UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě /elektronické/ edukace zprostředkovaná médiem učebnice - didaktický prostředek funkce učebnice I. prezentace učiva soubor informací: verbálních obrazových II. řízení učení a vyučování - žákovo učení - učitelovo vyučování III.organizační orientace rejstřík obsah J. Průcha, Moderní pedagogika 1998
didaktická vybavenost FUNKCE UČEBNICE didaktická vybavenost I.prezentace učiva verbální složky /komponenty/ obrazové složky /komponenty/ výkladový text prostý umělecká ilustrace shrnutí učiva k tématům nauková ilustrace náčrtky, grafické modely doplňující texty dokumentační materiál citace z pramenů fotografie slovníčky pojmů cizích slov J. Průcha, Moderní pedagogika
DIDAKTICKÁ VYBAVENOST UČEBNIC II. řízení učení a vyučování sebehodnocení výkonu žáků předmluva úvod do předmětu otázky a úkoly za lekcí grafické symboly vyznačující určité části textu poučky otázky a úkoly za tématy užití zvláštní barvy pro určité části textu explicitní vyjádření cílů učení užití zvláštního písma pro určité části textu J. Průcha, Moderní pedagogika
DIDAKTICKÁ VYBAVENOST UČEBNIC III.organizační obsah učebnice členění učebnice tematické celky, kapitoly, lekce marginálie okrajové věci rejstřík věcný jmenný, smíšený J. Průcha, Moderní pedagogika
UČEBNICE funkce učebnice I. prezentace učiva prostředek vyučování a učení v knižní formě /elektronické/ učebnice - didaktický prostředek edukace zprostředkovaná médiem funkce učebnice I. prezentace učiva II. řízení učení a vyučování III.organizační A/ verbální komponenty výkladový text shrnutí učiva doplňující text, slovníčky vysvětlující text B/ obrazové komponenty umělecká ilustrace naukové ilustrace fotografie předmluva otázky a úkoly za tématy otázky a úkoly za lekcí přesné/explicitní vyjádření cílů učení sebehodnocení výkonu žáků odkazy, grafické symboly zvýraznění barvou, písmem obsah učebnice členění učebnice marginálie rejstřík J. Průcha, Moderní pedagogika, 1998
zpevňovací a kontrolní FUNKCE UČEBNICE informační sebevzdělávací integrační transformační koordinační systematizační rozvojově výchovná zpevňovací a kontrolní
KRITÉRIA PŘI NÁKUPU UČEBNIC NÁZORNOST OBTÍŽNOST VÝKLADOVÉHO TEXTU ORIENTACE OBSAHU NA ŽIVOT PŘIMĚŘENÉ MNOŽSTVÍ UČIVA KVALITA OTÁZEK A ÚKOLŮ
Literatura: Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, Jan.(1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Zpracovala: Vladimíra Neužilová