Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Přímočaré šíření světla
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství Číslo DUM: III/2/VT/2/3/46 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Přímočaré šíření světla. Prochází-li světlo čistým vzduchem → NEVIDÍME JE Světelné paprsky „VIDÍME“ → procházející světlo se odráží na částečkách prachu,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Šíření světla Vypracoval: Lukáš Karlík
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Optika – vznik světelných svazků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Přímočaré šíření světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák se seznámí se šířením světla ve stejnorodém prostředí Klíčová slova: světelný paprsek, přímočaré šíření světla, stejnorodé prostředí, světelný svazek Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM: 22.7.2013

Přímočaré šíření světla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová.

Co to je stejnorodé prostředí? Víme, že optické prostředí je prostředí, ve kterém se šíří světlo. Stejnorodé (homogenní optické prostředí), je takové prostředí, které má ve všech místech stejné vlastnosti. Procházející světlo vzduchem můžeme vidět např. tehdy, odráží-li se na částečkách kouře, či prachu. Světlo se od zdroje šíří všemi směry ve stejnorodém prostředí přímočaře.

Světelný svazek Jestliže zacloníme světelný zdroj neprůhlednou skříňkou, do které uděláme kruhový otvor a postavíme-li před otvor stínítko, místnost zatemníme. Můžeme díky částečkám prachu pozorovat světelný kužel, světlo šíří přímočaře a všemi směry. Umístíme-li před otvor stínítko zobrazí se na něm světelný kruh. Světelný kužel viditelný v zakaleném prostředí nazýváme svazek paprsků.

Světelný paprsek Světelný svazek, který je tak úzký, že ho vyznačíme pouze jednou přímkou, nazýváme světelný paprsek. Postavíme-li dvě clony za sebou, uděláme do nich velmi malé otvory a za clony umístíme stínítko. Pak se světlo z bodového zdroje rozšíří na stínítko pouze v tom případě, budou-li oba otvory ležet na jedné přímce.

Princip nezávislosti paprsků Světelné paprsky z jednoho nebo více zdrojů se šíří optickým prostředím tak, jako by jiné paprsky neexistovaly.

Využití přímočarého šíření světla Přímočarého šíření světla se v praxi využívá např. při vytyčování přímek v terénu, ve stavitelství a při střelbě.

Otázky a úkoly: 1. Co to je stejnorodé optické prostředí? Je to takové prostředí, které má ve všech místech stejné vlastnosti. 2. Jak se ve stejnorodém prostředí šíří světlo? Světlo se ve stejnorodém prostředí šíří přímočaře. 3. Jak nazýváme úzký světelný svazek, který můžeme vyznačit přímkou. Takový světelný svazek nazýváme světelný paprsek. 4.Jsou na sobě světelné paprsky navzájem závislé? Ne, hovoříme o principu nezávislosti paprsků. 5.Uveďte příklady využití přímočarého šíření světla v praktickém životě? Využívá se např. při střelbě, zeměměřičství.

Použité zdroje: PAJS. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Princip_vzajemne_nezavislosti_paprsku.svg PAJS. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Princip_primocareho_sireni_svetla.svg VANUGA, Jeff. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NRCSVA02057_-_Virginia_(6641)(NRCS_Photo_Gallery).jpg HIPPS, Tim. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hattie_Johnson_2.jpg