VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
1. WORKSHOP.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Pedagogická psychologie
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Didaktické metody Androdidaktika.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Podpůrná opatření prvního stupně
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zjišťování výsledků VVP
Pedagogická diagnostika
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Didaktické zásady Literatura:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Marketingový plán společnosti
Výkonové vlastnosti osobnosti
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
3. Metody pedagogické diagnostiky
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Gymnasium Jižní Město Praha
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Digitální učební materiál
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Vzdělávací program pro širší vedení škol
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE I. Klasické pojetí II. Konstruktivistické pojetí Evokace Uvědomění si významu Reflexe Motivace Expozice Fixace Diagnóza Aplikace

MOTIVACE - prostředek zvyšování efektivity učební činnosti žáků - vnější - vnitřní

EXPOZICE žáci si osvojují nové poznatky pod vedením učitele - postup od konkrétního k abstraktnímu -vytváření pojmů POJEM = kategorie věcí, myšlenek, které mají společné nejdůležitější /podstatné/ vlastnosti, vyjádřen jedním, dvěma slovy a) konkrétní je možno popsat vyjmenováním pozorovatelných podstatných vlastností /město, pes/ b) abstraktní nemá konkrétní rozměry, není možno pozorovat /důvěra, hodnota/ pojmová mapa = myšlenkový proces, vizuální zobrazení souvislostí mezi poznatky dané oblasti učiva, lze znázornit vztahy mezi nim, POSTUPUJEME KE KONKRÉTNÍM FAKTŮM GENERALIZACE /zobecnění/ = výrok, vyjadřuje vztahy mezi dvěma pojmy, vyjádřena složitějším výrokem, souvětím = výsledek učení - vytváření základů dovedností a návyků MĚSTO DOPRAVA UBYTOVÁNÍ

FIXACE 1. Upevnění osvojených vědomostí a dovedností opakováním a cvičením - opakování prvotní - opakování průběžné - opakování zobecňující - opakování problémové žák aktivně používá vlastní poznávací činnosti, odhalování chybějících dat, překonává obtíže, ověřuje hypotézy, řeší problém, 2. Upevnění dovedností – intelektové, senzomotorické, komunikativní, sociální, osobnostní = učením získaná pohotovost ke správnému vykonávání určité činnosti Jak probíhá vytváření dovedností ve vyučovacím procesu a) seznámení s požadavky - žák opakuje vzor /modelová situace/ b) používání pravidel v praxi – vědomá pozornost, kontrola X nesoustředěnost c) automatizace

DIAGNÓZA didaktická//pedagogická Cíl = poznání průběhu vzděl. procesu žáka a návrh pedagogických opatření Obsah = aktuální zjišťování, posuzování, hodnocení vnitřních a vnějších podmínek průběhu a výsledku vzdělávacího procesu a) dosažená úroveň vědomostí, dovedností, návyků, osvojování nových poznatků, zapojení do výuky b) účinnost učitelových metodických postupů Druh diagnózy /v různých etapách vyučovacího procesu/: Mikrodiagnóza 2. Základní denní diagnóza 3. Dlouhodobá diagnóza Zásady: Poznávání žáka - dlouhodobý proces Spolupráce s ostatními učiteli, rodiči Hledání příčin Dodržovat individuální přístup Návrh konkrétních opatření

DIAGNOSTICKÉ METODY 1. Ústní zkoušky: a)orientační b)klasifikační 2. Písemné zkoušky dlouhodobé práce – zpracov. projektu, vedení čtenář. záznamů analýza obsahu – diktáty, sloh. cvičení, pís. práce matematiky, cizích jazyků 3. Analýza úkolů a výkonů žáka – rozbor celkové učební činnosti, procesu učení, jazykových projevů, technických prací 4. Analýza výsledků činnosti - výrobků, výkresů 5. Didaktické testy 6. Metoda rozhovoru 7. Systematické dlouhodobé pozorování žáka 8. Dotazník 9. Retrospektivní a anamnestické metody 10 Studium pedagogické dokumentace a údajů o žákovi ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Diagnóza skupiny, třídy - hospitace Metody autodiagnostické - posuzování vlastního pedagogického působení

APLIKACE - používání získaných abstraktních vědomostí a dovedností v praktické činnosti využití zobecněných postupů pro řešení širokého okruhu problémů učit žáky spojovat teorii s praxí

I. Konstruktivistické pojetí Evokace je první fází procesu učení. Jejím cílem je pomoci žákům vybavit si (evokovat): - co již o tématu vědí, - co se domnívají, že o něm vědí, - jaké je napadají otázky, - co si o tématu myslí apod. Uvědomění si významu nové informace je druhá fáze procesu učení. Žáci v ní zpracovávají nové informace a zařazují si je do vlastní struktury poznání (mezi informace, které si již vybavili a utřídili si během evokace). Reflexe Reflektovat je možné jak obsah (co nyní žáci o tématu vědí, co si potvrdili, co si vyvrátili, co si upřesnili, na jaké otázky stále neznají odpověď, co dalšího by chtěli o tématu vědět apod.), tak také procesy (jak k těmto poznatkům došli, co se během učení dělo, zda se jim práce dařila a díky čemu apod.). Důležité na reflexi je to, že ji provádí žáci společně s učitelem, nejedná se tedy o zhodnocení práce žáků učitelem. E-U-R slouží učiteli k tomu, aby plánoval svou výuku se zachováním co nejvíce rysů přirozeného učení, které je pro žáky nejefektivnější.

Literatura: Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007).  Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, Jan.(1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Zpracovala: Vladimíra Neužilová