Období dospívání Andrea Ječmenová 2012
Puberta 11- 15 let první známky pohlavního zrání výrazné změny biologické, psychické a sociální
Tělesný růst neprobíhá rovnoměrně – končetiny rostou rychleji => disharmonie postavy – tělesná nevyváženost a neobratnost výrazné rozdíly v tělesné stavbě dívek a chlapců také rostou a zrají vnitřní pohlavní orgány
Myšlení dozrává ke svému vrcholu, objevuje se nová kvalita myšlenkových operací - operací formálních => myšlení nezávisí na obsahu, možnost provádět velký počet myšlenkových operací, stanovovat a prozkoumávat hypotézy nový způsob myšlení v sobě však nese i stále kritičtější postoj k okolnímu světu pubescent dokáže myslet psychologicky o okolním světě, ale především hodnotit sám sebe
Emoční vývoj Nápadné výkyvy nálad poruchy koncentrace, emocionální labilita, střídání fází a celkové ochablosti s fázemi vystupňování aktivity
Sociální vývoj proces emancipace od rodiny - postupné osamostatňování je nezbytným vývojovým krokem na cestě k dosažení osobní autonomie a zralosti, ale i odpovědnosti => proces často bolestivý, plný konfliktů a nedorozumění navazování nových, hlubokých vztahů k vrstevníkům => dodávají pubescentovi jistotu a připravují ho na budoucí hluboké emoční vztahy v dospělosti objevuje se potřeba hlubokého intimního přátelství → vznik blízkých emočních vztahů mezi dvojicemi pomocí skupiny vrstevníků se dospívající snaží nabízet sám sebe, svou cenu a hodnotu bouřlivý nástup sexuálního pudu → vznik platonických vztahů, prvních lásek doprovázených prvními intimními doteky → přípravná fáze budoucího sexuálního života
Celé období je doba plná zvratů, rozporů, změn a hledání osobní identity rozpor mezi fyzickou a sociální zralostí rozpor mezi rolí a statusem rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společnosti Celé období puberty je snad nejkomplikovanějším a nejdramatičtěji probíhajícím obdobím lidské ontogeneze.
Adolescence 15-20 let Plynulé pokračování puberty až do konečného procesu dospívání.
Tělesný vývoj dokončuje se růst, postava se stává symetrickou, pohyby plynulejší definitivní tvar mužské a ženské postavy rozvoj sexuálního chování → intimní párové vztahy, první pohlavní styk
Psychický vývoj pokračuje proces hledání a utváření vlastní identity → pokračující separace z rodiny vytváření dlouhodobých cílů podpora zájmů → volba povolání a příprava na něj upevňuje se hodnotový žebříček → samostatné uvažování, podložené životní názory
Sociální vývoj konflikt a postupná psychická a fyzická separace od rodiny je nevyhnutelná, pro navázaní hlubších přátelských i milostných vztahů ve svém okolí → stát se dospělým většinou konflikty s rodiči skončí kolem 20. roku a znovu zavládne pozitivní vztah proces hledání vlastní identity je velmi složitý → plný experimentů, pokusů, omylů, hledání, nacházení i ztrát Adolescence je obdobím hledání nových jistot, svého místa v životě a ve společnosti.
Kontrolní otázky a cvičení Věkově vymezte období puberty. K jakým změnám dochází v tělesném vývoji? Jaké změny provází psychický vývoj? Jaké jsou nejvýraznější změny v oblasti sociální? Věkově vymezte období adolescence. Jak probíhá tělesný vývoj? Jak se vyvíjí psychika v tomto období? Jak probíhá sociální vývoj? Úkol Vyhledejte, k jakým negativním jevům může docházet v celém období dospívání, jejich řešení a prevence. Pracujtes internetovými zdroji. Písemně zpracujte.
Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková , Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN 80-7013-288-4, Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová , Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN 80-7333-028-8, Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky