OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_162_M2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_116_M6
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_37_ČJ4
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_28_ČJ4
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_50_F6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_49_F6
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Přívlastek, doplněk ROČNÍK: 8. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Mgr. Josefa Omelková

POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: OV POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Prezentace je určena k výkladu, k rozšíření učiva z předchozích ročníků – určit ve větě rozvíjející větné členy. Žáci si zopakují pojmy s učivem související, dle uvedených příkladů vyhledávají přívlastek a doplněk, blíže je určují. Důraz je kladen na vytváření skladebních dvojic. Po frontálním opakování vypracují samostatně zadané kontrolní otázky / pracovní list / Při hodnocení zdůrazníme druhy přívlastku, rozlišení doplňku, procvičíme slovní druhy. Ke shrnutí učiva použijí žáci odbornou literaturu – učebnici a přehledy učiva ČJ. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci rozlišují významové vztahy gramatických jednotek ve větě jednoduché, blíže určí druh nejen základních větných členů, ale zaměří se zvláště na přívlastek, jeho druh, seznámí se s doplňkem. Využijí znalostí o jazykové normě při tvorbě jazykových projevů. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Práce žáků byly dobré. Cvičení byla ústně doplněna o další o spojení a uvedeny příklady ze strany žáků . Více problémů činí žákům bližší určení druhu přívlastku. ZDROJ: vlastní tvorba

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY PŘÍVLASTEK DOPLNĚK

PŘÍVLASTEK Blíže určuje, omezuje význam podst. jména Závisí na podst. jméně, zájmeně Bývá vyjádřen příd. jménem, zájmenem, číslovkou, infinitivem

Rozlišujeme přívlastek: Shodný – s podstatným jménem se shoduje v rodě, čísle, pádě. Stojí před podstatným jménem i za ním, např. naše rodina, otakárek fenyklový. Neshodný – s podstatným jménem se neshoduje v rodě, čísle, pádě. Stojí za podstatným jménem, např. výstavba dálnice, návrat domů.

Rozlišujeme přívlastek: Těsný – významový rozsah podstatného jména omezuje. Nemůžeme ho z věty vypustit, např. žáci přihlášení do kroužku přijdou do tělocvičny. Volný – podává jen nějaké bližší vysvětlení. Můžeme ho z věty vypustit, oddělujeme ho čárkami, např. na stole, obklopeném hladovými dětmi, ležely koláče.

Rozlišujeme přívlastek: Postupně rozvíjející – spojení přívlastků a podstatného jména je blíže určeno dalším přívlastkem, nelze vložit spojku ani čárky, např. náš první nejlepší žák. Několikanásobný – přívlastky patří do jedné významové řady, pořadí můžeme měnit, oddělují se čárkou nebo spojkou, např. malí a velcí žáci.

DOPLNĚK Vyjadřuje vlastnost nebo stav, které má podstatné jméno za určitého děje nebo která se mu dějem přisuzuje, např. chlapci běhali bosi, zvolili bratra vedoucím. Rozvíjí podstatné jméno a sloveso s plným významem zároveň. Bývá vyjádřen podstatným nebo přídavným jménem, infinitivem, např. bratr se vrátil nemocen. Bývá na konci věty.