VÝZNAM DEMONSTRAČNÍHO POKUSU VE VÝUCE CHEMIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Kvalitativní výzkum.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Kriminalistická stopa
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Pedagogická diagnostika
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Základy pedagogické metodologie
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vyučovací metody v přírodopise
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
STRUKTURA METODIKY STRUKTURA METODICKÉHO LISTU PRACOVNÍ LIST PROJEKTOVÝ DEN A PREZENTAČNÍ DEN PROGRAM SEMINÁŘE CHEMIE 1 Projekt TROJLÍSTEK, Seminář chemie,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Mgr. Dagmar Muzikářová. ZAŘAZENÍ POKUSU Poznáváme složení látek - částice látek Jednoduché úlohy s dostupnými látkami a pomůckami, bez nutnosti laboratoře.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Didaktická příručka z chemie pro střední školu
Měření rychlosti zvuku
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
, Pedagogická fakulta MU
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Konstruktivismus Zora Syslová.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie
Školní vědecký projekt
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Vyučovací metody v přírodopise
POKUS S PŘELÉVÁNÍM VODY DO RŮZNÝCH NÁDOB
Transkript prezentace:

VÝZNAM DEMONSTRAČNÍHO POKUSU VE VÝUCE CHEMIE Eva Trnová Pedagogická fakulta Masarykova univerzita

OBSAH ÚVOD HISTORICKÝ POHLED NA EXPERIMENTY SROVNÁNÍ ŽÁKOVSKÉHO A DEMONSTRAČNÍHO POKUSU VÝHODY A NEVÝHODY DEMONSTRAČNÍHO POKUSU JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU ZÁVĚR

1. 1 ÚVOD Pokus patří mezi nejvýznamnější motivační činitele ve výuce chemie Výzkumy ukazují, že v ČR žákovské i demonstrační pokusy z přírodovědné výuky na školách mizí Demonstrační pokusy: 19 % ANO x 36 % odpovědělo „nikdy“ nebo „téměř nikdy“ Žákovské pokusy: 9 % provádějí x 42 % Ne

1.2 ÚVOD Nezastupitelná role pokusů z pohledu konstruktivistické teorie poznání. Důraz na žákovské experimentování - vyšší aktivita žáka a větší přínos pro jeho aktivní konstrukci poznání. Nezastupitelné místo demonstračních pokusů: bezpečnostní předpisy, finanční důvody… Podpora: Žáci si pamatují zajímavé a vhodně do výuky zařazené DP více než žákovské pokusy, které byly pouze provedením činností přesně podle návodu daného učitelem.

2. HISTORICKÝ POHLED NA EXPERIMENTY Nejprve byly experimenty součástí výuky chemie na univerzitách - začátek 19. století. První laboratorní výuka v chemii založena v roce 1807 T. Thomsonem na Universitě v Edinburghu. Na konci 19. století byly v Anglii žákovské experimenty součástí výuky. Objevily se první diskuse o vztahu žákovských a demonstračních pokusů – časová i finanční náročnost a malá efektivita ŽP.

3. SROVNÁNÍ ŽÁKOVSKÉHO A DEMONSTRAČNÍHO POKUSU Podle PISA převažují ve výuce demonstrační pokusy. Více pozornosti je však věnováno žákovským pokusům. Důvod – aktivita žáka - aktivní konstrukce poznání. Je však žák při každém ŽP aktivní??? Mladší žáci – význam manipulace s předměty. Starší žáci – smysluplná činnost.

4. VÝHODY A NEVÝHODY DEMONSTRAČNÍHO POKUSU Hlavní VÝHODY demonstračního pokusu: časově i finančně méně náročný; správné provedení – podpora pro ŽP; učitel může ovlivnit zaměření pozornosti žáků na významný děj nebo objekt, který by žáci při ŽP; opominout; řízení pozorování a komentování - žáci si vytváří správné představy; učitel může efektivněji než u ŽP kontrolovat, zda žáci vyvozují správné závěry ze zjištěných faktů. ;

4. VÝHODY A NEVÝHODY DEMONSTRAČNÍHO POKUSU Mezi významné činnosti učitele při řízeném pozorování patří: Exaktně stanovit cíle pozorování (žáci musí přesně vědět co, jak a proč mají pozorovat). Učit žáky, jak a co pozorovat, čeho a v jakém pořadí si všímat. Stanovit přiměřené úkoly pozorování (nesmí být ani příliš jednoduché ani příliš obtížné - respektovat věkové a individuální zvláštnosti žáků). Spojit pozorování vždy se slovním doprovodem, komentářem, slovním popisem sledovaného objektu, jevu nebo děje. Vést žáky k soustavnosti, samostatnosti, vytrvalosti, rozvíjet vyjadřovací schopnosti. Shrnout pozorování a vyvozovat závěry (důraz je kladen na podstatné znaky, které je možno pro lepší zapamatování opakovat). Udržet pozornost všech žáků (přiměřená doba trvání experimentu, podněcovat jejich pozornost otázkami apod.). Zajistit možnost kvalitně sledovat pokus pro všechny žáky ve třídě.

5.1 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU Největší NEVÝHODA DP – malá aktivita žáků Aktivizace: 1) Ž se mohou podílet na návrhu aparatury nebo postupu při demonstračním pokusu. Skupinová práce - každá skupina navrhne vlastní postup pro realizaci určitého pokusu. Při diskusi jednotlivých skupin může učitel korigovat nesprávné názory a ověřit například, zda žáci znají názvy a správnou funkci jednotlivých chemických pomůcek a nádob.

5.2 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU 2) Předvídání průběhu pokusu: Ž nejprve sami vytvoří a zaznamenají názor, jak bude pokus probíhat a proč. Ž formulují své představy vztahující se k danému tématu či jevu. Ž konzultují svoje názory se spolužáky ve skupině - žádoucí konfrontace konceptů jednotlivých žáků – možnost odhalení případných miskoncepcí a doplnění chybějících poznatků. Při provádění pokusu žáci konfrontují své představy s reálným průběhem experimentu.

5.3 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU 3) Předvídání výsledku pokusu: Ž nebo učitel Ž po skončení DP diskutují o výsledcích nejprve ve skupinách. Ž porovnávají svoje předpoklady a zdůvodnění s realitou. Učitel koriguje závěry - míra zapojení učitele je dána úrovní vědomostí a dovedností Ž; má možnost sledovat, zda žáci vědí, co a proč se při DP dělo, a kontrolovat úroveň vzdělávacích výstupů.

5.4 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU Je vhodné nechat žáky vyjádřit jejich názor, aby učitel mohl odhalit, zda správně chápou předváděný jev. Takové zapojení žáků plně odpovídá konstruktivistické výuce a minimalizuje rozdíly mezi žákovským a demonstračním pokusem. Podle výzkumů jsou žáci motivováni takovými činnostmi více než prováděním laboratorních prací, které jim neumožňují žádnou vlastní aktivitu.

6. ZÁVĚR Demonstrační pokusy patří mezi klasické prostředky výuky chemie. Jejich efektivita je někdy v souvislosti s konstruktivistickým pojetím výuky zpochybňována. Jak dokládají výzkumy, je demonstrační pokus při vhodné realizaci, která umožňuje zapojit žáky, velmi dobrým prostředkem pro rozvíjení nejen zájmu žáků o chemii, ale také jejich vědomostí a dovedností.

Děkuji za pozornost Masaryk University Brno, Czech Republic trnova@ped.muni.cz