Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika Tereza Ciencialová
Současné pojetí školní TV Vzdělávací oblast Člověk a zdraví Cílem prohloubit vztah ke zdraví Rozvinout dovednosti, které určují zdravý životní styl a kvalitu života v dospělosti 2 vzdělávací obory: Vzdělávací obor Výchova ke zdraví Vzdělávací obor Tělesná výchova
Současné pojetí školní TV Základní škola Vzdělávací obor Výchova ke zdraví Preventivní ochrana zdraví sociálního, fyzického i psychického Upevňování hygienických, stravovacích, pracovních i jiné zdravotně preventivních návyků 3 možnosti realizace výuky: Samostatný předmět Součást výuky více předmětů Součást výuky TV
Současné pojetí školní TV Základní škola Vzdělávací obor Tělesná výchova Poznání vlastních pohybových možností a zájmů Poznání účinků konkrétních pohybových činností Činnost řízená a výběrová Předpokladem prožitek z pohybu a komunikace při pohybu Minimální rozsah výuky 2 hodiny týdně
Současné pojetí školní TV Střední škola Směřuje k získání schopnosti aktivně podporovat a chránit zdraví v rámci širší komunity (rodiny, pracoviště, obce) Vzdělávací obor Výchova ke zdraví Převážně praktický a aplikační charakter Směřuje k hlubšímu poznávání rizikového a nerizikového chování Osvojování praktických postupů vhodných k všestranné podpoře zdraví
Současné pojetí školní TV Střední škola Vzdělávací obor Tělesná výchova Usiluje o trvalý vztah k pohybovým činnostem Optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti Vychází z motivující atmosféry, zájmu žáků a z jejich individuálních předpokladů Osvojování a pravidelné využívání konkrétních pohybových činností v souladu se zájmy a potřebami Bezpečnost a úrazová prevence při pohybových činnostech
Zážitková pedagogika S rostoucím věkem dětí emoce opadají, klesá aktivita a pohyb se jim stává lhostejným Zhoršuje se jejich zdatnost a už v raném věku přichází civilizační choroby Hlavním důvodem malá motivace pro pohybové aktivity Důležitým činitelem ve vytváření vztahu k pohybu je škola a především učitele TV Přechod k metodám aktivizujícím co největší počet dětí pro pohybové aktivity Do popředí činnosti, které přinášejí zážitky, emoce a pocity vlastního růstu a zlepšování se
Zážitková pedagogika Pohybové aktivity s různými stupni napětí, nejistoty, dobrodružství i rizika, které žáky zaujmou Vyžaduje: samostatnost při rozhodování o volbě řešení úkolů sebedůvěru i důvěru k partnerům spolupráci, vzájemnou pomoc a sounáležitost ke skupině Cílem samostatná zkušenost Otcem „výchovy prožitkem“ je Kurt Hahn
Zážitková pedagogika Mohou probíhat: Pomáhají řešit problémy související s nechutí, nezájmem, agresivitou jedinců Vedou k navození nového prospěšného chování nebo změně dosavadní chování Vyvolávají vnitřní napětí ovlivňující tělesné i duševní funkce Mohou probíhat: v přírodě v uměle navozených podmínkách
Zážitková pedagogika Následkem dobrodružných aktivity v neznámých situacích mohou být pohybové a psychické problémy technické problémy (záchrana, dopomoc, použití nářadí) Důležitá je příprava a znalost rizika, předvídat a vyhnout se nebezpečí Dobrodružně pohybové aktivity nabízejí jiné cíle vycházející z jiné motivace a přinášejí jiné prožitky Lze je realizovat ve skupině dívek, chlapců i skupinách koedukovaných
Postupné fáze v didaktickém přístupu k novým neobvyklým pohybovým aktivitám: Připravenost, ztotožnění se s úlohou a podmínkami, seznámení s novou činností, navození důvěry mezi účastníky, vytvoření psychické připravenosti k dobrodružným aktivitám, získávání nových pohybových zkušeností. Řešení předložených situací, rozvíjení strategie, poznání a hodnocení nebezpečí, první setkání s nebezpečím Samostatné řešení situací, kreativní chování, hledání možností řešení. Projekty, které si účastníci na základě svých zkušeností vytvářejí a prožívají je, musí mít dostatek času k vyzkoušení.
Učitel by se měl řídit následujícími doporučeními: Nikdy nikoho nepřemlouvat a nenutit. Při nebezpečí poskytovat záchranu. Předpokládat nové situace, brát v úvahu připravenost a možnosti žáků. Vytvářet kooperativní situace, stále myslet na to, že cesta k řešení situace může být často cílem. Vyhovět žádostem žáků, kteří chtějí činnost obměňovat. Každou situaci a každé nářadí lze měnit. O prožitých situacích po jejich ukončení s cvičícími mluvit a jejich postřehy akceptovat