Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 14. Ovzduší a klima Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 10.1.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Ovzduší a klima.
ovzduší Vzduch - neviditelná látka, vyskytující se okolo nás. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Vzduch - neviditelná látka, vyskytující se okolo nás. Potřebujeme ji k životu, stejně tak, jako ostatní živočichové a rostliny. Pohyb vzduchu vnímáme jako vítr. Vzduch – neviditelný, ale můžeme zkoumat jeho vlastnosti.
ovzduší Příčiny znečištění ovzduší: - průmyslová činnost člověka Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Příčiny znečištění ovzduší: - průmyslová činnost člověka - přírodní jevy (sopečná činnost, větrné bouře, semena a pyl rostlin…)
ovzduší Emise – cizorodé látky, vypouštěné do ovzduší z určitého zdroje znečištění. Imise – obsah škodlivých látek v přízemní vrstvě ovzduší.
ovzduší Hlavní příčinou snížení koncentrace škodlivin: pokles průmyslové výroby na poč. 90. let. Pozitivní vliv na snížení emisí mají: přijaté zákony na ochranu ovzduší.
ovzduší Pevné emise (prach, popílek, kouř) – dostávají se do ovzduší z topenišť elektráren, cementáren, hutí, kotelen a lokálního topení v domech. Vytváří se opar, který výrazně omezuje průnik slunečního záření.
ovzduší Pevné emise – kondenzační jádra pro vznik mlhy – vzniká smog. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Pevné emise – kondenzační jádra pro vznik mlhy – vzniká smog. Smog – mimořádné znečištění ovzduší při nepříznivých meteorologických podmínkách.
ovzduší Plynné znečištění ovzduší způsobuje: oxid siřičitý oxid dusíku Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Plynné znečištění ovzduší způsobuje: oxid siřičitý oxid dusíku oxid uhelnatý chlór organické sloučeniny sloučeniny těžkých kovů-olova,mědi,rtuti…
ovzduší Kyselé deště – reakce SO2 s atmosférickou vodou. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Kyselé deště – reakce SO2 s atmosférickou vodou. - okyselují půdu - snižují výnosy v zemědělství - způsobují hynutí lesů, korozi kovů, vyluhování hliníku a dalších kovů z půdy do vody atd.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana ovzduší Spočívá především v omezení produkce škodlivých emisí, užívání ušlechtilých paliv a hromadné zavádění katalyzátorů ve výrobě automobilů.
klima Klima (podnebí) - dlouhodobý stav počasí, který je podmíněný např. cirkulací atmosféry, charakterem půdy, ale i člověkem. Klimatologie - zabývá se studiem podnebí.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. klima Klima (podnebí) – dlouhodobý úkaz počasí v určitých oblastech, které se tvoří pomocí klimatotvorných činitelů. Mění se. Podnebí – stálé, ke změnám dochází v delším časovém úseku.
Klima a faktory ovlivňující počasí Vzduch, který se vyskytuje v nižších vrstvách atmosféry se neustále pohybuje. Masy teplého, studeného, vlhkého a suchého vzduchu se přesouvají přes souš, ali i přes moře a vzájemným vypuzováním tak vyvolávají změny počasí.
Klima a faktory ovlivňující počasí Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Klima a faktory ovlivňující počasí Podél front, které jsou rozhraním mezi vzduchovými masami dochází k těm největším změnám. Pokud teplý vzduch tzv. vytlačuje studený vzduch, říká se této hranici mezi nimi teplá fronta.
klima Hlavní klimatologické faktory: - zeměpisná šířka, Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. klima Hlavní klimatologické faktory: - zeměpisná šířka, - nadmořská výška - vzdálenost od oceánu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. klima Nejdůležitějším faktorem variability (proměnlivosti) klimatu ČR je rozmanitá výšková členitost, proto se podnebí jednotlivých oblastí ČR liší.
otázky Jaký je rozdíl mezi pojmy Emise a Imise? Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. otázky Jaký je rozdíl mezi pojmy Emise a Imise? Co jsou to Pevné emise? Jak vzniká Smog? Co zapříčiňují Kyselé deště? Čím se zabývá Klimatologie?
Zdroje pro textovou část BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1. CVRČEK, K., BERÁNEK, J., EISENREICH, K., FLORIAN, S., Zbožíznalství, nakladatelství FORTUNA, Praha
Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 5 - [cit. 2013-22-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-tango-waether-severe-alert.html >. Snímek 6 - [cit. 2013-22-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-weather-symbols.html >. Snímek 7 - [cit. 2013-22-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-23381.html >. Snímek 8 - [cit. 2013-22-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-weather-symbol-semicloudy-day.html >. Snímek 10 - [cit. 2013-22-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-16566.html >. Snímek 14 - [cit. 2013-22-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-sun-and-rain-weather-symbols.html >. Snímek 15- [cit. 2013-22-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-16362.html >. Snímek 18 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-today.html >.