Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak psát a jak mluvit 2. Přednáška (v) ; 13:45 – 15:15
Advertisements

Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Hodnocení bakalářské práce. Formální náležitosti BP odevzdat ve 2 vyhotoveních a v elektronické podobě (PDF) Dodržet termín odevzdání Hodnotí vedoucí.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
ÚAPo Kladné příklady, nejčastější chyby. Postup hodnocení Každé ÚAPo vyhotoveny jinou metodou Zdůrazněny pozitivní příklady Shrnuty nejčastější chyby.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_78 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Kód vzdělávacího materiálu:
Písemný a mluvený projev
Doporučený vzor individuální prezentace
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Rozhodování 1.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Odborné vyučování pro 3. ročník oboru Technik puškař a Puškař ROČNÍK:
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13:45
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Techniky práce s mentálně postiženými
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Programování a simulace CNC strojů I.
Písemný a mluvený projev, historie a legislativa
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Výzkum přírodních geochemických a remediačních procesů a jejich využití pro sanace po těžbě nerostů GEOCHEM Kontrolní den ‘04 GEOCHEM – KD 2004.
MIKROPROCESOROVÁ TECHNIKA
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Informační gramotnost
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
SEMINÁŘ OZO Ladislav Hejný
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
MIKROPROCESOROVÁ TECHNIKA
Vliv reklamy na společnost
Zpracování a využití informací
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Integrovaná střední škola Vysoké nad Jizerou
Zásady tvorby prezentace
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Badminton zajímavé ukázky
Funkční styl řečnický.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Obědy ve Školní jídelně 5.A 2016/2017
Poznatky ze života zvířat
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Seminář o stavebním spoření
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu Přednáška 04 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Výhody a úskalí mluveného slova Dodatečná sdělení Projev emocí Zdůraznění, zpochybnění, zlehčení Dodatečné nástroje Poloha a barva hlasu, intonace, výslovnost, frázování Mimika, gestikulace, řeč těla Zjev, oblečení, vystupování Podpůrné prostředky (kresby, grafy) Nevýhody Rušivý vliv prostředí Nižší úroveň zainteresovanosti a informovanosti posluchačů Snížená schopnost posluchačů vnímat a chápat daný problém Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Co definuje kvalitního řečníka Paměť (rychlé vybavování argumentů, souvislostí, parametrů, definic, čísel) Inteligence (logické řazení, vtažení do problému) Slovní zásoba (přesné vystižení podstaty, zvýšení zajímavosti, gramatika, která neruší) Schopnost empatie (reflexe pocitů recipientů) Využití periferních výrazových prostředků (hlas, rytmus, mimika, gestikulace) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Michale Douglas: Money never sleeps Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 4. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: 4

Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 5

Jak se zdokonalit Paměť (pexeso, popis brázku, volná interpretace textu, včerejšek) Slovní zásoba (cílená četba beletrie) Trénink (diktafon, kamera) Důkladná příprava každého vystoupení Sebereflexe, skromnost Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Mluvení v médiích - interview Tři faktory úspěšnosti Kvalita přípravy Klíčová sdělení, argumenty, čísla, fakta Znalost daného média a novináře, charakter, styl, technologie Počítat i s nepříjemnostmi Schopnost přesvědčivé formulace Nasazení, energičnost, motivace Jasná a stručná vyjádření Reakce na otázky Logicky a přehledně řadit argumenty Neváhat Dobrý kontakt s novinářem (nepoučovat, bez konfrontace) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Techniky v interview Volba vhodné roviny Převzetí iniciativy (veřejnost by mohlo zajímat …, Možná nebudete věřit, že …) Překlenutí od negativního k pozitivnímu (to je obecně pravda, ale v našem případě …, Dlouhá léta platilo, ale dnes …, Lze se na to podívat i z druhé strany …) Zdůraznění (to je pravda, ale nejdůležitější je …) Doložení (grafy, čísla, statistiky, zkušenosti jiných) Kouzlo osobnosti (připravené poznámky, formulace, headliny) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro tisk Více času, hlubší záběr (30-60 min), připravení novináři, možnost variability témat! Natáčení rozhovoru – kontrola V projevu dobré respektovat, že Emoce se do výsledku nepromítnou Co se řeklo, to se může otisknout Nemusí být otištěno vše, přímá řeč se prokládá komentáři, dalšími sděleními, fakty Autorizace není povinná, ale kontrola je praktická Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro rozhlas Zpravodajský rozhovor – pouze výňatek Publicistický rozhovor – větší prostor, vnitřní logika, záměr Účast v diskusi Čím stručnější a jasnější, tím úspěšnější Někdy je lepší mlčet Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro televizi Úskalí a kouzla střihu Vystoupení ve zpravodajství a publicistice Účast v besedách Pár dobrých rad do studia Odpočatý, bez trémy a v dobré náladě Střízlivé oblečení (pozor na bílou a třpyt) Příměřená mimika a gestikulace Výhodná poloha Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Veřejné vystoupení Napsaný projev nebo zpaměti? Šikovná struktura Otevření tématu, které zaujme Popis problému Souvislosti, možnosti řešení, postoje zainteresovaných Cesta řešení, argumenty pro a proti Pointa = výzva nebo poučení Varianty Hvězdice (ukotvení a úvahy různými směry) Červená nit (soustavné opakování základního faktu) Substituční logika (rozvíjení tématu paralelně k jednoduchému a dobře známému příměru či příkladu) Úvod rozhoduje (pronikavá otázka, anekdota, historka) Jak skončit (zopakovat fakta, sugestivní otázka, výzva) Diskusní příspěvek (v panelových diskusích atp.): navázat na jiného účastníka, přímo k věci, jednoduše a logicky Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::