Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Chemické značky, vzorce a zákony
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
IM RESTAURANT ( k o m i k s )
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Člověk a příroda/Chemie Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Třída: IX. Datum tvorby: 8.12.2013 Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 11.12.2013 Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.9.52 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Klíčová slova děj, reakce, teplo

ANOTACE Druh materiálu: Prezentace Ročník: 9. Pomůcky: - Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Str. 5-7 – molární reakční teplo – kliknutím se objeví charakteristiky - slouží k výuce a k zápisu Str. 8-9 – termochemické rovnice – zápis do sešitu Str. 10 – procvičování – po kliknutí se objeví řešení Očekávaný výstup: Žák umí vysvětlit pojem molární reakční teplo, umí přečíst termochemickou rovnici a pozná ze zápisu, kdy je reakce endotermická a kdy exotermická.

Teplo a chemické reakce Molární reakční teplo

Termochemie chemie, která se zabývá tepelnými změnami při chemických reakcích Připomeň si – vysvětli pojmy: EXOTERMICKÁ REAKCE ENDOTERMICKÁ REAKCE Chemická reakce, při které se teplo uvolňuje. Chemická reakce, při které se teplo spotřebovává.

Molární reakční teplo množství tepla, které se při chemické reakci uvolní nebo se spotřebuje, nazýváme REAKČNÍ TEPLO jeho hodnota závisí na množství reagujících látek = na látkovém množství reaktantů toto teplo nazýváme MOLÁRNÍ REAKČNÍ TEPLO Značka: Qm Jednotka: 1kJ/mol „kilodžaul na mol“ Množství tepla uvolněného při exotermické reakci nebo spotřebovaného při endotermické reakci jednoho molu reaktantů.

Molární reakční teplo Je-li reakce exotermická, pak je hodnota molárního reakčního tepla záporná Qm < 0 Je-li reakce endotermická, pak je hodnota molárního reakčního tepla kladná Qm > 0

Termochemická rovnice chemická rovnice, ve které se uvádí údaj o molárním reakčním teple Qm a skupenství reaktantů a produktů Zkratka skupenství – připomeň si: PEVNÉ KAPALNÉ PLYNNÉ VODNÝ ROZTOK s solidus l liquidus g gasus aq aquaeus

Termochemické rovnice H2(g) + I2(s) → 2HI(g) Qm = 52kJ/mol čteme: Reakcí 1 molu plynného vodíku s 1 molem pevného jodu vzniknou 2 moly plynného jodovodíku a spotřebuje se teplo 52 kJ. C(s) + O2(g) → CO2(g) Qm = -394kJ/mol Při reakci 1 molu pevného uhlíku s 1 molem plynného kyslíku se uvolňuje 1 mol plynného oxidu uhličitého a teplo 394 kJ.

Je dáno reakční schéma: Procvičování Je dáno reakční schéma: 2C(s) + O2(g) → ____ (g) Qm = 220kJ/mol doplň vzorec produktu (oxid uhelnatý) a uprav na rovnici doplň do věty počet molů: Reagují …..(mol) uhlíku s ….(mol) kyslíku za vzniku ….(mol) oxidu uhelnatého. Uhlík je ve skupenství .……….., kyslík je ve skupenství ………..… a oxid uhelnatý je ve skupenství ………….. Qm má znaménko …….…, protože je reakce …………..…..… 2C + O2 → 2CO 2 1 2 pevném plynném plynném kladné endotermická

Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Růžena Koubová. Materiál vznikl v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – projekt EU peníze školám.