Největší impaktní krátery na Zemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_12_INOVACE_Rů_II_12 PRAHA Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_38_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná syntéza.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
VENUŠE Druhá planeta sluneční soustavy Autor: Filip Svoboda, IX.A.
Jméno autoraMgr. Vojtěch John Datum vytvořeníBřezen 2013 Ročník6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Přírodní vědy Fyzika (DUM 36) Tlak Téma – název.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
 Základní informace  Saturnovy prstence  Saturn Měsíce  Konec.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová VESMÍR = VELKÁ ČÍSLA.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Neptun Neptun je osmá a od slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi plynné obry. Neptun má pravděpodobně modrou barvu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
Mezi hlavonožce řadíme: krakaticesépiechobotnice loděnka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Vedení elektrického proudu v látkách
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_FYZIKA
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Daňová teorie a politika
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/1.4.00/
Saturn Sluneční soustava Název školy
Republika Jižní Afrika
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Název školy: Základní škola Městec Králové
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2 Název výstupu: Měsíc.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Souhrnné opakování-VESMÍR
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Země ve vesmíru.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Pevná a volná kladka - příklady
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VZNIK SOPEK Téměř všechny sopky vznikají v hraničních oblastech zemských desek a to hlavně v tichomořském „ohnivém prstenci“.K nejmocnějším erupcím dochází.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Planetky.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Jupiter Sluneční soustava Název školy
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Česká republika - úvod VY_12_INOVACE_Rů_II_03
Transkript prezentace:

Největší impaktní krátery na Zemi

Obsah Vznik Impaktního kráteru Dotyk a stlačení Vyhloubení kráteru Závěrečné dotváření vyhloubeného prostoru

Vznik Impaktního kráteru Impaktní krátery vznikají při srážce dvou pevných těles v planetární soustavě. Vznikly v době asi před 4,5 – 4 miliardami let V této době probíhalo intenzivní tzv. pozdní kosmické bombardování

Dotyk a stlačení Je nejkratší ze všech fází Obě tělesa jsou stlačována Dopadající tělesa se vlivem zahřátí roztaví a částečně vypaří

Vyhloubení kráteru Rozžhavený materiál je na místě odpařen Tato fáze trvat jen několik sekund až minut Velikost kráteru je 20krát až 30krát větší než byla velikost tělesa

Závěrečné dotváření vyhloubeného prostoru Po dopadu výtrysků materiálů setaveniny se materiál začne vlastní tíhou vracet zpět do vyhloubeného prostoru U kráterů malých velikostí dojde jen k sesutí materiálů se stěn kráteru U největších impaktů na Měsíci tak došlo k vytvoření měsíčních moří (mare).

1. Vredefort Místo: Jihoafrická republika Doba: Prekambrium, asi před 2,02 miliardy let Průměr: 300 km

2. Sudbury Místo: Kanada Doba: Prekambrium, asi před 1,85 miliardy let Průměr: 250 km

3. Chicxulub Místo: Mexiko Doba: Konec křídy, asi před 66 miliony let Průměr: 180 km

Zdroje Astronomie Wikipedie