Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shoda (ne)jen několikanásobného podmětu s přísudkem
Advertisements

Shoda přísudku s podmětem
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Psaní i/y v koncovkách sloves
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_18
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Shoda přísudku s podmětem
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Shoda několikanásobného podmětu s přísudkem
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_16 Téma: Pravopis – shoda přísudku s podmětem Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Co je to několikanásobný podmět?
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
PODMĚT.
Shoda přísudku s podmětem
Digitální učební materiál
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 1.a 2. Téma: Psaní i/y v příčestí minulém a u jmenných tvarů příd. jmen po několikanásobném podmětu Tematický okruh: Pravopis Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: listopad 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA030 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA030 Anotace: Opakování grafické stránky jazyka, zopakování pravidel pro psaní i/y v příčestí minulém a u jmenných tvarů přídavných jmen, uvedení příkladů

Několik souřadně spojených jmen v podmětu pokud je podmět tvořen z několika souřadně spojených jmen, řídí se psaní -i nebo -y těmito pravidly:

Alespoň jedno r. m. životného - i je-li mezi podstatnými jmény alespoň jedno rodu mužského životného, píše se -i záleží však i na postavení podmětu vzhledem k přísudku:

Podmět před přísudkem předchází-li podmět před přísudkem, píše se -i vždy: Otec i matka šli večer do divadla. Režisérka filmu a autor scénáře měli největší úspěch. Tento hráč, ba celé mužstvo zklamali.

Podmět před přísudkem (alespoň jedno r. m. živ.) - příklady Slepice, kuřata a kohouti utekli před psem. Žáci a žákyně, kteří mají výborný prospěch, byli veřejně pochváleni. Naši závodníci a jejich stroje budili zaslouženou pozornost.

Podmět za přísudkem následuje-li podmět za přísudkem, je možná shoda i podle nejbližšího jména několikanásobného podmětu, pokud je toto jméno v množném čísle:

Shoda podle nejbližšího jména několikanás. podmětu - příklady Předmětem studia se staly kosatky a delfíni. X Předmětem studia se stali kosatky a delfíni. Na koncert šly všechny žákyně, ale jen jediný žák. X Na koncert šli všechny žákyně, ale jen jediný žák. V soutěži vystoupily pěvecké sbory i sólisté. X V soutěži vystoupili pěvecké sbory i sólisté. ALE - Večer šli otec i matka (vedle matka i otec) do divadla.

Žádné jméno rodu muž. živ. v několikanás. podmětu - y není-li mezi jmény v podmětu jméno mužského rodu životného, píše se -y (shoda je podle jména rodu mužského neživotného nebo podle jména rodu ženského):

Žádné jméno rodu muž. živ. v několikanás. podmětu – příklady Hřeben a žínka ležely na stole. Místní úřad a vedení podniku uzavřely prospěšnou dohodu. Elektrotechnická fakulta ČVUT a Dům techniky se dohodly na uspořádání dne otevřených dveří. Krávy i všechna telata byly očkovány. Po skončení výstavy se stoly, křesla a židle naložily na vůz a odvezly.

Poznámka je-li v několikanásobném podmětu několik jmen rodu středního a alespoň jedno z nich v čísle jednotném, píše se pak -y (shoda je jako u neživotných jmen rodu mužského a ženského):

Alespoň jedno r. stř. v j. č. – příklady Kotě a kuře zůstaly na dvoře samy. Švédsko a Finsko podepsaly dohodu o kulturní spolupráci. Předsednictvo vlády a jednotlivá ministerstva přistoupily k přípravě vládního programu.

Poznámka vedle toho přídavná jména a příčestí mohou ovšem mít v přísudku i tvary jednotného čísla nebo množného čísla středního rodu, pokud to podmět umožňuje:

Příklady Večer šel otec i matka do divadla. Na uspořádání dne otevřených dveří se dohodla Elektrotechnická fakulta a Dům techniky. Zítra budou očkována všechna telata i jalovice.

Shoda podle smyslu mluvnická shoda se uplatňuje vždy tehdy, nabízí-li se mluvnický rod podmětu jako zřejmý a jednoznačný jinak nastupuje tzv. shoda podle smyslu a psaní -i nebo -y se řídí těmito zásadami:

Podmět vyjádřený osobním zájmenem nebo tvarem pomocného slovesa ve větách s podmětem vyjádřeným osobním zájmenem nebo tvarem pomocného slovesa píše se -i nebo -y podle toho, zda se vztahuje k osobám rodu m., nebo rodu ž., tj. uplatňuje se zřetel k přirozenému rodu podmětu

Zřetel k přirozenému rodu podmětu -příklady Co (my) jsme se vás s tím natrápily! (jde-li o ženy) Co (my) jsme se vás s tím natrápili! (jde-li o muže a v případech ostatních)

Podmět všeobecný (někdo, lidé) ve větách s podmětem všeobecným (jímž se rozumí "někdo, lidé") je shoda vždy podle rodu mužského životného: Zvonili poledne. Otiskli to v novinách. Utíkal, jako by ho honili. Všem školám! Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy žádá, abyste oznámili výsledky zkoušek nejpozději do jednoho týdne.

Podmět slovně nevyjádřený ve větách s podmětem slovně nevyjádřeným má přísudek shodu: a) s podstatným jménem ve funkci podmětu, kterého je užito v oslovení (vyjádřeném 5. pádem podstatního jména) Kam jste se, kluci, schovali? Vážené posluchačky, byly jste již informovány o změněném začátku našeho pořadu? To jste, děti, dělaly samy? Co jste nám, děvčata, připravily (nebo připravila)?

Podmět slovně nevyjádřený ve větách s podmětem slovně nevyjádřeným má přísudek shodu: b) podle přirozeného rodu podmětu ve větě předcházející; pak je mluvnický vztah přísudku k podmětu volnější. Na sportovním soustředění se sešla samá děvčata; brzy se navzájem poznaly a prožily krásné dva týdny (vedle poznala a prožila);

Podmět slovně nevyjádřený ve větách s podmětem slovně nevyjádřeným má přísudek shodu: c) s podstatným jménem, kterého je užito ve větě předcházející v jiném než 1. pádě. např. Vedoucí pomohl mladším chlapcům postavit stany, protože to nikdy nedělali (tj. chlapci).

U výrazů vyjadřujících množství často to bývá zejména u výrazů vyjadřujících množství, např.: Stovky posluchačů se sešly na náměstí, aby slyšeli (nebo slyšely) oblíbené zpěváky. Miliony lidí se dnes spojily, aby zachránili (nebo zachránily) život na naší planetě. Většina pracovnic se rozhodla odejít ze závodu, našly si totiž lepší zaměstnání. Skupiny dobrovolníků pracovaly celou noc, aby vyprostili (nebo vyprostily) zasypané horníky.

Nesouřadné spojení s předložkou s několikanásobný podmět obsahující jména živých bytostí různého rodu může být vyjádřen též nesouřadně (zejména s předložkou s) pokud pak jsou příčestí a jmenný tvar přídavného jména v čísle množném, píše se -i nebo -y podle zásad jako při vyjádření souřadném

Příklady podmět předchází před přísudkem: Eva s Pavlem přišli pozdě (vedle přišla pozdě). Eva s oběma bratry přicházeli po cestě (vedle přicházela po cestě).

Shoda podle jména v předložkovém pádě jsou-li obě jména v čísle množném, je možná i shoda podle jména v předložkovém pádě: Výletnice s průvodci se vrátili (nebo vrátily) k odpolednímu vlaku jen studentky se svými instruktory byli pozváni (nebo byly pozvány) na večeři do chaty. Všechny ošetřovatelky včetně lékařů měli (nebo měly) plno práce. Děvčata s hochy cvičili bosi (vedle cvičila bosa).

Shoda s prvním jménem (podmět za přísudkem) následuje-li podmět za přísudkem, je obvyklá shoda s prvním jménem (v 1. pádě): Vrátily se už výletnice s průvodci? Byly už pozvány studentky se svými instruktory?

Nemá vliv na shodu pokud se 7. pád s předložkou s nechápe jako součást podmětu, ale jako výraz rozvíjející slovesný přísudek (příslovečné určení), nemá vliv na shodu: Dívky s hochy závodily (= dívky závodily s hochy) Děvčata s hochy závodila (= děvčata závodila s hochy) v některých případech je možné pojetí obojí

Zdroje Pravidla českého pravopisu. Školní vydání včetně Dodatku. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 80-716-8679-4. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. ISBN 80-7200-041-1.