Interpretace textu K. H. Máchy - Máj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Advertisements

Čtenářský deník jarkamani.
Karel Hynek Mácha MÁJ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
1. máj - lásky čas.
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Struktura literárního díla
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Seznamovací pobyt v Poslově mlýně Seznamovací pobyt v Poslově mlýně od 10. do 13. září 2013 od 10. do 13. září žákyň a žáků z 1. A, B, C, D a.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DUM - Digitální Učební Materiál
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Hynek Mácha Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Městská tematika – Ignát Hermann
Naturalismus v české literatuře
Božena Němcová.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Frazeologie a její užití
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dělení literatury.
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Interpretace textu K. H. Máchy - Máj

Datum: 16. 9. 2013   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_270 Jméno autora: Mgr. Veronika Slavíková Název práce: Interpretace textu K. H. Máchy - Máj Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 2. Časová dotace: 45 min Vzdělávací cíl: Žák dokáže pracovat s textem, uplatňuje poznatky z literární teorie a historie. Je schopen samostatné interpretace textu. Pomůcky: Psací potřeby.   Poznámka: Tento materiál je součástí tematického celku Český jazyk a literatura pro 2. ročník. Inovace: Zapojení ICT do výuky.

Máj – název textu V duchu národního optimismu název básně dedikace „vlastenci horlivému“ Hynkovi Kommovi Mnohováženému pánu a panu Hynkovi Kommovi usedlému měšťanu pražskému, vlastenci horlivému, na důkaz uctivosti obětuje spisovatel. předzpěv Čechové jsou národ dobrý! Nešťastný, jenž v nouzi lká, nechť se k Čechovi obrátí, ten mu rychlou pomoc dá; byť i Čecha nepřítelem, nešetří Čech jeho vin. Čechové jsou národ dobrý, a Ty Čechů věrný syn!...

Základní témata Přírodní – líčení krás přírody, která se neustále proměňuje Epické – tragický příběh lásky Viléma a Jarmily Reflexivní – úvahy hl. hrdiny o jeho životě (vzpomínky na dětství, vyhnání otcem, láska k Jarmile, zavraždění otce = svůdce Jarmily)

Kompozice 1. zpěv líčena idyla májové přírody (připomíná okolí Bezdězu) následuje epické téma, kdy „sličná děva“ Jarmila sedí u jezera a vyhlíží svého milého; …Za růžového večera pod dubem sličná děva sedí, se skály v břehu jezera daleko přes jezero hledí… připlouvá posel, který sděluje Jarmile smutnou zprávu – o Vilémově popravě; "Viz," plavec k ní tichými slovy šepce praví: "Tam při jezeru vížka ční nad stromů noc; její bílý stín hlubokoť stopen v jezera klín; však hlouběji ještě u vodu vryt je z mala okénka lampy svit; tam Vilém myšlenkou se baví, že příští den jej žití zbaví… Jarmila ukončí svůj život Tiché jsou vlny, temný vod klín, vše lazurným se pláštěm krylo; nad vodou se bílých skví šatů stín, a krajina kolem šepce: "Jarmilo!" V hlubinách vody: "Jarmilo! Jarmilo!!„..

Kompozice 2. zpěv ve vzrušeném monologu Vilém vzpomíná na svůj život byl vyhnán svým otcem stal se vůdcem loupežníků zamiloval se do Jarmily zavraždil svůdce Jarmily, kterým byl právě jeho otec "Sok - otec můj! Vrah - jeho syn, on svůdce dívky mojí! - Neznámý mně. - Strašný můj čin pronesl pomstu dvojí. Proč rukou jeho vyvržen stal jsem se hrůzou lesů? Čí vinu příští pomstí den? Čí vinou kletbu nesu? Ne vinou svou! - V života sen byl jsem já snad jen vyváben, bych ztrestal jeho vinu? Vilém rozjímá nad otázkou viny a trestu; obžalovává společnost lítost nad osudem Viléma projevuje strážce

Kompozice 1. intermezzo - Půlnoc vystupuje zde sbor duchů a přírodní živly Čekan s kolem "Mrtvému rakví budu já.„ Žáby z bažiny "My odbudem pohřební zpěv.„ Vichr po jezeru "Pohřební hudbu vichr má.„ Měsíc v zenitu "Já bílý příkrov tomu dám.„ Mlha po horách "Já truchloroušky obstarám."

Kompozice 3. zpěv cestou na popraviště se odsouzený Vilém loučí se zemí To vše zločinec ještě jednou zřel, to vše, jež nyní opustiti měl, a hluboký srdce mu žel uchvátí; hluboce vzdechne – slza slzu stíhá – ještě jednou – posledně – vše probíhá, pak slzavý v nebe svůj zrak obrátí. Po modrém blankytu bělavé páry hynou, lehounký větřík s nimi hraje; a vysoko – v daleké kraje bílé obláčky dálným nebem plynou, a smutný vězeň takto mluví k nim: „Vy, jenž dalekosáhlým během svým, co ramenem tajemným zemi objímáte, vy hvězdy rozplynulé, stíny modra nebe, vy truchlenci, jenž rozsmutnivše sebe, v tiché se slzy celí rozplýváte, vás já jsem posly volil mezi všemi.

Kompozice 2. intermezzo Loupežníci zde oplakávají svého vůdce …Zachvěly se lesy dalné, ozvaly se nářky valné: "Pán náš zhynul! - zhynul!! - zhynul!!!„…

Kompozice 4. zpěv Byl asi sedmý rok, poslední v roce den; hluboká na něj noc. - S půlnocí nový rok právě se počínal. V vůkolí pevný sen, jen blíže jezera slyšeti koně krok. Mého to koně krok. - K městu jsem nocí jel; a přišed k pahorku, na němž byl tichý stán dávno již obdržel přestrašný lesů pán, poprvé Viléma bledou jsem lebku zřel. … autor se zde ztotožňuje s Vilémem Je pozdní večer - první máj - večerní máj - je lásky čas; hrdliččin zve ku lásce hlas: "Hynku! - Viléme!! - Jarmilo!!!"

Jazykový plán Tropy: Na opakování se podílejí: personifikace metafora metonymie pleonasmus oxymorón Na opakování se podílejí: rým eufonie metrum – jamb opakování obrazů

Úkoly k samostatné práci 1. Na základě četby celé skladby se zamyslete nad následujícími otázkami: Jak je zde vymezen princip kontrastu? Jak je vylíčen typický romantický hrdina? Jaké básnické prostředky autor využívá k barvitému zobrazení přírody?

Děkuji za pozornost. „ Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu."

Použitá literatura Kol. aut.: Literatura pro 2. ročník středních škol – Učebnice. 1. vyd. Brno, Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-129-9. s. 60-63 Prokop,V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov, O. K. – Soft, 2003. s. 11-12 Zeman, M. a kol.: Rozumět literatuře. 1. vyd. Praha, SPN, 1986. s. 59-68 Vašák, P.: Literární pouť K. H. Máchy. 2. vyd. Praha, Academia, 2004. ISBN 80-200-1249-4. s. 16 - 32