Metody práce s dětmi Zora Syslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výklad jako jedna z metod výuky
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Pedagogická diagnostika
Základní informace o poskytovateli
4. Organizace vzdělávání
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Didaktické zásady Literatura:
Příspěvek na konferenci
Pedagogická psychologie
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Humanizace ve vzdělávání
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Bc. Miloslava Vavříková
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Hrajeme si na fotografa
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Metody Reuvena Feuersteina
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Organizační formy a metody vzdělávání
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Dobré jméno otevírá dveře budoucnosti
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metody práce s dětmi Zora Syslová

Klasifikace metod METODY SLOVNÍ Monologické (popis, vysvětlování, vyprávění..) Dialogické (rozhovor, diskuse, dramatizace…) Metody práce s učebnicí, textem

Klasifikace metod 2. METODY NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ Pozorování Předvádění Demonstrace obrazů Projekce

Klasifikace metod 3. METODY PRAKTICKÉ Nácvik poh. a prac. dovedností Experiment Pracovní činnosti Výtvarné činnosti

AKTIVIZUJÍCÍ METODY Diskusní Situační Inscenační Didaktické Specifické

Prožitkové učení Je založeno osobních zkušenostech, zasahuje celou osobnost toho, kdo se učí, ať je to dítě, nebo dospělý zahrnuje vlastní iniciativu toho, kdo se učí, i když podnět přichází zvnějšku navazuje na přirozené zákonitosti spontánního stylu učení dítěte (učení v širším slova smyslu)

Znaky prožitkového učení spontaneita objevnost komunikativnost prostor pro aktivitu a tvořivost konkrétnost celostnost

SPONTANEITA přistupují děti k činnostem aktivně, samy ze svého vlastního popudu? Připravila jsem takovou nabídku, aby z ní mohly vybírat všechny děti?

OBJEVNOST integruji nové poznatky do starých? Navazuji na staré, stanovím je jako problém? Jsou vybrané poznatky z nejbližšího okolí, to co děti žijí? Postihuji je (podařilo se mi je pojímat) v logických souvislostech? Připravila jsem činnosti tak, aby umožňovaly dětem samostatně objevovat, řešit a tím si uspořádávat, zpracovávat a uplatňovat své dosavadní zkušenosti? Potom děti pronikají do reality a mají radost z poznávání.

KOMUNIKATIVNOST vytvořila jsem dětem prostor pro komunikaci (verbální i neverbální) a spolupráci ? Protože právě při ní se nejvíce komunikuje.

AKTIVITA A TVOŘIVOST promyslela jsem a připravila prostředí tak, aby se děti mohly rozhodovat mezi činnostmi, měly možnost experimentovat? Měly dostatek materiálu a pomůcek?

KONKRÉTNOST připravila jsem konkrétní činnosti, neužívám příliš povídání o...?

CELOSTNOST Piaget říká „Dítě myslí rukama“: volila jsem činnosti tak, aby procházely rukama dětí, bylo při nich zapojeno více jejich smyslů?

KOPERATIVNÍ UČENÍ - Spolupráce osob při řešení složitějších úloh (rozdělení rolí, pomáhání si …)

Sociální učení Učení, které se uskutečňuje (na rozdíl od individuálního) v sociálních podmínkách (interakcích).

Pyramida učení (Shapiro, 1992) Přednášky (5%) Čtení (10%) Audiovizuální metody (20%) Demonstrace (30%) Diskuse ve skupinách (50%) Praktické cvičení (70%) Vyučování ostatních (90%)

ITV o učení: 10% toho, co slyšíme 15% toho, co vidíme 20% toho, co současně vidíme i slyšíme 40% toho, o čem diskutujeme 80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme 90% toho, co se pokoušíme naučit druhé

LITERATURA HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204.