Rozpočetnictví a kalkulace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Náklady VY_32_INOVACE_ při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení.
Neziskové organizace a jejich financování
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Financování stavební zakázky
Kalkulační třídění nákladů Technická univerzita v Liberci
Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
Finanční řízení podniku
Úvod do podnikových financí
Daň z přidané hodnoty a její účtování
Výkazy pro měření a řízení zisku
Přednáška byla zpracována za podpory grantového projektu financovaného z Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) č. 2005/2009 „Inovace předmětu Financování.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Rozpočty.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Cash Flow Jiří Uhman.
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Kalkulace nákladů.
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Finanční analýza.
Neziskové organizace a jejich financování
Jak chápeme kalkulační systém
Didaktický rozbor vybraných okruhů učiva Kurz DEP 507.
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Autor: Ing.Holenda Jiří
Postavení rozpočtu nákladů v systému plánů a rozpočtů
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
Pojem a význam řízení Cash Flow ve firmě
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy účetnictví 1. přednáška.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
CO JE HOSPODAŘENÍ? Peníze - získávání a nakládání s nimi,
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
Úvod do podnikových financí
Přednáška č.5 controlling cash-flow
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
ZDP - Zdanění právnických osob – veřejně prospěšných poplatníků (VPP) VPP = v souladu se statutem, stanovami apod. jako svou hlavní činnost vykonává činnost.
Rozpočetnictví a kalkulace
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Základy účetnictví 1. přednáška. Význam a funkce účetnictví Význam: Význam: poskytuje informace pro své uživatele Funkce: Funkce: - zobrazovat ekonomické.
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1151Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
Akademický senát AMU 4. listopadu Akademický senát AMU.
Kalkulace - učitel.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Pracovní schůzka ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Ekonomika Druhy rozpočtů 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_08.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Téma 13: Finanční plánování
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Začínáme finančně plánovat
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Rozpočty a kalkulace.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Podnikohospodářské techniky postupu
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vyhodnocení stavební zakázky
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Transkript prezentace:

Rozpočetnictví a kalkulace

Rozpočet Rozpočet patří k hlavním nástrojům operativního finančního řízení, jimiž se uskutečňuje finanční plán. Rozpočet neziskové organizace říká, kolik peněz bude NO potřebovat k zajištění své činnosti a z jakých zdrojů hodlá tyto peníze získat. Pomocí rozpočtu konkretizuje organizace své cíle v jednotlivých činnostech a vyjadřuje je v peněžních jednotkách, a detailně tak propracovává finanční plán. Rozpočet vyjadřuje realistický předpoklad, kolik finančních prostředků organizace získá nebo musí získat, aby v daném období dosáhla plánovaných cílů.

Tvorba rozpočtu Vypracování rozpočtu vyžaduje zapojení řídících pracovníků všech stupňů, jejich vzájemnou spolupráci a koordinaci a sladění jejich úsilí ve vztahu k poslání organizace. Při samotné tvorbě rozpočtu se postupuje: zdola nahoru, kdy se celkový rozpočet stanovuje jako součet představ za jednotlivé aktivity (činnosti či střediska) a shora dolů, kdy se údaje z prvního kroku posoudí a dopracují na centrální úrovni a poté se rozepíši jednotlivým oblastem jako zadání pro plánovaný rok. Při tvorbě rozpočtu si klademe následující otázky: Kolik jsme utratili v minulém roce? Nastanou v příštím roce nějaké změny? Plánujeme stejné nebo jiné činnosti?

Tvorba rozpočtu Rozpočet tvoříme pomocí několika metod: Na základě výsledků organizace v minulých letech + jednoduchost a menší pracnost - známe pouze očekávanou skutečnost běžného roku Na základě plánu činností + metoda lépe umožňuje reagovat na změny - pracnost Kombinace předchozích dvou Část rozpočtu - relativně stabilní a neměnnou - stanovíme podle první metody, část rozpočtu např. pro novou činnost stanovíme podle metody druhé.

Druhy nákladů Přímé náklady Režijní (nepřímé) náklady vyvíjejí se podle počtu kalkulačních jednic = jednicové náklady nákup materiálu (kancelářského, spotřebního, zdravotního, atd.); nákup služeb (telefon, internet, nájemné, poštovné, revize, opravy, atd.); osobní náklady (mzdy zaměstnanců, ostatní osobní náklady, zdravotní a sociální pojištění, zákonné pojištění odpovědnosti); ostatní náklady (mimořádné, finanční, daň z příjmů, atd.). Režijní (nepřímé) náklady náklady na řízení organizace, administrativu, fundraising, účetnictví a technickou správu přímo nesouvisí s posláním organizace, pro její chod jsou ale naprosto nezbytné měly by tedy být rozpočítány do nákladů jednotlivých projektů či středisek

PROGRAMOVÝ ROZPOČET Programový rozpočet ukazuje nákladovou náročnost jednotlivých činností, aktivit, projektů nebo středisek dané NO a taky zdroje krytí těchto nákladů Zachycuje náklady a výnosy pro rozpočtovaný rok bez ohledu na skutečný tok financí Pro usnadnění práce s rozpočtem v průběhu roku se struktura nákladů a výnosů stanoví v souladu s účetními výkazy a účetní evidenci v dané NO. Postup při tvorbě programového rozpočtu je následující: Stanovení jednotlivých projektů, středisek či činností NO podle plánu činností v souladu s posláním NO, tzv. nákladová střediska. Opět podle plánu činností se vyjádří náklady pro jednotlivé střediska, tzv. přímé náklady, a vyjádří se náklady na správu, řízení a administrativu, tzv. režijní (nepřímé) náklady. Určí se zdroje financí pro jednotlivé střediska - výnosy organizace.

VÝNOSY NO musí znát, které typy finančních zdrojů má k dispozici, které může získat a v jaké výši je může očekávat. Odhad výnosové stránky rozpočtu je složitější. Pro NO neplatí plně tržní zákonitosti, které umožňují ziskové organizaci určitými metodami výpočet Mezi základní druhy výnosů NO patří: vlastní výnosy (z prodeje výrobků a služeb, z pronájmu) dotace ze státního rozpočtu, z rozpočtu krajů a obcí dary sponzorů, jednotlivců členské příspěvky ostatní dary a příspěvky (nadace, veřejné sbírky) finanční výnosy (přijaté úroky, příjmy z reklam) ostatní mimořádné výnosy Rozlišujeme volné vs. vázané zdroje

ZDROJOVÝ ROZPOČET Jedná se o rozpočet, který ukazuje, jaké konkrétní náklady budou hrazeny z jakých konkrétních zdrojů. Tento typ rozpočtu je důležitým zdrojem informací pro finanční plánování, pro fundraising a zejména pro dárce, kteří chtějí znát, jak budou jejich finanční prostředky utraceny. Zdrojový rozpočet je sestavován pro každý projekt samostatně. Jednotlivé položky je vhodné vypočítat individuálně: Jednotka – počet kusů – cena za kus – cena celkem bez DPH – DPH – cena celkem s DPH