Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Literarni dilo II. Kód DUM VY_32_INOVACE_ 4.3.4 Datum vytvoření 2. 10. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla Výstup ŠVP Žák interpretuje literární dílo Anotace DUM Prezentace obsahuje základní pojmy potřebné k interpretaci uměleckého textu. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu v hodině. Žáci mohou využít při přípravě na státní maturitní zkoušku. Hodnocení Materiál se osvědčil. Žáci pochopili jednotlivé pojmy a dokázali je použít v praxi. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Literární dílo a jeho složky II.
Vypravěč ten, kdo vypravuje děj fiktivní mluvčí obrací se ke čtenáři a zprostředkovává mu obsah díla tzv. autorský vypravěč – do role vypravěče se stylizuje sám autor, též vševědoucí (er-forma) vypravěčem je některá z postav (ich-forma)
Hrdina = klíčová postava literárního díla (epického nebo dramatického) titulní hrdina = jeho jméno jako název (titul) knihy lyrický hrdina (výjimečně označován též lyrický mluvčí) = ten, koho cítíme za lyrickým textem
Lyrický subjekt lyrický subjekt (podmět) též lyrické já subjekt vnitřního mluvčího v lyrickém díle nelze ztotožňovat s autorem různá míra odstupu lyrického subjektu od skutečného subjektu autora různá míra stylizace autora v případě, kdy neodpovídá skutečnému autorovu životu = lyrický hrdina, lyrický mluvčí
Postava osobnost, člověk, jedinec zachycený v literárním díle se všemi vnějšími i povahovými vlastnostmi klíčová postava = hrdina v dramatu osoba, též role ztvárněná hereckou postavou
Literání typ z řec. typos = obrys, tvar soustředění příznačných vlastností charakteristických pro celou skupinu lidí stejného společenského postavení nebo určité doby či generace typizace = vědomá snaha autora o vytvoření typů a typického obrazu skutečnosti, o postižení obecného v jedinečném
Látka = určitá skutečnost základ obsahu literárního díla např. v díle Ílias od Homéra je látkou obléhání a dobytí Tróje
Motiv lat. motivus = uvádějící v pohyb, popud, pohnutka nejjednodušší tematická jednotka díla hlavní vedlejší dynamický statický (popis předmětu) volný – nesouvisí s hlavním tématem
Leitmotiv [lajtmotiv] = hlavní motiv opakuje se, vrací
Motivace = způsob, jak jsou motivy uváděny do díla (např. fantastická, realistická, psychologická, sociálně historická, oslabená, metafyzická)
Námět výsek skutečnosti představující věcnou stránku obsahu literárního díla v užším slova smyslu např. námětem románu A. Jiráska Psohlavci je vzpoura poddaným proti vrchnosti
Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 279 s. ISBN 80-723-5228-8. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0.