ZÁKLADNÍ INFORMACE: RADIM ŠPAČEK IVAN DVOŘÁK CENTRUM PRO PŘENOS POZNATKŮ A TECHNOLOGIÍ UK STARTOVACÍ SEMINÁŘ PROJEKTU POSTUP PŘI MAPOVÁNÍ TRŽNÍHO POTENCIÁLU POZNATKŮ A TECHNOLOGIÍ VYVINUTÝCH NA PRACOVIŠTÍCH UK ZÁKLADNÍ INFORMACE: RADIM ŠPAČEK IVAN DVOŘÁK
POZNATKY A TECHNOLOGIE HLAVNÍ CÍL MAPOVÁNÍ Vyhledat, popsat a vyhodnotit POZNATKY A TECHNOLOGIE se zjevným nebo předpokládaným TRŽNÍM POTENCIÁLEM
CO JE TRŽNÍ POTENCIÁL ? Poznatek / technologie má tržní potenciál, pokud se může stát produktem (výrobkem nebo službou) existuje klient, který má o produkt zájem cena převyšuje náklady na produkci Klientem může být komerční subjekt orgán státní správy nebo samosprávy nezisková organizace příbuzné instituce v oboru (školy, výzkumné ústavy)
MOŽNÉ OBCHODNÍ MODELY Služba pracoviště UK pro vnějšího klienta (na základě obchodní smlouvy) Společný projekt vývoje s vnějším klientem – výzkum / vývoj na základě kontraktu Patentování poznatku / technologie a následný prodej licence (licenční smlouva) Založení spin-off a přenesení obchodních aktivit na něj.
PODROBNĚJŠÍ CÍLE MAPOVÁNÍ Vyhodnotit potenciál fakult: Vytvořit „zásobník dobrých nápadů“ Filtrací „zásobníku“ získat seznam potenciálních produktů Vyhodnocením potenciálních produktů detekovat „žhavé kandidáty“ Na základě podrobného hodnocení navrhnout u nejpokročilejších optimální obchodní model a postup komercializace
PRVNÍ FÁZE MAPOVÁNÍ Lékařské fakulty Farmaceutická fakulta Matematicko-fyzikální fakulta Přírodovědecká fakulta Fakulta sociálních věd Fakulta tělesné výchovy a sportu Ostatním fakultám a pracovištím nejsou dveře uzavřeny – tipy jsou vítány !
VYTVOŘENÍ ZÁSOBNÍKU Na základě: publikací pracovišť UK, běžně dostupných informací, šetření v rámci UK Nutná spolupráce s vedením UK, fakult, oborů a kateder: Na každé fakultě / oboru: sponzor (člen vedení) koordinátor (výkonný agent) Očekávaný výsledek: ?
SEZNAM POTENCIÁLNÍCH PRODUKTŮ Filtrováním zásobníku na základě: Pokročilosti z hlediska komercializace (čas / úsilí potřebné k vytvoření produktu) Diskuse s vedením fakulty / oboru Očekávaný výsledek: 10 – 20 %
HODNOCENÍ POTENCIÁLNÍCH PRODUKTŮ Základní charakteristika a klasifikace Metoda: Strukturované interview + bodovací systém Hlavní hodnotící kriteria: Charakter produktu Tým Vývojové stadium Očekávaný výsledek: 10 – 20 %
Základní charakteristika a klasifikace PRODUKT Co se bude realizovat ? K jakému průmyslu (oboru) se poznatek vztahuje ? Čím je získaný produkt inovativní? (Jak se liší od konkurenčních řešení?) Je produkt jasně definován ? Je duševní vlastnictví (DV) jasně určeno ? (Kdo je vlastníkem DV?) Jak bude zajištěna ochrana DV v ČR, v EU, ve světě ? Co je cílovým trhem ? (Kdo je klient ?) Jak je cílový trh velký ? Jaké jsou tržní kanály ? (Kdo a jak bude výsledky prodávat?) Jaká je konkurence ? Může se produkt stát základem pro další aplikace?
Základní charakteristika a klasifikace TÝM Kdo to bude realizovat ? Složení týmu (pokrytí potřebných dovedností) Odborná / lidská reputace týmu Mentální připravenost na komercializaci Stabilita týmu Pochopení problematiky komercializace poznatků a technologií Zkušenosti s problematikou komercializace poznatků a technologií Podpora na vedení UK, fakulty, oboru, katedry
Základní charakteristika a klasifikace STADIUM VÝVOJE Jak je možná realizace pokročilá ? Existuje poznatek – technologie ? Existuje know-how vedoucí k produktu ? Existuje ochrana DV ? Je definován potenciální klient ? Je představa o tržních kanálech ? Existuje funkční prototyp ? Existuje reálný klient ? Existuje tržní rámec spolupráce ? Existuje fungující tržní vztah ? Existuje pozitivní finanční tok ? NÁPAD PRODUKT NA TRHU
VÝBĚR NEJPOKROČILEJŠÍCH PŘEDPOKLAD NA ZÁKLADĚ ZKUŠENOSTI : Přibližně 20% z detekovaných příležitostí bude mít takové bodové ohodnocení (skóre), aby byly v této etapě dále rozpracovány Ostatní nezmizí „v propadlišti dějin“ – bude jim poskytnuto doporučení / podpora jak zvýšit své skóre.
PODROBNÁ CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH KANDIDÁTŮ Podrobný popis produktu a postupu jeho tržní realizace (due diligence) Podrobná analýza trhu (ČR / EU) klienti, konkurence Ochrana DV Výběr obchodního modelu Zahájení pilotního projektu
Závazek v projektu – 4 pilotní projekty ! ZHODNOCENÍ PŘEDPOKLAD NA ZÁKLADĚ ZKUŠENOSTI : 20% - 50% z vybraných kandidátů projde i podrobnou analýzou a stane se reálným kandidátem na komercializaci. Příklad: Zásobník obsahuje 250 - 500 Z toho detekovaných potenciálních produktů 50 - 100 Z toho žhavých kandidátů po 1. kole hodnocení 5 – 20 Z toho nejpokročilejších po 2. kole hodnocení 2 – 10 Závazek v projektu – 4 pilotní projekty !
PREZENTACE VÝSLEDKŮ V průběhu mapování na fakultách – zpětná vazba jak vedení fakult, tak i nositelům poznatků / technologií. Průběžná souhrnná informace na www stránce Podrobné průběžné informace budou předkládány Monitorovacímu výboru V prosinci 2005 – závěrečný seminář : Prezentace výsledků mapování
ORGANIZAČNÍ ZAJIŠTĚNÍ Startovací setkání (kick-off meeting) na úrovni Univerzity dnes Jednání s vedením fakult za účasti prorektora S. Štecha květen / červen (září) Stanovení sponzorů a koordinátorů (agentů) Komunikace přes koordinátory - jednání o širším a užším seznamu Interview s kandidáty září - listopad
KONEC DĚKUJI ZA POZORNOST