Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Obor: Autoelektrikář Ročník: 2. Vypracoval: Tomáš Dolina Odborný výcvik ve 3. tisíciletí T.1.2 Alternátory Obor: Autoelektrikář Ročník: 2. Vypracoval: Tomáš Dolina Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Alternátor- je zdrojem elektrické energie po nastartování vozidla a současně musí spolehlivě dobíjet akumulátor. Tělo textu
Rozdělění alternátorů: šestidiodové devítidiodové devítidiodové s vestavěným regulátorem ( nejpoužívanější )
Konstrukce alternátoru: řemenice ventilátor přední víko rotor stator diodový blok zadní víko případně regulátor
Rotor
Stator
Diodový blok
Regulace alternátorů: Používají se elektromagnetické mechanické regulátory (vibrační) nebo regulátory elektronické (polovodičové). Regulátor může být umístěn přímo v alternátoru nebo i mimo něj.
Úloha regulátoru: Regulovat výsledné napětí z alternátoru na předepsaných hodnotách a měnit ho jenom v úzkých mezích. Regulátor funguje na principu přerušování proudu do budícího vinutí, tzv. spínání.
Kontrola dobíjení: Nejjednodušší způsob je kontrola pomocí kontrolky dobíjení, která má červenou barvu a pracuje tzv. na tmu. U některých vozidel se používá místo kontrolky voltmetr, který má posunutý rozsah stupnice. Měříme také napětí na akumulátoru nebo mezi svorkama B+ a kostrou. Výsledná hodnota se musí pohybovat v rozmezí 13,6 až 14,4V. Toto měření také opakujeme při různých otáčkách nebo také měříme se zátěží, tzn. pustíme spotřebiče, které za jízdy běžně používáme a rozdíl napětí nesmí být větší jak 0,5V oproti napětí naměřenému bez zátěže.
Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010 www.sps-ub.cz