DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Otáčivý účinek magnetického pole na cívku s proudem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
ELEKTROMAGNET Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Indukční cívka zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Elektrické stroje točivé
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
Elektromotor a jeho využití
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
(definice emn) výkon potřebný pro vytahování smyčky výkon zdroje emn.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
38.1 elektromagnetická indukce
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Změkčování vousů, vypínání pokožky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Magnetické ztráty.
Fyzika – Magnetická síla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Magnetická indukce Název školy
MAGNETICKÉ POLE CÍVKY S PROUDEM.
Fyzika 4.A 8. hodina 09:34:44.
Fyzika 2.D 8. hodina 09:34:53.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
LENZŮV ZÁKON.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Nestacionární magnetické pole – Lenzův zákon Autor Hana Hrádková Tematický okruh Fyzika Ročník Septima, třetí ročník Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Cílem prezentace je seznámit studenty s Lenzovým zákonem. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

NESTACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE Indukovaný proud Lenzův zákon

Otázka: Proč – ve vzorci Faradayova zákona? Co už víme? Elektromagnetická indukce … Faradayův zákon elektromagnetické indukce … Otázka: Proč – ve vzorci Faradayova zákona?

Heinrich Friedrich Emil Lenz 12.02. 1804 – 10.02. 1865 Lenzův zákon popisuje velikost a směr indukovaného proudu, který odpovídá indukovanému napětí Heinrich Friedrich Emil Lenz (1804 - 1865) a v roce 1834 formuloval Lenzův zákon. Jakousi obdobu Lenzova zákona známe z běžného života: v krajině, do níž byl proveden zásah (např. povrchová těžba, skládka, …) dochází výrazně rychleji k regeneraci porostu; čím častěji se mladý muž holí, tím rychleji mu rostou vousy; … Zkrátka následek (růst porostu, růst vousů, …) působí vždy proti příčině (zničení porostu, oholení tváře, …). Heinrich Friedrich Emil Lenz 12.02. 1804 – 10.02. 1865 ruský fyzik

Pokus: měděný (popř. hliníkový – dobrý vodič, neferomagnet. látka) Pokus: měděný (popř. hliníkový – dobrý vodič, neferomagnet. látka) kroužek zavěsit a navléknout na jádro cívky Neprochází proud Závěs ve svislé poloze

1) Uzavřeme obvod Kroužek se oddálí Video: http://fyzweb.cz/materialy/videopokusy/POKUSY/MAGNETICKEDELO/INDEX.HTM

2) otevřeme obvod Kroužek přiskočí

Vysvětli pokus na základě elektromagnetické indukce 1) uzavřeme obvod S N N S Směr proudu Vysvětlení: Při změně proudu v obvodu se v prstenci indukuje proud opačného směru než prochází cívkou – snaha zeslabit narůstající vnější magnetické pole.

N S N S 2) otevřeme obvod Směr proudu Vysvětlení: Při změně proudu v obvodu se v prstenci indukuje proud stejného směru jako v cívce - snaha udržet slábnoucí vnější magnetické pole

Lenzův zákon: indukovaný elektrický proud v uzavřeném obvodu má takový směr, že svým magnetickým polem působí proti změně magnetického indukčního toku, která je jeho příčinou. Pro indukovaný proud Ii platí vztah: a) delta fi > 0 napětí má takovou polaritu, že indukovaný proud vytváří magnetické pole s opačným směrem indukčních čar b) delta fi < 0 směr indukčních čar indukovaného magnetického pole je souhlasný se směrem magnetického pole, které elektromagnetickou indukci vyvolalo poznámka pro mě: a) dávám magnet dovnitř, to znamená, že tam vlastně přidávám B, cívka (teda na obrázku závit) působí proti změně – tedy směr magnetické indukce je opačný – pokud použiju pravou ruku, tak prsty jsou směr proudu a palec je směr magnetické indukce Aplet http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/java/lenzlaw/index.html http://phet.colorado.edu/sims/faraday/faraday.jnlp http://phet.colorado.edu/sims/faradays-law/faradays-law_en.html

Kontrola pozornosti! 1) Po sepnutí procházel obvodem stálý proud a kroužek se vrátil do svislé polohy . Proč? 2) Prohlédni si video – proč v tomto případě oddálení kroužku trvá? http://fyzweb.cz/materialy/videopokusy/POKUSY/LEVITUJICIKROUZEK/INDEX.HTM 3) Při stejném pokusu, ale s přerušeným kroužkem, kroužek nereagoval na sepnutí ani vypnutí. Proč?

Vířivé Foucaltovy proudy Vznik indukovaných proudů i v masivních elektrických vodičích (plechy, desky, hranoly - miniaturní víry), které jsou v proměnném magnetickém poli. tlumí pohyb - způsobí zahřátí vodičů – indukční brzda (rotoped) v tachometrech v elektroměrech http://fyzweb.cz/materialy/videopokusy/POKUSY/MAGBRZDA/INDEX.HTM indukční ohřev indukční pece indukční varné desky ztráty elektrické energie - jádra cívek z jednotlivých plechů

Zdroje: LEPIL, Oldřich; ŠEDIVÝ, Přemysl. Fyzika pro gymnázia: Elektřina a magnetismus. Praha: Prometheus, 2009, ISBN 978-80-7196-202-1 http://fyzweb.cz/materialy/videopokusy/POKUSY/MAGNETICKEDELO/INDEX.HTM http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/java/lenzlaw/index.html http://phet.colorado.edu/sims/faraday/faraday.jnlp http://phet.colorado.edu/sims/faradays-law/faradays-law_en.html Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.