OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Přívlastek, doplněk ROČNÍK: 8. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Mgr. Josefa Omelková
POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: OV POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Prezentace je určena k výkladu, k rozšíření učiva z předchozích ročníků – určit ve větě rozvíjející větné členy. Žáci si zopakují pojmy s učivem související, dle uvedených příkladů vyhledávají přívlastek a doplněk, blíže je určují. Důraz je kladen na vytváření skladebních dvojic. Po frontálním opakování vypracují samostatně zadané kontrolní otázky / pracovní list / Při hodnocení zdůrazníme druhy přívlastku, rozlišení doplňku, procvičíme slovní druhy. Ke shrnutí učiva použijí žáci odbornou literaturu – učebnici a přehledy učiva ČJ. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci rozlišují významové vztahy gramatických jednotek ve větě jednoduché, blíže určí druh nejen základních větných členů, ale zaměří se zvláště na přívlastek, jeho druh, seznámí se s doplňkem. Využijí znalostí o jazykové normě při tvorbě jazykových projevů. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Práce žáků byly dobré. Cvičení byla ústně doplněna o další o spojení a uvedeny příklady ze strany žáků . Více problémů činí žákům bližší určení druhu přívlastku. ZDROJ: vlastní tvorba
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY PŘÍVLASTEK DOPLNĚK
PŘÍVLASTEK Blíže určuje, omezuje význam podst. jména Závisí na podst. jméně, zájmeně Bývá vyjádřen příd. jménem, zájmenem, číslovkou, infinitivem
Rozlišujeme přívlastek: Shodný – s podstatným jménem se shoduje v rodě, čísle, pádě. Stojí před podstatným jménem i za ním, např. naše rodina, otakárek fenyklový. Neshodný – s podstatným jménem se neshoduje v rodě, čísle, pádě. Stojí za podstatným jménem, např. výstavba dálnice, návrat domů.
Rozlišujeme přívlastek: Těsný – významový rozsah podstatného jména omezuje. Nemůžeme ho z věty vypustit, např. žáci přihlášení do kroužku přijdou do tělocvičny. Volný – podává jen nějaké bližší vysvětlení. Můžeme ho z věty vypustit, oddělujeme ho čárkami, např. na stole, obklopeném hladovými dětmi, ležely koláče.
Rozlišujeme přívlastek: Postupně rozvíjející – spojení přívlastků a podstatného jména je blíže určeno dalším přívlastkem, nelze vložit spojku ani čárky, např. náš první nejlepší žák. Několikanásobný – přívlastky patří do jedné významové řady, pořadí můžeme měnit, oddělují se čárkou nebo spojkou, např. malí a velcí žáci.
DOPLNĚK Vyjadřuje vlastnost nebo stav, které má podstatné jméno za určitého děje nebo která se mu dějem přisuzuje, např. chlapci běhali bosi, zvolili bratra vedoucím. Rozvíjí podstatné jméno a sloveso s plným významem zároveň. Bývá vyjádřen podstatným nebo přídavným jménem, infinitivem, např. bratr se vrátil nemocen. Bývá na konci věty.