Diagnostické metody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Didaktické prostředky
Pedagogická diagnostika
Sociologický výzkum.
Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Testování obalu přednáška.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
Získávání a výběr zaměstnanců
v pedagogické diagnostice
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rodinné prostředí žáka
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Přehled výzkumných metod
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Pedagogická diagnostika
Úvod do psychologie
Assessment centrum.
Výzkumné metody v psychologiI
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
Pedagogická diagnostika
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Assessment centrum.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Metody psychologie.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Pedagogicko–psychologická diagnostika
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Diagnostické metody.
Úvod do psychologie II. přednáška
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody a techniky výzkumu II.
Assessment centrum.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc.
Transkript prezentace:

Diagnostické metody

Diagnostická metoda Soubor podnětů (úkolů, situací, otázek), jimiž záměrně vyvoláváme specifické reakce (chování), nebo vymezujeme podmínky pro sledované reakce (chování)

Diagnostické metody nejsou jen testy = každý speciální postup, který vede k získání diagnózy (nebo poznatků o osobě, jevu..) = je soustava podnětů (úkolů, situací, otázek), jimiž záměrně vyvoláváme chování (úkony, jednání, slovní odpovědi) nějaké osoby – experimentujeme. Toto chování přesně registrujeme (měříme) a pak z něj usuzujeme na .... stav, zvláštnosti, odchylky... Diagnostické metody nejsou jen testy Každá diagnostická metoda získává novou kvalitu v rukou toho, kdo ji používá.

Dělení metod Objektivní a subjektivní (explorační) Psychometrické (standardní postup) a klinické (kazuistické) –

Volba diagnostických metod Závisí na zaměření (cíli) diagnostiky K jakému účelu diagnostiku provádíme? Co potřebujeme o diagnostikované osobě zjistit? Závisí na teoretických konceptech, které vedou k výběru (efektivní kombinaci) způsobů sběru diag. údajů Psychometrická strategie – předpoklad: všichni lidé mají stejné dispozice, ale liší se v intenzitě a míře rozvoje těchto dispozic; zmíněné odlišnosti lze změřit (testové metody) Kazuistická strategie – předpoklad: lidé jsou zcela odlišní a vývoj jedince probíhá podle specifických ale poznatelných zákonitostí (klinické metody) Závisí na konkrétní situaci Jaké metody mám k dispozici a které z metod umím využít

Diagnostické metody v rámci klinického (kazuistického) přístupu Pozorování, diagnostický rozhovor, anamnéza, analýza výkonů a produktů (písemné práce, portfolio), analýza dokumentů

Rozhovor - otázky Volná stimulace: Vyprávěj mi něco o vaší třídě. Jak žije vaše rodina?...Představ si, že bys měl celé odpoledne jen pro sebe, co bys nejraději dělal? Přímé otázky (mnohdy uzavřené): Už jsi někdy zkoušel nějakou drogu? Připravuješ se denně do školy? Učíš se rád? Máš kamarády? Nepřímé (často otevřené) otázky: Jak to máš s přípravou do školy? Jaký je tvůj vztah k drogám? Co pro tebe znamená učit se? A co kamarádi? Projektivní otázky: Jak to mají děcka ve tvém věku k drogami? Za co obvykle utrácejí lidé peníze? Čeho se dnes lidé nejvíce obávají? Jakou roli mají v rodině otcové? (projektivní interview – zaměřené na problém, specifické techniky dotazování, zejména pro děti) Stimulující – dodatečné otázky: A co ty na to? A co ještě? Co bys k tomu ještě řekl?

Zásady pro rozhovor Záleží na typu a účelu rozhovoru stanovit cíle a postup (posoudit validitu otázek) připravit prostředí, příp. zajistit „bezpečí“ pro dotazovaného sledovat neverbální projevy dotazovaného klást otázky jasně a srozumitelně neklást více otázek najednou (nekumulujeme) nehrnout jednu otázku za druhou (ne výslech, práce s tichem) přizpůsobit obtížnost otázek vyhýbat se sugestivním otázkám (nepodsouváme) nehodnotit, nementorovat Pozor na efekt tzv. sociální deziderability, strach z hodnocení Chování a verbální projevy pracovníka ovlivňují výpovědi Využití v pedagogické i psychologické diagnostice

Analýza produktů činnosti Kresba (jako psychometrická i projektivní metoda – produkt činnosti) Zjišťují se: senzomotorické dovednosti, vývojová úroveň i citové prožívání, sociální postoje apod. Slohové práce, sešity, modely… Využití v pedagogické i psychologické diagnostice – záleží na cíli a způsobu využití

Diagnostické metody v rámci psychometrického (edukometrického) přístupu Testové metody Výkonové testy (vývojová diagnostika, testy specifických schopností, didaktické testy) Dotazníky a škály (posuzovací stupnice) Projektivní testy (v psychologii) Počítačové, internetové testování

Testy osobnosti, dotazníky, stupnice Objektivní testy osobnosti – (kvantifikovatelné, nedotazníkové) Dotazníky Jednorozměrné Vícerozměrné Posuzovací stupnice Sebeposuzovací stupnice (životní styl, zájmy, postoje…) Objektivní posuzovací stupnice

Tvorba dotazníků Zásady: srozumitelnost a jasnost otázky, přiměřenost věku adekvátní počet otázek jasná instrukce (kolik možných odpovědí, čas…) NE dvě otázky v jedné NE intimní otázky pokud nemohu zajistit bezpečí zajistit anonymitu (je-li nutná) – forma sběru dat …. vysvětlení cíle, sdělování výsledků…

Konstrukce nestandardizovaných dotazníků Položky: Přímé odpovědi (uzavřené otázky ) ANO – NE - NEVÍM Výběr z několika odpovědí Volná odpověď (na otevřenou otázku) Uvedení množství (kolikrát týdně… jak moc….) Nedokončené věty Škály Určování pořadí (řazení…) U otevřených otázek kategorie.

Typy škál Numerické posuzovací škály Příklad: Myslíte si o sobě, že jste v práci spíše: Aktivní 1 2 3 4 5 Pasivní Grafické posuzovací škály Příklad: Cítíte se být: Svěží Unavený Kumulativní posuzovací škály Zaškrtávací seznamy adjektiv (tzv. check-list). Posuzovací škály s nucenou volbou Jde o volbu ze dvou až pěti různých variant. Q třídění (Rogers)

Klasifikace testových metod Podle počtu osob - individuální (je nutná individuální administrace) a skupinové Podle nutnosti znalosti jazyka - testy verbální (závislé na řeči) a neverbální (performační), Podle potřebných pomůcek - tužka-papír, přístrojové, počítačové Podle typu položek - dotazníky, posuzovací škály, projektivní techniky a dále např. podle psychických funkcí, které jsou měřeny, podle věku atd. V psychodiagnostice se testové metody tradičně rozdělují podle předmětu zaměření na dvě hlavní skupiny testů: výkonové a osobnostní testy.

Testové metody - požadavky Objektivita - Nezávislost na administrátorovi testu a stylizaci ZO. (Instrukce a manuály) a skór lži (problematické) Standardizace - Stanovení norem testu (někdy chápáno šířeji). Hrubé skóry, standardní skóry, percentily. Reliabilita - Spolehlivost, se kterou test měří to, co měří. Přesnost měření bez ohledu na to, co měří. Stabilita v čase. Validita - Platnost, která vypovídá o jeho praktické využitelnosti. Měří to, co měřit má? Povinnosti uživatelů testů, práva a povinnosti testovaných osob, testování specifických skupin osob (handicapovaných, dětí, cizinců…) … upravují standardy testování

Další možnosti Dramatické metody, psychohry Studium dokumentů (katalogové listy, posudky, vysvědčení...O čem svědčí vysvědčení?) Využití v pedagogické i psychologické praxi