VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Název materiálu Příslovce Číslo materiálu VY_12_INOVACE_1A_CJ_11(32) Autor Mgr. Anežka Chládková Datum tvorby 13. 03. 2013 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora. Anotace: Určená pro žáky 1. ročníku nástavbového studia (popř. 1. ročníku SOU). Prezentace určená k interaktivní práci žáků při hodině. Metodické pokyny: Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele a interaktivní práci žáků, lze použít i k opakování učiva. Prvních pět úloh společně s žáky ( první úloha s animací podporující výklad). Dále čtyři příklady s nabídkou výběru výsledků. Některý z žáků dostane myš a z nabídky řešení příkladů vybírá správnou možnost. A na závěr čtyři příklady k samostatné práci žáků. Čas: cca. 20 - 25 min.
PŘÍSLOVCE
ZOPAKUJEME: Příslovce neohebný slovní druh vyjadřují bližší okolnosti dějů nebo vlastností většinou odvozena od přídavných jmen pěkný pěkně kyselý kysele daleký daleko český česky ve větě mají nejčastěji funkci příslovečného určení stupňujeme je - pěkně - pěkněji - nejpěkněji kysele - kyseleji - nejkyseleji POZOR! dobře - lépe - nejlépe nepravidelné stupňování mnoho – více – nejvíce…
Druhy příslovcí: místa - kde?, kam?, odkud?, kudy? času - kdy?, odkdy?, dokdy?, jak dlouho?, jak často? způsobu - jak? míry - jak mnoho?, jak málo? příčiny - proč?
Přečti si pozorně text, vypiš příslovce! Čtyři kamarádky se vydaly na procházku. „Jé, dneska je krásně,“ řekla Eva. „Půjdeme k rybníku. Žádné hřiště, co chtěla jedna z nás“. „Nemysli si, že když jsi o rok starší než já, že budeš rozkazovat!“ odvětila Monika. „Jsem nejvyšší a nejsilnější, proto rozhodnu, kam půjdeme. A vy přece víte, kam chci jít. Chodíme tam často. A sportovat mě fakt nebaví.“ „Holky, nehádejte se, já jsem se narodila sice jen o měsíc dříve než Monča, ale zase se učím z nás čtyř nejlépe. Mohla bych tedy chtít, abyste poslouchaly mě“, oznámila hrdě Denisa, která navrhovala kino. „Protože se říká, že co je malé, to je milé, poslechnete mě. Proto žádný rybník, žádné kino, žádná ZOO! Tak jdeme!“ zakončila nekompromisně debatu nejmladší a nejmenší Barča.
Řešení: Čtyři kamarádky se vydaly na procházku. „Jé, dneska je krásně,“ řekla Eva. „Půjdeme k rybníku. Žádné hřiště, co chtěla jedna z nás“. „Nemysli si, že když jsi o rok starší než já, že budeš rozkazovat!“ odvětila Monika. „Jsem nejvyšší a nejsilnější, proto rozhodnu, kam půjdeme. A vy přece víte, kam chci jít. Chodíme tam často. A sportovat mě fakt nebaví“ „Holky, nehádejte se, já jsem se narodila sice jen o měsíc dříve než Monča, ale zase se učím z nás čtyř nejlépe. Mohla bych tedy chtít, abyste poslouchaly mě“, oznámila hrdě Denisa, která navrhovala kino. „Protože se říká, že co je malé, to je milé, poslechnete mě. Proto žádný rybník, žádné kino, žádná ZOO! Tak jdeme!“ zakončila nekompromisně debatu nejmladší a nejmenší Barča.
A teď trochu logiky… Vypiš jména všech děvčat! Eva, Monika, Denisa, Barbora. Srovnej je od nejmladší po nejstarší! Barbora, Monika, Denisa, Eva Doplň, jakou aktivitu každá navrhovala! Eva – rybník; Monika – ZOO; Denisa – kino, Bára – hřiště.
A zpět k mluvnici… Urči podtržené druhy příslovcí! krásně – způs., často – času, dříve – času, nejlépe – způs., hrdě – způs., nekompromisně – způs. Vytvoř 1. stupeň od příslovce nejlépe! dobře K příslovci nejlépe vytvoř antonymum! nejhůře Vysvětli, co znamená slovo kompromis! Např. způsob řešení, na kterém se shodnou všechny zúčastněné strany. Kdy můžeme použít tvary Barča, Monča? Jedná se o domácké tvary, užíváme je v soukromí, mezi kamarády.
Použité zdroje: NOVOTNÝ, Jiří a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy. Praha: Fortuna, 1992, ISBN 80-85298-32-5. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, ISBN 80-7200-041-1.