Komunikace učitele se žáky Michaela Pešoutová
Způsob komunikace učitele charakterizuje jeho osobnost, vztah k žákům a významně se podílí na atmosféře vyučování a utváření školního klimatu Vyjadřování a celkový projev učitele může pozitivně i negativně ovlivňovat chování a učební činnost žáků
Verbální komunikace Hlasitost Dynamika hlasového projevu Tempo projevu Intonace V tělesné výchově se doporučuje stručnost až signálnost
Nonverbální komunikace Mimika Pohledy Proxemika Posturologie Kinestika Gestika Vzhled učitele
Proces formování pedagoga Formování je děleno do dvou etap Etapa přípravy na učitelské povolání Zaměřenost osobnosti Pedagogické zkušenosti ze ZŠ, SŠ, z vedení volnočasových aktivit, letních táborů Primárním motivem ke studiu učitelství je: Práce s dětmi, touha děti vést, usměrňovat
Etapa utváření učitele v pedagogické praxi Všeobecně se usuzuje, že učitel vyzrává po 5- 7 letech pedagogické praxe Utváří si optimální způsob interakce se žáky Do popředí vystupují dispozice a vlohy, které vytvářejí charakteristický celek - )typ osobnosti učitele
Typologie učitelských osobností CASELMANNOVA TYPOLOGIE UČITELE LOGOTROP: učitel klade důraz na učební předmět, na vštěpování vědomostí, na teoretické poznání Logotrop filozoficky orientovaný: jeho cílem je vštěpit žákům pevný názor podle vlastního chápání Logotrop odborně- vědecky orientovaný: v předmětu považuje všechno za důležité, vše chce žáky naučit- v požadavcích bývá přísný
PAJDOTROP: učitel zaměřený na psychický rozvoj, formování žáka Pajdotrop individuálně psychologicky orientovaný: snaží se pochopit žáka, vnitřně ho získat a tak utvářet jeho osobnost Pajdotrop všeobecně psychologicky orientovaný: cílem učitele je vzbudit zájem žáků o méně přitažlivé učivo, cvičení paměti, překonávání vzdorovitosti žáků…
S dvojících základních typů dle Caselmanna kříží další dvojice určená: Všeobecným chováním učitele Autoritativní typ: učitel chce vše řídit, všechno musí být podle jeho pokynů, často mu chybí smysl pro spravedlnost, pro humor a přátelský vztah k žákovi Sociální typ: přenechává žákům větší volnost, žák je spíše přítelem, ve vyučování nedominuje
Výchovně- vzdělávacích postupů Vědecko- systematický typ učitele: učitele charakterizují racionální a systematické postupy, schopnost jasně vysvětlovat učivo, žáky vede k jasnému vyjadřování, logickému myšlení Umělecký typ učitele: učitele charakterizuje silně rozvinutá představivost, zejména v estetické oblasti
Praktický typ učitele: pro těžce pochopitelné učivo umí vhodně používat příklad, vhodnou pomůcku, čímž napomáhá k pochopení i zapamatování