Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_PREDFILOZOFICKE_MYSLENI_03 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 4. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk a svět Téma Předfilozofické myšlení Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 4. 9. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint charakterizuje počátky vzniku filozofie v tzv. mýtickém období a definuje pojem mýtus. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
3. hodina Předfilozofické myšlení Plán hodiny: Úvodní část Opakování 2. hodiny Předfilozofické myšlení Shrnutí, fixace poznatků
Počátky filozofie, předfilozofické myšlení počátky filozofie sahají do období, kdy lidé začali zpochybňovat a prověřovat všeobecně přijímané a samozřejmé pravdy nejstarší soustavou takových pravd je mýtus (proto je myšlení před filozofií považováno za tzv. mýtické) mýtus z řeckého „mýthos“ = příběh, vyprávění sdělení toho, jak se svět a život vyvíjel jde o sdělení samozřejmé pravdy, o které se nepochybuje nevyžaduje žádné otázky, zkoumání, prověřování lidé se s mýtem sžili, přijímali pravdu, která jim byla vyprávěním sdělována opírá se o důvěru – „je to tak, jak je řečeno“
účel mýtu udržet harmonii života (orientace ve světě apod.) zachovat stávající vládnoucí řád (bylo řečeno: “toto je úděl Bohů, toto je úděl člověka“) samozřejmě, že tato důvěra v pravdu mýtu nemohla vydržet věčně rozvoj společnosti růst problémů a rozporů, o kterých mýtus nehovořil člověk začal o pravdě mýtu pochybovat a zjistil, že nic není definitivně ustanoveno = počátek filozofického myšlení (staré Řecko)
Ukázka mýtu o vzniku světa a člověka: „Oheň a voda se spojily a z jejich sňatku se zrodila země, skály, stromy a všechno ostatní. Sépie svedla boj s ohněm a byla poražena. Oheň svedl boj se skálami a ty zvítězily. Velké balvany se utkaly s malými kameny; zvítězily malé kameny. Malé kameny bojovaly s trávou a vítězem se stala tráva. Tráva zápasila se stromy, byla poražena a vyhrály stromy. Stromy svedly boj s liánami, byly poraženy a liány zvítězily. Liány shnily, rozmnožili se v nich červi, a ti se změnili v lidi.“
Obr. č. 1: Hinduistický mýtus - Země = polokoule spojená s horou Merhu na hřbetech slonů, zemskou polokouli nesou další sloni na hřbetu želvy, pod ní had, který obtáčí vesmír
Obr. č. 2: Indický mýtus – vesmír má stavbu jako lidské tělo (Země = pupek vesmíru)
Zdroje Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN 80-7168-221-7 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Použité obrázky Obr. č. 1: UBALDO, Nicola. Obrazové dějiny filozofie, str. 21. Milano: Giunti, 2005, ISBN 80-242-1578-0 Obr. č. 2: UBALDO, Nicola. Obrazové dějiny filozofie, str. 21. Milano: Giunti, 2005, ISBN 80-242-1578-0
Děkuji za pozornost a přeji hezký den