𝟑𝟐 𝟑𝟎 𝟒𝟎 = *

Zjistěte zda jsou shodné zlomky: * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Zjistěte zda jsou shodné zlomky: 𝟓𝟔 𝟔𝟑 𝟕𝟐 𝟖𝟏 a ANO 𝟒𝟖 𝟔𝟒 𝟔𝟒 𝟖𝟎 a NE *

Porovnání zlomků se stejnými jmenovateli: * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Porovnání zlomků se stejnými jmenovateli: 𝟑 𝟖 𝟓 𝟖 Stejné jmenovatele zlomků znamenají rozdělení celku na stejné části. < 𝟑 𝟖 𝟓 𝟖 < Větší je tedy zlomek s větším čitatelem. *

Porovnání zlomků se stejnými jmenovateli: * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Porovnání zlomků se stejnými jmenovateli: 𝟕 𝟏𝟎 𝟑 𝟏𝟎 Stejné jmenovatele zlomků znamenají rozdělení celku na stejné části. > 𝟕 𝟏𝟎 𝟑 𝟏𝟎 > Větší je tedy zlomek s větším čitatelem. *

Porovnání zlomků se stejnými čitateli: * 16. 7. 1996 Porovnávání zlomků Porovnání zlomků se stejnými čitateli: 𝟑 𝟒 𝟑 𝟕 Větší je tedy zlomek s menším jmenovatelem. > 𝟑 𝟒 𝟑 𝟕 > *

Porovnání zlomků s různými čitateli i jmenovateli: * 16. 7. 1996 Porovnání zlomků s různými čitateli i jmenovateli: 𝟐 𝟑 𝟑 𝟒 < ∙𝟒 ∙𝟑 𝟐 𝟑 = 𝟖 𝟏𝟐 𝟑 𝟒 = 𝟗 𝟏𝟐 < ∙𝟒 ∙𝟑 1. Zlomky převedeme na (nejmenšího) společného jmenovatele. 2. Nejmenším společným jmenovatelem číslo 12. ☼(Nejmenší) společný jmenovatel je (nejmenší) společný násobek všech jmenovatelů. 3. Porovnáme čitatele. ☼ ☼ Na společného jmenovatele se zlomky uvádějí pomocí rozšiřování. *

Porovnání zlomků 𝟐𝟓 𝟒𝟖 𝟏𝟑 𝟐𝟒 𝟗 𝟏𝟔 𝟕 𝟏𝟐 𝟓 𝟖 < < < < 𝟗 𝟏𝟔 * 16. 7. 1996 Porovnání zlomků Řazení zlomků podle velikosti: 1. Seřaďte zlomky od nejmenšího k největšímu 𝟗 𝟏𝟔 𝟐𝟓 𝟒𝟖 𝟕 𝟏𝟐 𝟓 𝟖 𝟏𝟑 𝟐𝟒 𝟑. 𝟏. 𝟒. 𝟓. 𝟐. 𝟐𝟕 𝟒𝟖 𝟐𝟓 𝟒𝟖 𝟐𝟖 𝟒𝟖 𝟑𝟎 𝟒𝟖 𝟐𝟔 𝟒𝟖 𝟐𝟓 𝟒𝟖 𝟏𝟑 𝟐𝟒 𝟗 𝟏𝟔 𝟕 𝟏𝟐 𝟓 𝟖 < < < < *

Násobíme vždy od jmenovatele k čitateli! Porovnání zlomků Křížové pravidlo:     26 27   24 25       156 153 104 105     Násobíme vždy od jmenovatele k čitateli!

Porovnání zlomků Porovnejte zlomky podle velikosti:

Porovnávání zlomků shrnutí Zlomky porovnáváme tak, že je pomocí rozšiřování převedeme na společného jmenovatele a následně porovnáme čitatele. Při porovnávání dvou zlomků můžeme využít „křížového pravidla“. Ze dvou zlomků se stejným jmenovatelem je větší ten, který má většího čitatele. Ze dvou zlomků se stejným nenulovým čitatelem je větší ten, který má menšího jmenovatele.