Mgr. Martina Pluháčková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Martina Pluháčková
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Plán činnosti ministerstva zdravotnictví Praha,
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
„PANÍ, NECHCETE SE NAPÍT?“ aneb JAK SE OCITNOUT NA MOŘI VE STÁTĚ, KTERÝ ŽÁDNÉ MOŘE NEMÁ?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
OECD: Výše daní: nejnižší daně jsou v Chile
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Správa sociálního zabezpečení
Společné a koordinované politiky EU
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Hlavní město praha a integrace cizinců
31 Základní typy zdravotnických systémů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
Služby následné péče.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Charakteristika primární péče
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Ing. Stanislava Správková
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Setkání PZS v oblasti paliativní péče
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Život bez střeva , Praha.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mgr. Martina Pluháčková Komunitní péče Mgr. Martina Pluháčková

Světová zdravotnická organizace (WHO) řídící a koordinující orgán pro mezinárodní spolupráci v oblasti péče o zdraví (www.who.cz, www.who.int) založena dne 7. dubna 1948 v New Yorku (OSN) cílem činnosti organizace je dosažení co nejvyšší úrovně zdraví pro všechny hlavní směry činnosti: vypracování zdravotní politiky a konzultační činnost dle potřeb členských států odborná pomoc při vypracování národních zdravotnických strategií sledování indikátorů zdravotního stavu populace a ukazatelů hodnotících zdravotnické systémy jednotlivých států rozvoj a testování nových technologií a postupů pro kontrolu nemocí a řízení zdravotní péče

Struktura WHO a hlavní orgány světové zdravotnické shromáždění (nejvyšší orgán) – schází se každoročně, sídlo má v Ženevě, schvaluje programový rozpočet, řeší klíčové otázky politiky WHO výkonný výbor – schází se 2x ročně, má 32 volených členů, hlavní fcí je uvádět do praxe rozhodnutí a politiku shromáždění a koordinovat činnost WHO sekretariát – má přibližně 3500 zaměstnanců pracujících v Ústředí WHO v Ženevě a v šesti regionálních úřadovnách WHO rozmístěných po světě, z nichž každá má program zaměřený na konkrétní zdravotní problémy v zemích, pro které pracuje

Almaatská deklarace (1978) významným mezníkem reforem zdravotnické péče společenské, skupinové a individuální potřeby jsou modifikovány: demografickými změnami (populační stárnutí) změnami struktury pacientů (nárůst chronicky nemocných) ekonomickými faktory (drahá léčba na vysoké technologické úrovni) změny v postojích a chování příjemců zdr. péče (náročnější a kritičtější veřejnost, informovaný pacient) signifikantním nárůstem onemocnění definováno nové pojetí zdravotní péče s důrazem na prevenci - primární péči jakožto součást národní péče o zdraví ve spojení s dalšími resorty (životní prostředí, vzdělávání, dopravy apod.)

Almaatská deklarace (1978) probíhající reformy postavené na zásadách primární zdravotní péče podněcující klienta a veřejnost k odpovědnosti za své vlastní zdraví a za zdravý způsob života nikdy dříve v historii nebyl kladen tak vysoký důraz na podporu zdraví a prevenci chorob; poskytování zdr. služeb se po více jak půl století institucionálně zaměřené péče vrací zpět do komunit – blíže k místům, kde lidé žijí a pracují a kde je také snadnější dostupnost pro ohrožené skupiny populace

Program Zdraví 21 současný strategický program Světové zdravotnické organizace (WHO) pro evropský region přijatý shromážděním v květnu 1998 založen na široké definici zdraví jako bio-psycho-sociální kategorii bere v úvahu široké spektrum determinant zdraví a zdůrazňuje širokou sociální podmíněnost zdraví i péče o ně jde o výsledek více než dvacetileté teoretické, metodické i organizační práce mezioborových týmů (obory medicínské, sociomedicínské a socioekonomické) a výzkumných ústavů významným koncepčním a koordinačním nástrojem

Program Zdraví 21 vytyčuje 21 cílů pro 21. století: zdravý start do života zdraví mladých zdravé stárnutí zlepšení duševního zdraví snížení výskytu infekčních onemocnění zdravé a bezpečné přírodní prostředí zdravější životní styl společná odpovědnost různých odvětví za zdraví příprava zdravotnických pracovníků … jednotlivé státy program konkretizují a aplikují na své podmínky dle lokální situace a svých možností (sociální, politické, ekonomické aj.), definují konkrétní úkoly včetně odpovědnosti za jejich plnění – vytvářejí tzv. národní akční plány (www.msmt.cz, www.mzcr.cz)

Systém zdravotní péče zdravotní politika státu = souhrn politických aktivit ovlivňujících zdraví a kvalitu života jedinců, skupin a komunit systém zdravotní péče je odvětvím produkujícím zdravotnické služby, představován soustavou zdravotnických institucí základní prvky zdravotnického systému: pacient (příjemce péče) poskytovatel (lékaři a zdravotnická zařízení) plátce (ten, kdo provedenou zdravotní péči finančně hradí)

Základní typy zdr. systémů liberálně-tržní zdravotnictví založené převážně na dobrovolném pojištění – např. USA povinné zákonné veřejné pojištění – např. Německo, Francie, Holandsko, Belgie, Rakousko, od roku 1992 Česká Republika státní zdravotnictví financované především z daní – např. Velká Británie, Kanada, Švédsko, Norsko, Finsko, Nový Zéland smíšené zdravotnické systémy – např. Irsko

Základní typy zdr. systémů evropské země při financování zdravotní péče vycházejí z principu sociální ekvity (rovnosti) = solidarita bohatých s chudými, zdravých s nemocnými, mladých se staršími, jednotlivců s rodinami, ekonomicky aktivních s ekonomicky neaktivními základní systémy organizace zdr. péče v Evropě: Beveridgeovský model: rozpracován po 2. sv. válce, zdr. péče financována ze státního rozpočtu, kam obyvatelé odvádějí část svých příjmů v rámci daňového zatížení, v současnosti např. Velká Británie, nordických zemích Bismarckův model: realizován v zemích Rakouska-Uherska a do 2. sv. války existoval prakticky ve všech vyspělých zemích Evropy, po válce rozvíjen především v německy hovořících zemích, ve Francii, v zemích Beneluxu, od r. 1992 také v České Republice; zdr. péče financována z veřejného zdravotního pojištění kam obyvatelé odvádějí účelové příspěvky

Veřejné zdravotní pojištění principem veřejného zdrav. pojištění je zajištění stejných podmínek k čerpání zdravotní péče pro všechny občany bez ohledu na konrétní výši odváděného pojistného plátci zdravotního pojištění jsou pojištěnci, zaměstnavatelé a stát ze všeobecného zdrav. pojištění je plně nebo částečně hrazena diagnostická péče, léčebná péče ambulantní, ústavní péče včetně rehabilitace a péče o chronicky nemocné, prevence, léčiva a prostředky zdravotnické techniky, doprava nemocných, dále lázeňská a zvláštní léčebná péče dle doporučení lékaře v ČR je pojištění nemocenských dávek organizováno MPSV a je odtrženo od zdravotního pojištění, které spadá pod rezort zdravotnictví; ve většině zemí EU je nemocenské a zdravotní pojištění sloučeno v jedno tzv. nemocenské pojištění

Organizace zdrav. služeb Role státu: oblast zdravotní situace a zdravotní péče (monitoring zdravotního stavu populace, vyhodnocování dat, minimální zdravotní péče garantovaná státem, dostupnost zdravotní péče, řešení krizových situací, hygienický dozor aj.) oblast legislativy (zdravotní politika, legislativní rámec) oblast zdravotního pojištění (postavení pojišťoven, úhrady léčebných postupů, poměr solidární a individuální částí pojistného, přerozdělování vybraného pojistného jako výraz solidarity) částečně oblast vzdělávání a výzkumu mezinárodní vztahy (podpora mezinárodní spolupráce, kontakty s mezinárodními organizacemi

Organizace zdrav. služeb Role krajů: koncipování a uplatňování krajské zdravotní politiky (zřízení a provozování speciálních zdravotnických zařízení, tvorba programů dotovaných regionem, registrace zdr. zařízení aj.) monitoring a analýzy zdravotní situace v kraji Role obcí a měst: podpora a rozvoj komunitní péče zřizovatelská funkce u svých nestátních zdravotnických zařízení garance dostupnosti zdravotní péče v obci pro její obyvatele

Formy zdravotní péče primární zdravotní péče: podle WHO je místem prvního kontaktu občana se zdrav. systémem - místem, které poskytuje opatření ke zlepšení zdraví v komunitě koordinovaná komplexní zdravotně-sociální péče poskytovaná zejména zdravotníky soubor činností souvisejících s podporou zdraví, prevencí, vyšetřováním, léčením, rehabilitací a ošetřováním poskytovaných co nejblíže sociálnímu prostředí klienta a respektující jeho bio-psycho-sociální potřeby všeobecné dostupná, kvalitní a odborná

Formy zdravotní péče poskytovatelé primární zdrav. péče v ČR: praktičtí lékaři pro dospělé praktiční lékaři pro děti a dorost agentury domácí péče ambulantní gynekologové stomatologové lékařské služby první pomoci ostatní zdravotničtí pracovníci v komunitě

Formy zdravotní péče sekundární zdravotní péče: poskytování specializované zdravotní péče prostřednictvím zdravotnických institucí (nemocnice a specializované ambulance v nemocnicích) nebo prostřednictvím ambulantních specialistů (např. diabetologická ambulance, kardiologická ambulance) terciární zdravotní péče: vysoce specializovaná a komplexní zdravotní péče (např. transplantační program, onkologická péče, kardiochirurgie vrozených vad dětí apod.) finančně nejnákladnější