Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_599_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Druhy vět Věty podle funkce
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_240_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Věta.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.02 Název pro školu:
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Věty podle postoje mluvčího
Věty podle postoje mluvčího
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Žáci si na jednotlivých cvičeních upevní učivo o větách dle.
Skladba – věty podle modality
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
D R U H Y V Ě T P O D L E O B S A H U. J A K P O U Ž Í V Á M E V Ě T Y oznamujeme přikazujeme přejeme si ptáme se zjišťujeme doplňujeme rozkazujeme zvoláme.
Rozkazovací tázací oznamovací přací. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Základní škola Bylany, okres Kolín
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
Druhy vět Věty podle funkce
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Jitka Zajíčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_19
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Copak tady děláte? tázací oznamovací Věta zvolací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Vypovedni formy Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.15 Datum vytvoření  18. 3. 2013 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP  Žák získané poznatky aplikuje při tvorbě vlastního textu. Anotace DUM Materiál obsahuje charakteristiku základních výpovědních forem a příklady k nim. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu. Může sloužit i pro samostatnou přípravu žáků. Hodnocení  Prezentace se osvědčila. Žáci využívali znalostí ze základní školy, které dále rozvíjeli. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Výpovědní formy

Základní výpovědní formy věta oznamovací věta tázací věta rozkazovací věta přací pomocí nich možnost vyjádřit různé komunikační záměry (funkce) možnost pojmenování záměru mluvčím patřičným slovesem (slibuji, oznamujeme, navrhuji…)

Věta oznamovací prosté sdělení informace jisté očekávání přijmutí informace a jednání podle ní sloveso v oznamovacím nebo v podmiňovacím způsobu intonace klesavá nebo klesavě stoupavá může obsahovat částici

Příklady Dnes odpoledne určitě nepřijdu. Velryba je savec. Vyhýbejte se označeným chodníkům. V zimních měsících se komunikace neudržuje.

Další záměry vyjádřené pomocí věty oznamovací souhlas: Já mu to tedy řeknu. varování: Na tuhle židli si nesedejte. instrukce: Vezměte oba díly a pomocí lepidla je spojte. výtka: Určitě si nemyslíte, že to udělám tak, jak říkáte.

2. Věta tázací sloveso v oznamovacím způsobu intonace dle typu otázek, klesavá, popř. stoupavě klesavá

Druhy tázacích vět a otázek otázky zjišťovací pravé: Máte zájem o nabízenou pozici? Máte doma psa? nepravé: řečnické: To musíš tak řvát? To jsem mohl vědět? podivové: To už zase nic nemáš? Ty už zase nic nevíš?

Druhy tázacích vět a otázek b. otázky doplňovací pravé: Kam tak spěcháš? Kolik to stálo? nepravé: řečnické: Jak jsem mu to mohl dát vědět? podivové: Ta Helena, co to má dneska na sobě? opakovací: A: Co ti říkal? B: Co mi říkal? Zase všechno od začátku. autorské: Jak se můžeme dobrat správného výsledku? Půjde to opravdu ztěžka.

Další záměry vyjádřené pomocí věty tázací prosba: Dal bys mi taky napít? návrh: Že bych to řekl za tebe? nabídka, vybídnutí: Vezmeš si se mnou? zdvořilý příkaz: Mohl bys mi otevřít dveře?

3. Věta rozkazovací sloveso v rozkazovacím způsobu intonace stoupavě klesavá

Další záměry vyjádřené pomocí věty rozkazovací výzva: Třiďte odpad. prosba: Řekni mu to, prosím, ještě dnes. vybídnutí: Vyzkoušejte náš nový přístroj! varování: Dávej si pozor, nebo… věta rozkazovací jako věta přací v případě neschopnosti adresáta příkazu vyhovět → Dojeďte v pořádku! Ale jeď opatrně!

Věta přací Buďte spokojení! Kéž by se mu to povedlo! Kdyby tak včera vyhráli! Na zdraví! Dobrou noc!

Seznam použitých zdrojů: MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793.