Staroslověnská literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CYRIL A METODĚJ VÝROČÍ.
Advertisements

Cyril a Metoděj 1150 let.
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Velká Morava (Velkomoravská říše)
Téma: Dějiny s osobnostmi
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštůlka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Cyril a Metoděj r Cyril a Metoděj r
Příchod křesťanských věrozvěstů na naše území
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Velká Morava.
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Velkomoravská říše 7. ročník.
Velká Morava České země v 9. a 10. století Raný středověk.
Velká Morava.
Počátky písemnictví u nás (9. století)
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Velká Morava Lubomír Berka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCyril a Metoděj Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
EU do škol PhDr. Jana Žáková
Soubor testů 1 Mgr. Ludmila Růžičková
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Velká Morava.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem a panovníky Velkomoravské říše. Název:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká středověká literatura: Staroslověnské písemnictví Tematická oblast:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Počátky hudebních dějin v Čechách
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Cyril a Metoděj biografie.
Počátky písemnictví na našem území
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Konstantin a Metoděj ve výtvarném umění a literatuře
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počátky česky psané literatury (2)
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Cyril a Metoděj.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Česká literatura středověku
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Staroslověnská literatura Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504 Č. DUMu: VY_32_INOVACE_ 42 Tématický celek: Čtenářská gramotnost Autor: Božena Fajtová Anotace: Materiál je určen k práci s interaktivní tabulí, uvádí souvislosti vzniku staroslověnské literatury, přehled staroslověnské literatury, vývoj písma, kvíz a jeho řešení.

Historie událostí 862 kníže Rastislav vysílá posly k byzantskému císaři Michalu III. 863 příchod bratrů Konstantina a Metoděje na Moravu 867 cesta do Říma, papež Hadrián II. schvaluje staroslověnštinu jako liturgický jazyk 869 úmrtí Cyrila, svěcení Metoděje 870 sněm v Řezně, Metoděj uvězněn 885 umírá Metoděj, nástupce Gorazd 886 vyhnání žáků z Velké Moravy (Čechy, Polsko, Bulharsko)

Vývoj písma Hlaholice – vytvořena Konstantinem, rozšířila se i do jiných zemí, neužívána, nejdéle v Chorvatsku Cyrilice – autor asi Konstantinův žák Kliment Azbuka – hlavní reforma za Petra Velikého, poslední úprava v roce 1918 (málo používaná písmena vypuštěna nebo upravena), Rusko, Srbsko, Bulharsko, Mongolsko, Kazachstán, Ukrajina, …

Staroslověnské texty Bohoslužebné texty Překlad bible Zákon sudnyj ljudem (zákoník, autor Konstantin) Proglas (veršovaný předzpěv k evangeliu, autor Konstantin, první dílo ve staroslověnštině, zdůrazňuje právo člověka na bohoslužbu v mateřském jazyce) Život Konstantinův Život Metodějův Život Svatého Václava (vzniká v Čechách)

Hospodine, pomiluj ny! slavnostní chorál (jednohlasný zpěv, původně zpíván staroslověnsky) autorství připisováno sv. Vojtěchovi prosba o zajištění úrody a míru, původně zpívána v kostelích, později píseň válečná (hymna) historicky doložen v roce 1055 při volbě knížete Spytihněva II. zápis až ve 14. století Karel IV. jej zařadil do korunovačního řádu Jan Hus jej nechával zpívat v Betlémské kapli

Vyberte správnou odpověď Knížecí sídlo na Slovensku (Žilina, Bardějov, Nitra) Kdo vyslal poselstvo do Byzancie? (Pribina, Svatopluk, Rastislav) Odkud pocházeli bratři Konstantin a Metoděj? (Kréta, Soluň, Athény) Kdo povolil užívání staroslověnštiny v liturgii? (vladař, biskup, papež) Kam odešla většina žáků Konstantina? (Bulharsko, Itálie, Německo) Kdo se stal nástupcem Metoděje? (Kosmas, Gorazd, Prokop) V kterém českém klášteře zůstávala zachovávána staroslověnština? (Břevnovský, Emauzský, Sázavský) První dílo ve staroslověnštině je? (Prolog, Proglas, Preambule)

Řešení Knížecí sídlo na Slovensku (Žilina, Bardějov, Nitra) Kdo vyslal poselstvo do Byzancie? (Pribina, Svatopluk, Rastislav) Odkud pocházeli bratři Konstantin a Metoděj? (Kréta, Soluň, Athény) Kdo povolil užívání staroslověnštiny v liturgii? (vladař, biskup, papež) Kam odešla většina žáků Konstantina? (Bulharsko, Itálie, Německo) Kdo se stal nástupcem Metoděje? (Kosmas, Gorazd, Prokop) V kterém českém klášteře zůstávala zachovávána staroslověnština? (Břevnovský, Emauzský, Sázavský) První dílo ve staroslověnštině je? (Prolog, Proglas, Preambule)