PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Advertisements

Sociální poznávání (Social Cognition)
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Josef Středula, předseda ČMKOS
Sociální interakce a komunikace
Plánování ve školní tělesné výchově
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Kognitivně – behaviorální přístup
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Terapeutické komunity
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
seminář k Teorii a metodice výchovy
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společnost a její typologie
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Psychologie test.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PhDr.hana pazlarová, ph.d
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Právo sociálního zabezpečení
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Život bez střeva , Praha.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně

Okruhy předmětu sociální psychologie pro psychology na FF MU Sociální psychologie I Úvod do sociální psychologie Sociální poznávání (kognice), atribuční procesy Socializace Sebesystém, osobní a sociální identita Sociální psychologie II Dynamika malých sociálních skupin, skupinový vliv Makrosociální jevy a procesy Komunikace Postoje, konformita a poslušnost vůči autoritě

Předmět sociální psychologie Základní psychologická disciplína, která se snaží najít obecné mechanismy poznávání, chování a prožívání, které jsou determinovány sociálním kontextem Předmětem je 1. jedinec – jeho prožívání a chování ovlivňované i ovlivňující okolí 2. interakce 3. malá sociální skupina 4. socializace a individuace osobnosti 5. člověk v kontextu makrosociálních celků

Které tvrzení platí? Vrána k vráně sedá. Protiklady se přitahují. Opakuj lež dost dlouho a lidé uvěří. Pravda vítězí. Šaty dělají člověka. Ze svinských štětin hedvábí neutkáš. Na učení není člověk nikdy starý. Starého psa novým kouskům nenaučíš.

Historie sociální psychologie 1. Od vzniku do r. 1945 makrosociální linie 1910 – 1920 W.Wundt – Psychologie národů 1908 Mc Dougall – Introduction to Social Psychology 1908 Ross – Social Psychology 1921 Journal of Abnormal and Social Psychology mikrosociální linie 1924 Social Psychology - Allport vymezil sociální psychologii jako experimentální vědu o chování člověka za různých sociálních podmínek Rozvoj empirického výzkumu (postoje, konformita, vůdcovství, teorie sociálního učení)

Historie sociální psychologie 2. 1946 - 1975 Konec 50.let „zlaté období“ (Festinger, Heider, Goffman), rozšíření záběru 1965 Journal of Personality and Social Psychology Krize sociální psychologie na konci 60. let (laboratorní experimenty, teorie „středního doletu“, neefektivní „řízení“ společenského života) východiska – 2 linie sociální psychologie evropská (více makrosociální) americká (mikrosociální) 1965 - 1966 Evropská asociace experimentální sociální psychologie (Tajfel, Israel, Moscovici) 1971 European Journal of Social Psychology

Historie sociální psychologie 3. od pol. 70. let 20.st. po současnost Evropa: hledání nové metodologie, zájem o přirozené jevy v jejich komplexnosti a složitosti (vztah osobnosti a společnosti, socializace, role, normy, sociální reprezentace, identita) Amerika: propracované a empiricky podložené dílčí teorie bez obecného teoretického rámce (atribuce, sociální facilitace, atraktivita, agrese, změna postojů, malé skupiny)

Aplikovaná sociální psychologie

Člověk a sociální instituce makrosociální linie témata: člověk a organizace, moc (politická psychologie), zákon (sociální normy, spravedlnost, psychologie práva), média, víra (ps. náboženství), příroda, kultura, škola, rodina, ekonomika

Člověk v sociálním kontextu mikrosociální linie témata: sociální psychologie emocí, zdraví, ps. osamělosti, závislosti, nezaměstnanosti, zvládání stresu – coping, well-being, agresivita, afiliace, atraktivita, láska

Člověk jako předmět sociálněpsychologického působení postupy a techniky, prostřednictvím kterých se snažíme navodit více méně stabilní změny na úrovni jednotlivce či skupiny témata: sociálně psychologický výcvik, skupinová psychoterapie, skupinové řešení problémů

Osnova předmětu pro slavisty jarní semestr 2012 Vymezení předmětu sociální psychologie Sociální poznávání Interpersonální komunikace Asertivita Mezikulturní psychologie Osobní pohoda

Sociální poznávání Historické souvislosti (asocianistické a konstruktivistické přístupy) Zákonitosti procesu percepce Chyby při posuzování druhých lidí

Skupinové práce Co to znamená vytvořit (si) první dojem (co nám to umožní) a jak dlouho tento proces trvá? Na základě čeho si o lidech vytváříme 1. dojem? Co jsou to kulturní stereotypy? Jakých jiných chyb se můžeme při posuzování lidí dopustit? Jakým dojmem byste měli působit při práci s lidmi v rámci cestovního ruchu a jak se připravit?

Asocianistické modely Konstruktivistické modely Charakteristika hypotet. kogn. jednotky (nody) spojené asociativními drahami centrál. teoretické konstrukty jsou organizované celky Historický zdroj empirismus racionalismus Základ. otázka Jak jsou vnímatelem kombinované elementy sociál. světa? Jak vnímatel konstruuje představy o sociálním světě? Role poznáv. pasivní aktivní „Směr“ procesu zdola - nahoru shora - dolů Způsob zpracování analogie v práci počítače aktivní mechanismy zpracování včetně motivačních a emoč. faktorů Poznávací struktury elementaristické, relat. neorganiz., kvalit. neměnné holistické, integrované, kvalitativně proměnlivé Poznávací procesy Jednovýznamové (percepce, paměť operují nezávisle na aktivn. procesech myšlení) aktivní, závislé na kontextu, nižší a vyšší pozn. procesy se prolínají Důraz na objekt poznání subjekt poznání

Kognitivní stadia zpracování informací Fiedler, K. , Bless, H Kognitivní stadia zpracování informací Fiedler, K., Bless, H. (in Hewstone, M., Stroebe, W., 2006)

Zákonitosti procesu percepce Zákon selekce Efekt primárnosti Solomon Asch 1. inteligentní, pracovitý, impulzivní, kritický, tvrdohlavý, závistivý 2. závistivý, tvrdohlavý, kritický, impulzivní, pracovitý, inteligentní Zákon interference S. Asch (1946) energický, jistý, hovorný, chladný, ironický, přesvědčivý Podvědomá hodnotící hlediska

Interpersonální percepce Vytváření prvního dojmu Spojitý model procesu formování dojmu (Fiske, Neuberg, 1990) Počáteční kategorizace vnímané osoby Když je osoba aspoň trochu důležitá, získávání dalších informací Pokud je to možné, potvrdí se úvodní kategorizace Není-li to možné, nastupuje rekategorizace Je-li rekategorizace neúspěšná, percipient se rozhodne využít plně individualizovaný sběr dat Může se rozhodnout pokračovat při dalších setkáních, cyklus se může opakovat

Chyby při posuzování druhých Haló efekt Implicitní teorie osobnosti Efekt primarity Stereotypy, předsudky Projekce Chyba centrální tendence