VY_32_INOVACE_F.6.A.10-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Fyzika Tematický okruh/téma: Látky a tělesa/Teploměry Vytvořeno: 1. 2. 2012 ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva.
K čemu slouží teplota? Jak se značí teplota? Jakou jednotku používáme? Jaké jsou základní body Celsiovy stupnice? Jak souvisí teplota s pohybem molekul? Čím se měří teplota?
Teploměry Teploměry rozdělujeme podle použití nebo podle principu. Jak by jsi rozdělil teploměry podle použití? Čím se tyto teploměry liší? Většina teploměrů je založena na roztažnosti látek. Co je to roztažnost? kuchyňský lékařský pokojový venkovní
KAPALINOVÝ TEPLOMĚR – funguje na principu objemové roztažnosti. Podle kapaliny, v kapiláře rozdělujeme: rtuťový -38,8°C až 357°C lihový -115°C až 78,2°C baňka stupnice kapilára
BIMETALOVÝ TEPLOMĚR – složený ze dvou kovů o různé délkové roztažnosti kovů. Pásek se při změně teploty ohýbá. Pohyb se přenáší na ručičku přístroje.
DIGITÁLNÍ TEPLOMĚRY – založeny na změnách elektrických, magnetických nebo optických vlastností.
BEZDOTYKOVÉ TEPLOMĚRY