Přednáška ESF MU 29. září 2011 Název přednášky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Změny v požadavku na proces edukace vojenských profesionálů Radomír Saliger,Vratislav Pokorný Katedra řízení lidských zdrojů Fakulta ekonomiky a managementu.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Didaktické metody Androdidaktika.
Výrobní faktory v organizaci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Úloha bodového systému
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Vůdcovství – leadership část 2.
Základní informace o poskytovateli
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vůdcovství - leadership
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
karel oliva Akademie věd ČR
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
Osobní management - modul č.3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Andragogika Vzdělávání.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Vedení organizace a vedení lidí 2. část
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Ústav znalectví a oceňování
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Přednáška ESF MU 29. září 2011 Název přednášky Systém managementu s důrazem na osobní management, individuální management a individuální vůdcovství Osnova přednášky Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu Charakteristika systému managementu (SM) jako nezbytného „nástroje“ pro jednotlivce Žádoucí posun paradigmatu v managementu Základy osobního managementu (OM) Pojetí obsahu individuálního managementu Základy žádoucího individuálního vůdcovství

1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (1) Překonat krizi myšlení Překonat krizi důvěry Překonat krizi hodnot Podstatně zvýšit výkonnost ZP Podpořit posun paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení

Společnost Vyšší systémy Politika Právo Management Ekonomika Kultura 1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (2) Vyšší systémy Politika Právo Management Ekonomika Společnost Kultura Náboženství Školství Historie Etika - morálka

2. Charakteristika systému managementu (SM) jako nezbytného „nástroje“ pro jednotlivce Organizační M&V Skupinový M&V Individuální M&V

3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (1) Nejmodernější vědecký přístup - vědecký aparát založený na tzv. paradigmatu a jeho posunu Autor: Thomas Khun Paradigma - nosná myšlenka vědecké discipliny, určité schéma myšlení a konání, logika uvažování. Je dobově podmíněné, platné jenom určitou dobu. Je založeno na soustavě axiomů, resp. principů a premis. Posun paradigmatu - změna platnosti starých axiomů, resp. principů a premis a vytvoření axiomů, resp. principů a premis nových Principy - tvrzení v rámci společenských věd Premisy (předpoklady) - týkají se vnímání reality, určují, na co se vědní obor soustředí, determinují co jsou v oboru fakta a dokonce, co je jeho předmětem a co se naopak nepovažuje za důležité!

Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (2) Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu Změny premis managementu Od operačnímu k procesnímu managementu Od managementu lidského potenciálu k principiálnímu vedení sebe sama

Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (3) Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) Pro staré paradigma příslovečné: mnoho frází a krásných slov, málo skutečných činů - v důsledku nedůvěra, přemíra cynismu Model principiálního vedení navazuje na management lidského potenciálu a navíc nám pomáhá najít smysl a naplnění naší existence - na základě pochopení faktu, že v konečném důsledku bude rozhodující působení přírodních zákonů, potažmo mentálních principů Rostoucí význam „sociální zralosti“ !!

Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (4) Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) Sociální zralost jedince - vědomé či nevědomé zachovávání základních principů chování a jednání (jež vychází z integrity vnímání, poznávání a hodnocení), díky nimž se uchovává celistvost jeho osobnosti Tyto principy jsou založené na rozlišování mezi dobrem a zlem, správným a nesprávným, přičemž se jedinec neorientuje jen na samotný cíl, který by měl být dosažen v souladu s tímto myšlením, ale rovněž na použité prostředky a nástroje k dosažení tohoto cíle

1. Profesně-výkonové pojetí 4. Základy osobního managementu (OM) (1) 1. Profesně-výkonové pojetí Specifické zaměření Základní úkol teorie a praxe na počátku 21. století Faktory výkonnosti znalostních pracovníků (ZP) Obsah OM 2. OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení Univerzální zaměření Člověk je součást vyšších systémů Požadavek respektování přírodních zákonů a mentálních principů „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Kontinuum zralosti“, „soukromé“ a „veřejné“ vítězství Důraz na osvojení sedmi návyků

Profesně výkonové pojetí OM 4. Základy osobního managementu (OM) (2) Profesně výkonové pojetí OM Jednoznačnost vnímání působnosti ZP Schopnost ZP řídit sebe sama (OM) Ochota ZP inovovat svou působnost Ochota ZP vzdělávat sebe i své spolupracovníky Přijetí faktu, že výkonnost ZP není primárně spojena s kvantitou vykonané práce, ale s její kvalitou

Naučení se sebe sama rozvíjet 4. Základy osobního managementu (OM) (3) Proces sebepoznávání!! Identifikování a nalezení pracovní pozice se šancí dosahovat největších přínosů Naučení se sebe sama rozvíjet Naučení se, jak a kdy měnit svou působnost Příprava na to zůstat biologicky mladý a duševně aktivní po celou dobu profesní kariéry

Odpověď není jednoduchá - proč?! Důsledky neznalosti odpovědi: 4. Základy osobního managementu (OM) (4) Otázka : „Kdo jsem?“ Odpověď není jednoduchá - proč?! Důsledky neznalosti odpovědi: Chybně směrované studium ZP vykonávají pro ně a zaměstnavatele nevhodné pracovní funkce Základem pro poznání “kdo jsem?”: přijetí faktu, že mnohé z toho “kdo jsme” je determinováno geneticky a výchovou zejména v raném věku Profesionální přístup: AOP versus APP

Metoda profilových analýz (1) 18/06/2018 4. Základy osobního managementu (OM) (5) Metoda profilových analýz (1) Zkoumané klíčové faktory: Dominance Vliv na lidi Potřeba stability Ochota se přizpůsobit Komparace osobního a pracovního profilu Vyšší kompatibilita obou profilů – předpoklad pro úspěšný výkon funkce

Metoda profilových analýz (2) 18/06/2018 4. Základy osobního managementu (OM) (6) Metoda profilových analýz (2) Osobní profil kandidáta B.H. Motivy: Volnost v projevu Kontakt s lidmi Oproštění od kontroly a detailů Hmatatelná odměna

Metoda profilových analýz (3) 18/06/2018 4. Základy osobního managementu (OM) (7) Metoda profilových analýz (3) Osobní profil kandidáta J.S. Motivy: Využití odborných znalostí Práce v soukromí Precizní určení práce

Metoda profilových analýz (4) - Porovnání AOP s APP 18/06/2018 4. Základy osobního managementu (OM) (8) Metoda profilových analýz (4) - Porovnání AOP s APP Profil B.H. Profil soudce Profil J.S. Profil notář Profil J.S. Profil B.H. Profil soudce Profil notáře

Otázka: V čem jsou mé přednosti? 4. Základy osobního managementu (OM) (9) Otázka: V čem jsou mé přednosti? Existující mýty: Lidé znají své přednosti a slabiny Výkonnost lze zvýšit jedině odstraněním slabin Metoda analýzy zpětné vazby: Prozradí, v čem spočívají naše přednosti, Ukáže činnosti, které nás připravují o plné využití našich schopností Ukáže, kde žádné přednosti nemáme Závěry, jimiž bychom se měli řídit: Soustředit se na své přednosti a nalézt si odpovídající povolání Pracovat výhradně na zdokonalování svých předností Identifikovat oblasti “intelektuální arogance”

Otázka: Jakým způsobem pracuji? 4. Základy osobního managementu (OM) (10) Otázka: Jakým způsobem pracuji? Nejasnosti kolem způsobu práce Vhodný způsob práce je individuální - závisí na osobnosti a lze ho modifikovat nikoliv změnit! ZP dosahují dobrých výsledků, když pracují v souladu s jejich osobnostním vybavením! K zjištění “jak pracuji” – hledat odpovědi na otázky: Jsem čtenář nebo posluchač? Jakým způsobem se učím? Jaké hodnoty vyznávám?

Většina lidí neví kam patří cca do svých cca 25 let! 4. Základy osobního managementu (OM) (11) Otázka: Kam patřím? Podle P. Druckera: Většina lidí neví kam patří cca do svých cca 25 let! Později by měli být ZP schopni dospět k poznání kam patří, resp. naopak nepatří - jak svou pracovní kariéru směrovat, čemu se v ní vyhnout Finální rozhodnutí nepřijímat na samém začátku profesní kariéry Úspěšné kariéry nejsou plánované - ideální být připraven na příležitosti Závěr: Vědět kam patřím, pomáhá průměrně způsobilým lidem (je jich většina v souladu s normálním rozdělením) dosahovat vynikající výkonnost!!!

Otázka: Co je, resp. může být mým přínosem? 4. Základy osobního managementu (OM) (12) Otázka: Co je, resp. může být mým přínosem? Odpověď na tuto otázku vede od vědomosti k aktivnímu jednání Správná otázka: "čím bych měl přispívat?“ V návaznosti odpovědět na dílčí otázky: Odpovídá to mým přednostem? Shoduje se to s tím, co chci sám dělat? Nacházím v tom motivaci? Kde a jak dosáhnu nějakých významných výsledků? Potřeba rovnováhy reakcí na 3 prvky: Co vyžaduje daná situace? Jak mohu k tomu, co je potřebné udělat max. přispět? Jak postupovat, abych něco skutečně změnil?

Otázka: Jsem schopen brát na sebe vztahovou odpovědnost? 4. Základy osobního managementu (OM) (13) Otázka: Jsem schopen brát na sebe vztahovou odpovědnost? Většina lidí spolupracuje s jinými lidmi - nutnost ZP vzít na sebe vztahovou odpovědnost! Přijmout vztahovou odpovědnost znamená: Porozumět lidem, naučit se využívat jejich předností, jejich pracovní metody a jejich hodnotovou orientaci! Identifikovat “kdo co potřebuje vědět?”, “kdo je na mně závislý?”, “na kom jsem závislý?”! Převzít odpovědnost za komunikaci - komunikovat se spolupracovníky vhodným způsobem, tj. s ohledem na jejich osobnost a způsobilost!

OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení 4. Základy osobního managementu (OM) (14) OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení Mentální principy Princip integrity Princip čestnosti Princip tolerance Princip trpělivosti Princip poctivosti Princip odvahy a statečnosti Princip zevnitř ven

„Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ 4. Základy osobního managementu (OM) (15) „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Etika osobnosti“ - dosažení životních úspěchů pomocí vnějšího dojmu, postojů a chování člověka s využitím obratnosti a dovednosti aplikace vhodných technik „Etika charakteru“ - dosažení životních úspěchů pomocí dobrého charakteru - vychází z existence a nadčasového působení přírodních zákonů a potažmo mentálních principů Charakter - morálně psychologická kvalita člověka (způsob myšlení, verbální i neverbální komunikace, emoce a činy) a míry souladu (integrity)

4. Základy osobního managementu (OM) (16)

Začínejte s myšlenkou na budoucnost 4. Základy osobního managementu (OM) (17) Kontinuum zralosti Buďte proaktivní Začínejte s myšlenkou na budoucnost Tomu nejdůležitějšímu dávejte prioritu Myslete způsobem „Výhra-Výhra“ Nejdříve se snažte pochopit a potom být pochopeni Vytvářejte synergii Obnovujte svůj potenciál

Prvky osobní důvěryhodnosti 4. Základy osobního managementu (OM) (19) Prvky osobní důvěryhodnosti Integrita (soulad, pokora-skromnost,odvaha) Úmysly Způsobilost Výsledky

Naprav nevhodné chování Dej najevo loajalitu Měj výsledky 4. Základy osobního managementu (OM) (20) Žádoucí způsoby osobního chování vedoucí k vytváření osobní důvěryhodnosti Mluv zpříma Projevuj respekt Jednej transparentně Naprav nevhodné chování Dej najevo loajalitu Měj výsledky Zdokonaluj se Postav se realitě čelem Vyjasni svá očekávaní Jednej odpovědně Dodržuj závazky Poskytuj důvěru

2/ Manažerské komponenty a jejich vazby 5. Pojetí obsahu individuálního managementu 1/ Manažerské funkce: sekvenční: plánování, organizování, přikazování, koordinování, kontrolování- průběžné: příprava rozhodnutí, rozhodnutí, realizace rozhodnutí 2/ Manažerské komponenty a jejich vazby

OKOLNÍ PROSTŘEDÍ ROZHODOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ INDIVIDUÁLNÍ KULTURA INFORMACE A KOMUNIKACE PLÁNOVÁNÍ MANAŽERSKÉ PROCESY KONTROLOVÁNÍ LIDSKÝ POTENCIÁL

6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (1) Tradiční pojetí Moderní pojetí Rozpor myšlení, slov a činů Integrita myšlení, slov a činů Vedení sebe s obavou před manipulací okolím Vedení sebe prostřednictvím zdravé sebedůvěry Priorita sobectví Priorita principu výhra-výhra nebo žádná dohoda Nejvyšší hodnoty: moc, majetek, peníze Nejvyšší hodnoty: spravedlnost, statečnost, střídmost, rozvaha a moudrost Vytyčování cílů v rozporu se SMART Vytyčování cílů v souladu se SMART Základní motivy – mít výhody oproti druhým Základní motivy – respekt k přírodním zákonům a mentálním principům Potlačování emocí Důraz na emoční inteligenci a sociální zralost

Klíčové požadavky na moderní individuální vůdcovství 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (2) Klíčové požadavky na moderní individuální vůdcovství Respekt k přírodním zákonům a dodržování mentálních principů Znalost principů strategického myšlení Znalost využití rozvojových tendencí (megatrendů) a jejich respektování v konkrétních podmínkách Způsobilost využívat „zdravý rozum“ Energetizace vlastního potenciálu

Charakteristické rysy moderního individuálního vůdce 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (3) Charakteristické rysy moderního individuálního vůdce Vyšší způsobilost OM Schopnost ovládat své ego Schopnost vážit si a ocenit jinakost ve svém okolí Způsobilost stanovovat vize, strategické cíle a strategie Způsobilost energetizace sebe

Ilustrace postupu „cesty“ k modernímu individuálnímu vůdcovství 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (4) Ilustrace postupu „cesty“ k modernímu individuálnímu vůdcovství (modifikové pojetí P. U. Bendera) Poznej sám sebe – urči své hodnoty, motivy a osobnostní typ Formuluj vizi a buď zaujatý – dívej se do budoucnosti, najdi, co máš rád a měj rád, co děláš Riskuj – buď neustále odvážný Komunikuj – tj. přenášej svou vizi do okolí s důvěrou Kontroluj pokrok a výsledky – zjišťuj, kde jsi a stále usiluj o to, dostat se tam, kam se dostat chceš