Hospodářská teorie a politika - VŠFS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Spolkové a nadační právo Téma: Úvod do studia spolkového a nadačního práva.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Digitální učební materiál
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Dějiny daňových teorií
Státní organizace.
Společné a koordinované politiky EU
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název projektu: Moderní škola
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
RIZIKO.
2. ČNB a její role v platebním styku.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Katedra veřejné ekonomie
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Pozemkové úpravy.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
RIZIKO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
POLITICKÝ PLURALISMUS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Seminář o stavebním spoření
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Hospodářská teorie a politika - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , 2015 Téma 4 Politický systém, byrokracie a korupce. Politický a hospodářský cyklus.

Hospodářská politika jako teoretická disciplína Analýza jevů Návrhy opatření Řešení pomocí konkrétních jevů O tom jakých nástrojů bude použito rozhoduje především to, z jakého teoretického zázemí daná vláda (stát) čerpá.

Hospodářská politika - hlediska ekonomie zkoumá možnosti realizace zájmů jednotlivých ekonomických subjektů politologie vytváří komplexní a ucelený hospodářsko-politický systém

Hospodářská politika Je na pomezí Ekonomické teorie Hospodářské praxe

Determinanty hospodářské politiky Politicko ekonomický vývoj Praktická hospodářská politika Vývoj ekonomických teorii

Institucionální prostředí HP vzniklo na základě: tradic náboženského vnímání sociálního cítění převažujících zvyklostí kultury historického vývoje zkušeností konvencí

Institucionální prostředí HP Soustavu institucionálních podmínek tvoří: hospodářský systém (uspořádání ekonomiky) politický systém byrokracie velké sociální skupiny nadnárodní a mezinárodní organizace

organizačně příkazový Hospodářský systém Typy koordinačních systémů: dědičné přinucení tržně cenový organizačně příkazový

Politický systém Ekonomický systém Duchovní systém Společnost

Znaky politického systému svrchovanost podmíněnost společenské prostředí relativní samostatnost

Prvky politického systému státní orgány a instituce, politické strany, zájmová sdružení, jednotlivci politické vztahy

Politické systémy jsou demokratické, (pluralizmus) nedemokratické, (jedna vládnoucí složka)

Formy vlády absolutní monarchie (panovník) dualistická monarchie (panovník, parlament) konstituční monarchie (omezení panovníka) parlamentní republika (parlament, prezident, vláda) prezidentské republika (přímo volený prezident)

Formy vlády absolutní monarchie – carské Rusko dualistická monarchie – Saudská Arábie, Kuvajt, Jordánsko, Brunei konstituční monarchie – Velká Británie, Norsko, Švédsko, Dánsko, Belgie, Španělsko parlamentní republika – Itálie, Německo, Rakousko, Irsko, ČR prezidentské republika – USA, Rusko, Mexiko, Francie (neoprezidentský)

Politika Správa věcí veřejných Plánovaná, organizovaná a cílevědomá činnost zaměřená na vybudování, udržení nebo změnu společenského zřízení

Myšlení, názory a politické ideje Praktická činnost Struktura politiky Myšlení, názory a politické ideje Praktická činnost Politické instituce

Nositeli politických názorů jsou politické strany: Politické názory Nositeli politických názorů jsou politické strany: deklarované cíle hospodářsko-politický program preferované nástroje realizace

Politické vyjednávání Hlavním nástrojem politického vyjednávání jsou všeobecné volby. Mechanizmus politické demokracie má mnoho společného s tržním mechanizmem.

Pozitiva všeobecných voleb projeví se názor většiny kultivují se názory na zdokonalení nár. hospodářství může docházet k urovnání konfliktů kolize usměrňuje zájem většiny

Negativa všeobecných voleb nemusí se prosadit společný zájem (Arrowův paradox) koalice jsou založeny na ústupcích a „výměně“ hlasů heterogennost společnosti někdy vede k tomu menší skupiny mají velký vliv

Zájmy a schopnosti politiků a byrokracie 1) Priorita osobních cílů před společenskými politici maximalizují svůj užitek, byrokracie maximalizuje svůj užitek, odklon od obecně prospěšných cílů 2) Odborná a osobností neschopnost

Zájmy a schopnosti politiků a byrokracie časová zpoždění v hospodářské politice, problém souvislosti politického a hospodářského cyklu, nevyužití politického kapitálu, vztah politiků k ekonomické teorii a praxi

Existence byrokracie rozhodnutí volených orgánů se realizuje hierarchickými příkazovými strukturami ten „nemusí“ při nedostaečné kontrole respektovat potřeby těch kterým slouží nenese náklady svých rozhodnutí

Pro člověka je typický: egoizmus maximalizace užitku racionalita Škola veřejné volby Pro člověka je typický: egoizmus maximalizace užitku racionalita

maximalizaci naturálních výhod zvýšení prestiže zvýšení moci Škola veřejné volby Úředník preferuje: maximalizaci naturálních výhod zvýšení prestiže zvýšení moci

vytváření společenského klimatu (sdělovací prostředky) Vyhledávání renty spočívá : v legislativní úpravě veřejné kontrole vytváření společenského klimatu (sdělovací prostředky)

Byrokracie je systematická administrativní činnost, pro níž je charakteristické hierarchické uspořádání, specializace funkcí, objektivní předpoklady pro výkon správy a činnost podle pevných pravidel.

Byrokracií je též označována obecná kategorie lidí, kteří vykonávají evidenční a registrační činnosti a úřední úkony a služby, a to ve veřejné správě i v jiných organizacích.

Byrokracie je dnes často chápána pejorativně, jako systém administrace vyznačující se úsilím po získání funkcí a moci, nedostatkem iniciativy a pružnosti, nezájmem o lidské potřeby nebo veřejné mínění, tendencí přesouvat rozhodování na vyšší orgány, hromadění prostředků za účelem zachování a zvyšování moci apod.

Byrokracie tak nemusí být systému sloužícím k zkvalitňování života, neboť přerostla rámec únosnosti své sebestřednosti a stala se gigantickým aparátem, znamenající přítěž společnosti často s jinými cíli, odporující svému základního záměru.

Ochrana před byrokracií Je založeno na monopolu držby: včasné získání důležité informace hájení zájmu třetí strany za protislužbu

Velké zájmové skupiny odbory zaměstnanecké svazy neziskový sektor

Nadnárodní a mezinárodní organizace mezinárodní obchod Světová obchodní organizace; Světová banka; Mezinárodní měnový fond; Evropská banka nadnárodní organizace OSN; UNIDO; UNASCO

Institucionální prostředí a korupce Korupce se nejčastěji vyskytuje na rozhraní soukromého a veřejného sektoru.

Vymezení korupce Korupce je jakákoliv nabídka, slib nebo poskytnutí jakékoliv neoprávněné výhody v něčí prospěch za určitou formu odměny, kdy tato nemusí být pouze finanční, ale může se jednat o dar, protislužbu, poskytnutí informací apod.

Transparency International IT Největší mezinárodní nevládní organizace pro boj proti korupci. Vznikla v Berlíně v roce 1993 Bobočka v ČR vznikla jako občanské sdružení v roce 1998. www.tranparency.cz

Druhy korupce IT rozlišuje korupci drobnou vysokou Světová banka rozlišuje korupci: administrativní vlivovou k ovládnutí státu

Měření korupce Spočívá na měkkých datech. Nejznámější je Index vnímání korupce CPI od roku 1995, jednou ročně, škála 0 až 10 0…zcela zkorumpovaná země 10…země bez korupce V roce 2004 145 zemí; 18 institucí a Index plátců korupce BPI

CPI v ČR Rok CPI Umístění Počet zemí 1998 4,8 37 85 1999 4,6 39 99 2000 4,3 42 90 2001 3,9 47 91 2002 3,7 52 102 2003 54 133 2004 4,2 51 145 2005 159 2006 46 163 2007 5,2 41 179 2008 45 180 2009 4,9

Příčiny korupce Udělování exkluzivních práv Složitá daňová soustava; nízké platy spr.daní Způsob udělování vládních zakázek Financování politických stran Mzdy ve veřejném sektoru Poskytování urč.statků za nižší ceny než tržní Privatizace státního majetku Složitost zákonů, regulací a postupů

Politické (ztráta důvěry vlády, země, …) Důsledky korupce Politické (ztráta důvěry vlády, země, …) Společenské (demoralizující cesta …) Ekonomické

Ekonomické důsledky korupce Neefektivnost v rozdělování Zvyšování počátečních nákladů Dopad na růst HDP (investice, zdravotnictví; vzdělávání) Omezení přílivu a zahraničních investic Neschopnost vlády dosahovat svých cílů Zhoršení kvality prostředí soukromého sektoru Růst administrativních nákladů Úbytek produktivního úsilí Nárůst veřejných výdajů Neúčinnost pomoci zemím třetího světa

Žebříček zemí dle CPI v roce 2009 pořadí země CPI poč.průzkumů 1 New Zealand 9,4 6 17 United Kingdom 7,7 2 Denmark 9,3 19 United States 7,5 8 3 Singapore 9,2 9 20 Barbados 7,4 4 Sweden 21 Belgium 7,1 5 Switzerland 9,0 22 Qatar 7,0 Finland 8,9 Saint Lucia Netherlands 24 France 6,9 Australia 8,7 25 Chile 6,7 7 Canada Uruguay Iceland 27 Cyprus 6,6 11 Norway 8,6 Estonia 12 Hong Kong 8,2 Slovenia Luxembourg 49 Poland 5,0 14 Germany 8,0 52 Czech Republic 4,9 Ireland 53 Lithuania 16 Austria 7,9 179 Afghanistan 1,3 Japan 180 Somalia 1,1 Žebříček zemí dle CPI v roce 2009

Děkuji za pozornost. Hospodářská teorie a politika - VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.