Národní obrození – 3. fáze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Advertisements

Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 32  Autor:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Odraz světla na rovinném zrcadle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Karel Havlíček Borovský Český jazyk 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Doplňující učivo k národnímu obrození
Starověká literatura. Římská literatura
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Karel Havlíček Borovský
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození – 2. fáze
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Saturn Sluneční soustava Název školy
Astronomické jednotky délky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Česká hymna a její tvůrci
Národní obrození – 1. fáze
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Magnetická indukce Název školy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Závislost elektrického odporu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Počátky slovesného umění
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Mgr. Veronika Vaňousová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Národní obrození – 3. fáze Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Národní obrození – 3. fáze Číslo materiálu:   VY_32_INOVACE_14_14 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 1. 6. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 25 – 40 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o 3. fázi národního obrození. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují s historickými souvislostmi a se spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Národní obrození 3. fáze

3. fáze NO – vyvrcholení NO doba mezi dvěma revolucemi: 1830 a 1848 odpor proti útisku a absolutismu spjatost s NO (= vlastenectví - J. K. Tyl, K. J. Erben) počátky realismu (K. H. Borovský, B. Němcová) romantismus (K. H. Mácha) rozkvět divadla, publicistiky, poezie, satiry, venkovské prózy Úkoly pro žáky: Co je to absolutismus? Co je to vlastenectví?

Odpovědi: Absolutismus = neomezená vláda panovníka Vlastenectví = láska k vlasti, ochrana vlasti

3. fáze NO Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856) narodil se v Kutné Hoře novinář a redaktor – Květy, Sedlské noviny herec, dramatik, povídkář dílo: povídky Chudí lidé; Pouť českých umělců, Rozervanec (o Máchovi) dramata: Fidlovačka – píseň Kde domov můj – zpívá slepý houslista Mareš, melodie Františka Škroupa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg

3. fáze NO historické hry J. K. Tyla: Kutnohorští havíři (bouře havířů v Kutné Hoře koncem 15. století) Jan Hus dramatické báchorky J. K. Tyla = divadelní hry s pohádkovými motivy: Strakonický dudák – dramatická báchorka. Děj: láska Dorotky a Švandy, Švandova cesta do světa za penězi a návrat domů. Švanda – vlastnosti dobré (podnikavost, dobrosrdečnost), vlastnosti špatné (touha po penězích, důvěřivost, lehkomyslnost, podléhá cizím vlivům, není příliš věrný Dorotce). Jeho charakter se vyvíjí k pracovitosti a národní hrdosti.

3. fáze NO další postavy: Kalafuna – český muzikant, houslista, vlastenec, obětavý, touha po domově Kordula – manželka Kalafuny, dobrosrdečná Dorotka – dcera hajného Trnky, moudrá, statečná, věrná, dobrosrdečná Vocilka – prospěchář, příživník, zbabělec, bez vztahu k vlasti víla Rosava – Švandova matka (ochraňuje syna) princezna Zulika, král Alenoros, princ Alamír (marnivost)

3. fáze NO Karel Jaromír Erben (1811 – 1870) narodil se v Podkrkonoší studium: gymnázium v Hradci Králové, filozofie a práva v Praze přítel Palackého český a slovanský historik, právník, archivář, vydavatel staročeských památek, překladatel (z ruštiny), novinář (Pražské noviny), sběratel lidové slovesnosti http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Jarom%C3%ADr_Erben.jpg

3. fáze NO K. J. Erben – sběratel lidové slovesnosti: Prostonárodní české písně a říkadla Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních (např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Zlatovláska) K. J. Erben – básník: sbírka Kytice z pověstí národních

3. fáze NO sbírka Kytice z pověstí národních – klasické balady (balada = lyrickoepická báseň s tragickým koncem) základní motivy: boj člověka s přírodou, s nadpřirozenými silami (bezmocnost), základní vztahy mezi lidmi (konflikty), motiv mateřské lásky, vina a trest (trest – často neúměrný, krutý, např. Vodník) kompozice sbírky: 13 básní, vzájemný vztah úvodní Kytice – závěrečná Věštkyně (motiv národního smutku i naděje, matka = vlast) inspirace: malíři (Aleš, Mánes), hudební skladatelé (Dvořák, Fibich)

3. fáze NO – Realismus v Čechách Karel Havlíček Borovský (1821 – 1856) narodil se v Borové u Přibyslavi studium na gymnáziu v Německém Brodě, kněžský seminář v Praze (ale byl vyloučen) pobyt v Rusku jako vychovatel po revoluci 1848 – proti reakci vídeňské vlády, pak byl pronásledován a souzen, 1851 policejně odvezen do vyhnanství do Tyrol (Brixen), kde vznikly jeho satiry http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg

3. fáze NO – Realismus v Čechách K. H. Borovský – novinář (např. Pražské noviny, Národní noviny, časopis Slovan), literární kritik, překladatel z ruštiny, básník, satirik, epigramatik. Epigramy = krátké, satiricky útočné básně s pointou, ironicky věnovány Církvi, Králi, Vlasti, Múzám, Světu (5 oddílů) Tyrolské elegie – satira, vlastní zážitek. Zatčení, cesta do Brixenu, život ve vyhnanství. Křest sv. Vladimíra – kritika absolutismu – způsobu vlády, katolické církve, pokrytectví, zištnosti (touha po zisku, moci) Král Lávra – na motivy veršované irské pohádky o králi s oslíma ušima. Omezenost panovníka.

3. fáze NO – Realismus v Čechách Božena Němcová (1820 – 1862) narodila se ve Vídni mládí v Ratibořicích (Náchod) provdána za úředníka finanční stráže Josefa Němce – často měnil místo práce (Praha, Chodsko, Červený Kostelec, Litomyšl, Polná, Slovensko) snaha o spravedlivější společnost a lepší postavení ženy ve společnosti http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1.jpg

3. fáze NO – Realismus v Čechách dílo Boženy Němcové: Národní báchorky a pověsti (např. Chytrá horákyně) povídky: Chudí lidé, Pan učitel, Dobrý člověk, Divá Bára, Karla obrazy venkovského života – vrchol tvorby: Babička – vznik po smrti syna Hynka, vzpomínky na dětství, harmonický život prostých lidí, vzor dokonalosti člověka hl. postava: Magdalena Novotná – moudrost, ušlechtilost, vztah k práci, vlasti, přírodě Barunčiny rodiče – Proškovi (Panklovi) děti: Barunka (autorka), Jan, Vilém, Adélka Viktorka, rodina Kudrnova, Kristla a Jakub V zámku a v podzámčí – zámek: Skočdopolovi, komorník Jacques, pes Joli, podzámčí: vdova Karásková s dětmi, krejčí Sýkora, lékař – zná obě prostředí. Kontrast. Pohorská vesnice – Chodsko, ideální svět vrchnost a poddaní dobré vztahy

Karel Hynek Mácha žil v letech 1810 - 1836 narodil se v Praze studoval práva hodně cestoval po Čechách Bezděz a Máchovo jezero – místo, které se odráží v jeho dílech http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg

Karel Hynek Mácha nejvýznamnější české romantické dílo – báseň: Máj hlavní postavy: Jarmila, Vilém námět: Vilém – loupežník, Jarmila – svedená snoubenka (svedena jeho otcem) popis krásné májové přírody další díla: Cikáni, Márinka

Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.