Vznik ČSR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Česká republika a její sousedé N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2.
Advertisements

Konec I. Světové války a vznik Československa.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Vliv komunistického režimu na náboženství v České a Slovenské republice Seminární práce do předmětu společensko-vědní seminář Nina Hejlová Gymnázium Boskovice.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Člověk a jeho svět - Dějiny ČR
Česká republika Naše vlast
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Název vzdělávacího materiálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_41D9 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ /1. 4
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Ekonomika
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Novověk
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Češi za první světové války
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_12_Návrat k demokracii Regina Byrtusová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_01 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Období vlády jedné strany
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Název projektu: Moderní škola
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Rozbití ČSR.
Revoluce ve Francii
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
POLITICKÝ PLURALISMUS
Dějiny slovenského práva II Ladislav Vojáček
Dějiny slovenského práva II. Ladislav Vojáček
České a československé právní dějiny
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Československá republika-demokratický stát
České země za 1. světové války
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE ( )
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_4/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
1. světová válka.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Antonín Švehla * †
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Transkript prezentace:

Vznik ČSR

Vyhlášení samostatného Československa 28. října byla v novinách oznámena žádost o mír Rakousko-Uherska lidé začali živelně vyhlašovat samostatný stát 28. října 1918 vznik Československé republiky k vyhlášení Československa připojili v Turčianském Sv. Martině 30. října 1918 i zástupci většiny slovenských politických stran https://www.stream.cz/slavnedny/526294-den-kdy-vzniklo-ceskoslovensko-28-rijen

Stát Čechů a Slováků stát Čechoslováků – národní stát první prezident T. G. Masaryk ministerský předseda – Karel Kramář

Podkarpatská Rus mírová smlouva s Maďarskem potvrdila připojení Podkarpatské Rusi k ČSR

Německá menšina požadovala právo na sebeurčení snaha utvořit samostatný zemský stát, nebo připojit k Rakouské republice německá menšina nakonec součástí ČSR

Armáda a nastolení československé suverenity nová československá armáda se formovala rychle dobrovolnické jednotky od konce roku 1918 byla československá vláda pánem nad celým územím českých zemí v létě roku 1919 zajistily československé jednotky suverenitu čs. státu i nad celým Slovenskem

O hranicích ČSR čtení – str. 10

Hospodářská a sociální situace vznik samostatné ČSR provázela vlna všeobecného nadšení a národního opojení po 300 letech znovu samostatnost nadšení sláblo při střetu s každodenními obtížemi válka zanechala hospodářství v katastrofální situaci nedostatek všech základních životních potřeb – kritický nedostatek zboží bída = nedostatek mouky, mléka, masa + nedostatek oděvů, prádla a bot

Hospodářská a sociální situace poruchy se objevovaly i v přídělovém systému hospodyně na lístky nedostaly ani vše potřebné, lístky tedy nezaručovaly ani základní výživu, což bylo cílem stoupaly ceny spotřebního zboží + černý trh nedostatek potravin + nedostatek uhlí bytová nouze vysoká nezaměstnanost

Protidrahotní bouře od listopadu 1918 demonstrace na konci května 1919 demonstrace a stávky přerostly v protidrahotní bouře drancování obchodů – nucený výprodej zásob za desetinu ceny, nebo zboží rozdali řada sociálních reforem – práce 8 hodin, podpora v nezaměstnanosti, zákon o ochraně nájemníků, zákony o ochraně práce žen a dětí, o drahotní výpomoci atd.

Pozemková reforma duben 1919 zábor půdy přidělením půdy možnost obživy sociálně slabých venkovských vrstev

Charakteristické rysy československé demokracie

Politický systém Revoluční národní shromáždění – zasedali především čeští poslanci jedním z hlavních úkolů vlády i parlamentu byla příprava svobodných voleb první obecní volby – červen 1919 první volby do parlamentu (Národní shromáždění) – duben 1920 zvítězila Československá strana sociálně demokratická vlivné postavení i strana agrární – jaro 1921 = 1. místo žádná strana nezískala tolik hlasů, aby mohla vytvořit vládu samostatně = 1919-1938 koaliční vlády

Politické strany na str. 12 najděte, které politické strany v ČSR existovaly do sešitu si napište 5 nejsilnějších stran

Národní shromáždění a ústava Národní shromáždění = nejvyšší zákonodárný orgán ČSR, dělilo se na poslaneckou sněmovnu (300 členů na 6 let) a senát (150 členů na 8 let) hlavní úkol = vytvořit ústavu Ústava Československé republiky byla přijata v únoru 1920 na str. 13 najděte, co tato Ústava zaručovala

Pětka od podzimu 1920 se o nejdůležitějších politických záležitostech nejednalo přímo v parlamentu, ale rozhodující slovo měl zvláštní mimoparlamentní orgán – Pětka

Situace ve společnosti po vzniku ČSR Češi rozhodující složkou růst vlastenectví

Antonín Švehla čtení – str. 14

Dělba moci oddělena moc zákonodárná, výkonná a soudní morální autoritou byl prezident Masaryk svobodný tisk str. 14/15 – Které nezávislé noviny a časopisy existovaly? novináři: Eduard Bass, Karel Čapek, F. X. Šalda

Dělba moci v ČSR byla politická demokracie chápána velmi široce legálně se rozvíjela činnost KSČ – proti demokratickému režimu i proti státu nacionalistické a fašistické síly také proti republice

Duchovní život úplná náboženská svoboda nejvíc obyvatel se hlásilo k římskokatolické církvi problém s papežem – upálení Husa státním svátkem

Národnostní problémy největší slabinou a obtíží demokratického systému ČSR byla složitá národnostní otázka Češi a Slováci si vytvořili národní stát Němci a Maďaři ztratili své dřívější nadřazené postavení – snaha odtrhnout se v roce 1926 vstoupili do vlády němečtí ministři

Vztahy mezi Čechy a Slováky nadpoloviční většinu tvořili Češi (46%) jen společně se Slováky (15%) jazyková a kulturní blízkost Slováci trpěli pod maďarským tlakem Československá republika povznesla na poměrně vysokou úroveň slovenské školství a slovenskou vzdělanost univerzita Komenského

Vztahy mezi Čechy a Slováky Slováci se během prvního desetiletí existence ČSR ukázali jako svébytný národ Česká politika si to neuvědomila a nepřizpůsobila se požadavek slovenské autonomie nepanoval národnostní útlak nevyřešené národnostní problémy oslabovaly ČSR