Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Sexuální výchova.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Charakteristika období dospívání
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
Děti – pokračování našeho života
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Biologické děje v dospívání
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vyrovnávání se stresem
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Období dospívání Andrea Ječmenová 2012

Puberta 11- 15 let první známky pohlavního zrání výrazné změny biologické, psychické a sociální

Tělesný růst neprobíhá rovnoměrně – končetiny rostou rychleji => disharmonie postavy – tělesná nevyváženost a neobratnost výrazné rozdíly v tělesné stavbě dívek a chlapců také rostou a zrají vnitřní pohlavní orgány

Myšlení dozrává ke svému vrcholu, objevuje se nová kvalita myšlenkových operací - operací formálních => myšlení nezávisí na obsahu, možnost provádět velký počet myšlenkových operací, stanovovat a prozkoumávat hypotézy nový způsob myšlení v sobě však nese i stále kritičtější postoj k okolnímu světu pubescent dokáže myslet psychologicky o okolním světě, ale především hodnotit sám sebe

Emoční vývoj Nápadné výkyvy nálad poruchy koncentrace, emocionální labilita, střídání fází a celkové ochablosti s fázemi vystupňování aktivity

Sociální vývoj proces emancipace od rodiny - postupné osamostatňování je nezbytným vývojovým krokem na cestě k dosažení osobní autonomie a zralosti, ale i odpovědnosti => proces často bolestivý, plný konfliktů a nedorozumění navazování nových, hlubokých vztahů k vrstevníkům => dodávají pubescentovi jistotu a připravují ho na budoucí hluboké emoční vztahy v dospělosti objevuje se potřeba hlubokého intimního přátelství → vznik blízkých emočních vztahů mezi dvojicemi pomocí skupiny vrstevníků se dospívající snaží nabízet sám sebe, svou cenu a hodnotu bouřlivý nástup sexuálního pudu → vznik platonických vztahů, prvních lásek doprovázených prvními intimními doteky → přípravná fáze budoucího sexuálního života

Celé období je doba plná zvratů, rozporů, změn a hledání osobní identity rozpor mezi fyzickou a sociální zralostí rozpor mezi rolí a statusem rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společnosti Celé období puberty je snad nejkomplikovanějším a nejdramatičtěji probíhajícím obdobím lidské ontogeneze.

Adolescence 15-20 let Plynulé pokračování puberty až do konečného procesu dospívání.

Tělesný vývoj dokončuje se růst, postava se stává symetrickou, pohyby plynulejší definitivní tvar mužské a ženské postavy rozvoj sexuálního chování → intimní párové vztahy, první pohlavní styk

Psychický vývoj pokračuje proces hledání a utváření vlastní identity → pokračující separace z rodiny vytváření dlouhodobých cílů podpora zájmů → volba povolání a příprava na něj upevňuje se hodnotový žebříček → samostatné uvažování, podložené životní názory

Sociální vývoj konflikt a postupná psychická a fyzická separace od rodiny je nevyhnutelná, pro navázaní hlubších přátelských i milostných vztahů ve svém okolí → stát se dospělým většinou konflikty s rodiči skončí kolem 20. roku a znovu zavládne pozitivní vztah proces hledání vlastní identity je velmi složitý → plný experimentů, pokusů, omylů, hledání, nacházení i ztrát Adolescence je obdobím hledání nových jistot, svého místa v životě a ve společnosti.

Kontrolní otázky a cvičení Věkově vymezte období puberty. K jakým změnám dochází v tělesném vývoji? Jaké změny provází psychický vývoj? Jaké jsou nejvýraznější změny v oblasti sociální? Věkově vymezte období adolescence. Jak probíhá tělesný vývoj? Jak se vyvíjí psychika v tomto období? Jak probíhá sociální vývoj? Úkol Vyhledejte, k jakým negativním jevům může docházet v celém období dospívání, jejich řešení a prevence. Pracujtes internetovými zdroji. Písemně zpracujte.

Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková , Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN 80-7013-288-4, Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová , Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN 80-7333-028-8, Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky