Politický vývoj Ukrajiny po roce 1991

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj české ústavnosti
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Česká republika-demokratický stát
Česká republika-demokratický stát
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
Československo I
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Únor 1948 Situace po parlamentních volbách Boj o moc Únor 1948
Historické milníky evropského práva
Charakteristické rysy československé demokracie
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
TEST 17. POLITOLOGIE
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Dělba moci.
Zastupitelské demokracie (režimy, systémy) – soudobá skutečnost
Politický systém Itálie
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Politické systémy světa
Charakteristické rysy československé demokracie
Ústavní vývoj 1918-?.
Republika Jižní Afrika JUDr. Maxim Tomoszek. Charakteristika země 1,221 mil. km 2 47 mil. obyvatel 3 hlavní města – Pretoria (moc výkonná), Bloemfontein.
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVA.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Volby , Brno Připravily: Martina Gecová Dominika Prokešová
Politický systém Rakouska
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Politický systém Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Helena Konečná Marie Masopustová.
UKRAJINA Vypracovala: Monika Hrnčířová UČO:
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Politologie a mezinárodní vztahy
Volební systémy na Ukrajině
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Politický vývoj Ukrajiny po roce 1991
Ústavní vývoj
Cesta k nezávislosti Ukrajiny
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
EU_32_sada1_13_SV_Prezidentské volby_Cup
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Bezpečnostní politika ČR
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
První čs. republika.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Politický systém ČSR.
POLITICKÝ PLURALISMUS
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

Politický vývoj Ukrajiny po roce 1991 Ukrajina v letech 1991 - 2004

Demokratická tranzice Tři typy demokratické tranzice podle S. P. Huntingtona Transformace – staré a reformě naladěné vládní elity hrají rozhodující roli v procesu likvidace starého režimu a nastolení demokracie Nahrazení – opozice zesílí natolik, že je schopna svrhnout starou moc a nastolit demokracii Přesun – kooperace staré vládnoucí elity i opozice v procesu přechodu od nedemokratického k demokratickému režimu

Konsolidace demokracie Vybudování nového demokratického politického systému a jeho stabilizace Podmínky: Pravidelné konání svobodných voleb (výsledky jsou respektovány) Alternace politických sil u moci Existence právního státu Ochrana lidských práv (neexistence diskriminace) Politické svobody (svobody politických názorů) Volný přístup k alternativním zdrojům informací Regulovaný vztah mezi státem a (volným) trhem (ekonomické kritérium)

Ekonomická situace 1991 - 1994 Vládnoucí elita nezahájila potřebné ekonomické reformy Nejvyšší radu tvořili z větší části členové bývalé KPU – neochota k přijímání jakýchkoli reforem (i politických) Zemi zasáhla vysoká míra inflace a kolaps řady velkých podniků V roce 1993 vypukly obrovské stávky ve východních částech země (Doněck, Luhansk) Stávkující vznášeli politické požadavky (změna prezidenta, volby do parlamentu)

Politická situace 1991 - 1994 Souboj mezi zákonodárnou a výkonnou mocí o dominanci v politickém systému Snaha prezidenta Kravčuka o získání kontroly nad výkonnou mocí skončila neúspěchem Kontrolu nad velkou částí výkonné moci si zachoval parlament Omezit moc prezidenta se snažil předseda parlamentu Ivan Pljušč vydáním zákona O formování místních orgánů moci a samosprávy Tímto zákonem zlikvidována vertikála výkonné moci podřízená prezidentovi

Politická situace 1991 - 1994 Pljušova reforma umožnovala totální dominanci parlamentu až do podepsání ústavní dohody mezi NR a prezidentem Kučmou (1995) Na přelomu let 1992/1993 si premiér Leonid Kučma vymohl mimořádné pravomoci na 6 měsíců (oblast finanční, hospodářská) Důvodem byla katastrofální ekonomická situace země V září 1993 podal Kučma demisi (neúspěch v řešení krize) V roce 1994 byly vypsány předčasné parlamentní i prezidentské volby

Ivan Pljušč (1941 – 2014), Leonid Kučma (1938)

Parlamentní a prezidentské volby 1994 V parlamentních volbách v březnu a dubnu 1994 nejvýrazněji uspěla obnovená KPU Většinu poslaneckých mandátů obsadili nezávislí kandidáti Levici se nepodařilo vytvořit stabilní a trvalou většinu (hlavním úspěchem zvolení O. Moroza do čela nového parlamentu) Na přelomu června a července proběhly prezidentské volby, v nichž uspěl Leonid Kučma Kučma byl zvolen až ve druhém kole ziskem 52% hlasů

Parlamentní volby 1994

Oleksandr Moroz (1944)

Prezidentské volby 1994

Prezident Kučma Kučma se před volbami prezentoval jako zastánce spolupráce s Ruskem (ve druhém kole proto podpora KPU) Po volbách změnil rétoriku – zastánce posilování Ukrajinské samostatnosti Kučma měl úzké vazby s regionálními elitami z Dněpropetrovska (obsazování vládních postů) Velká část ekonomického bohatství na Ukrajině koncentrována v rukou několika regionálních elit (klanů) Klany úzce spojeny s politikou, kterou ovlivňují – oligarchizace politiky

Léta 1995 - 1996 Začátek prezidentské dominance v politickém systému země Kučma vytvořil jako svůj poradní orgán Radu regionů (zisk podpory části regionálních elit) Zvýšil se tlak na parlament – cílem vyjasnit postavení jednotlivých ústavních orgánů Výsledkem kompromisní Ústavní dohoda mezi prezidentem a parlamentem z června 1995 Dohoda přechodně jasněji vymezila postavení ústavních orgánů a předpokládala brzké přijetí regulérní Ústavy

Nová ústava Novou ústavu schválil parlament 28. června 1996 (pod určitým tlakem) Nová ústava upravila dělbu moci – po formální stránce se Ukrajina přiblížila poloprezidentskému politickému systému Přinesla jistou stabilizaci politického systému Konfliktní stav mezi prezidentem a parlamentem však přetrvával i nadále Velkou zásluhu na přijetí Ústavy měl předseda parlamentu O. Moroz (dobré vyjednávací schopnosti)

Léta 1996 - 2000 Napětí a konflikty mezi jednotlivými ústavními orgány pokračovaly Parlament atomizovaný – nemožnost zformovat trvalou vládní většinu Jistou změnu přinesly parlamentní volby v roce 1998 (smíšený volební systém 225/225) Jejich výsledek složení parlamentu výrazně zpřehlednil V říjnu a listopadu 1999 proběhly volby prezidenta, v nichž L. Kučma obhájil svoji pozici Ve druhém kole voleb porazil L. Kučma předsedu KPU Petra Symonenka

Parlamentní volby 1998

Prezidentské volby 1999

Petro Symonenko (1952)

Prezident Kučma II Kučma po znovuzvolení zesílil tlak na posílení své moci Na duben 2000 vypsal referendum, v němž navrhoval rozšíření pravomocí prezidenta (redukce počtu poslanců, dvoukomorový parlament, zrušení poslanecké imunity, možnost rozpustit parlament na základě referenda o nedůvěře ukrajinského lidu v parlament) Razantně zasáhl Ústavní soud – část otázek prohlásil za protiústavní, zbytek musel být potvrzen kvalifikovanou většinou NR, a to i po kladném výsledku referenda (nereálné) Referendum nakonec skončilo fiaskem (nepodařilo se nic prosadit)

Kauza Gongadze v roce 2000 (kazetový skandál) Hlubokou a vleklou politickou krizi na Ukrajině způsobila nevyjasněná smrt (vražda) známého opozičního novináře Georgije Gongadzeho Z podílu na vraždě byl opozicí obviněn prezident Kučma Celou kauzu odstartoval O. Moroz s tím, že existují audionahrávky, které dokazují podíl prezidenta Kučmy na vraždě novináře Ostré útoky opozice na prezidenta a výrazný pokles jeho podpory ze strany EU a USA Rozsáhlá antiprezidentská kampaň „Ukrajina bez Kučmy“ však neuspěla

Georgij Gongadze (1969 – 2000)

Parlamentní volby 2002 V parlamentních volbách v roce 2002 se podařilo uspět antiprezidentským formacím Na prvním místě skončil volební blok bývalého premiéra Viktora Juščenka Naše Ukrajina Kučmovi se nicméně podařilo zajistit přetrvání sobě oddaného vládního kabinetu (fragmentace parlamentu a neschopnost opozice zformovat pevnou parlamentní většinu) Kučma získal podporu většiny nezávislých poslanců – zajištěna proprezidentská parlamentní většina

Parlamentní volby 2002

Léta 2002 - 2004 Po parlamentních volbách období stupňující se mobilizace společnosti před prezidentskými volbami v roce 2004 V roce 2002 odvolal prezident Kučma z funkce premiéra Anatolije Kinacha a nahradil ho Viktorem Janukovyčem Kučma se snažil získat silnější podporu doněckého klanu, ze kterého pocházel Viktor Janukoyč (dosavadní gubernátor Doněcka) Na konci roku 2003 ukrajinský Ústavní soud rozhodl, že Kučma může kandidovat potřetí na prezidenta Ústava umožňuje zastávat pouze 2 funkční období po sobě, ale Kučma poprvé zvolen již v roce 1994 (před přijetím Ústavy)

Anatolij Kinach (1954), Viktor Janukovyč (1950)