Management a řízení hotelu Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Plánovací proces Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 627 Klíčová slova: Plánovací proces, poslání, strategie, taktika. Anotace: Výkladová prezentace pro výklad učitele na téma: Plánovací proces.
Plánovací proces
Plánovací proces Je cílově orientovaný rozhodovací proces. Kroky plánovacího procesu: uvědomit si příležitost, stanovit úkoly a cíle, zvažovat a vytvářet plánovací předpoklady s využitím různých zdrojů informací, stanovit alternativy, porovnat alternativy z hlediska požadovaných cílů, vybrat alternativu, formulovat podpůrné plány, číselně vyjádřit plán pomocí rozpočtu, rozpracovat strategický plán na úroveň taktických a operativních plánů.
Podoby plánu Plán představuje jakýkoliv postup budoucích činností, je tedy zřejmé že jednotlivé plány budou mít různé podoby. Plány mohou mít tedy podobu: Smyslu nebo poslání identifikuje základní funkci, úlohu jakéhokoli podniku. Například smyslem výrobního podniku je vyrábět, smyslem školy je výuka, smyslem hotelu je poskytovat hotelové služby atd.
Podoby plánu Úkolů nebo cílů Strategie představují konec, ke kterému směřují činnosti. Cíl si stanoví podnik jako celek, cíle mohou mít stanoveny jednotlivé výrobní útvary, střediska. Plnění jejich cílů přispívá k plnění cílu podniku. Například cílem hotelu může být dosahování určitého zisku prostřednictvím poskytování jednotlivých hotelových služeb, přičemž cílem odbytového střediska může být počet obsloužených hostů, cílem ubytovacího střediska počet ubytovaných hostů. Strategie znamená určení základních dlouhodobých cílů podniku a stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení těchto cílů. Například hotel se rozhoduje, jaké doplňkové služby bude poskytovat, zda budou v ceně ubytování či nikoli. Úkolem strategie je tedy vytvořit určitý rámec pro uvažování a činnost.
Podoby plánu Taktiky všeobecně určují či objasňují postupy nebo způsoby uvažování při rozhodování. Jsou často zaměřeny na činnosti manažerů. Definují oblast, v jejímž rámci mají být prováděna rozhodnutí. Například taktikou hotelu může být získání pozemku pro výstavbu nové hotelové budovy výměnou za jiný pozemek, který není vhodný k této výstavbě z důvodu dopravní nedostupnosti a je v majetku hotelu. Taktikou hotelu může také být vlastní propagace, přísné dodržování zásad obchodní etiky atd.
Podoby plánu Postupy Pravidla mají podobu chronologických posloupností požadovaných činností. Představují návody, které přesně a podrobně určují způsob, kterým mají být určité činnosti realizovány. Například v hotelu je stanoven postup vyřizování objednávek ubytování nebo gastronomických akcí. Zahrnuje časovou posloupnost činností, které realizují jednotlivá střediska nebo útvary, která se podílejí na realizaci objednávek. Pravidla určují specifické požadavky na činnosti a jiné záležitosti, které vylučují jakoukoli volnost. Pravidlem může být např. zákaz kouření. Podstatou pravidel je, že vyjadřují manažerské rozhodnutí, že některé činnosti musí či nesmějí být vykonávány.
Podoby plánu Programy Rozpočty jsou souhrnem cílů, taktik, postupů, pravidel, úkolů a dalších činností, které jsou potřebné k provádění dané posloupnosti činností. Například hotel si vytvoří obchodní program, který se skládá z výrobního programu, programu služeb a prodejního programu. Může si také jako svůj program stanovit vzdělávání svých zaměstnanců v oblasti používání nových technologií atd. Rozpočty jsou číselným (numerickým) stanovením očekávaných výsledků. Mohou být stanoveny ve finančním vyjádření, v provozních hodinách atd., tzn. v jakýchkoli měřitelných veličinách. Rozpočty také slouží jako prostředek kontroly. Například rozpočtem hotelu může být stanovení očekávaných příjmů a výdajů v peněžním vyjádření.
Kontrolní otázky: Vyjmenujte a popište kroky plánovacího procesu. Jaké podoby mohou mít jednotlivé plány?
Použitá literatura KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1. VEBER, J., Základy managementu pro střední školy. FORTUNA, 2003. ISBN 80-7168-654-9.