Národní obrození – 3. fáze Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Národní obrození – 3. fáze Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_14 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 1. 6. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 25 – 40 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o 3. fázi národního obrození. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují s historickými souvislostmi a se spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.
Národní obrození 3. fáze
3. fáze NO – vyvrcholení NO doba mezi dvěma revolucemi: 1830 a 1848 odpor proti útisku a absolutismu spjatost s NO (= vlastenectví - J. K. Tyl, K. J. Erben) počátky realismu (K. H. Borovský, B. Němcová) romantismus (K. H. Mácha) rozkvět divadla, publicistiky, poezie, satiry, venkovské prózy Úkoly pro žáky: Co je to absolutismus? Co je to vlastenectví?
Odpovědi: Absolutismus = neomezená vláda panovníka Vlastenectví = láska k vlasti, ochrana vlasti
3. fáze NO Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856) narodil se v Kutné Hoře novinář a redaktor – Květy, Sedlské noviny herec, dramatik, povídkář dílo: povídky Chudí lidé; Pouť českých umělců, Rozervanec (o Máchovi) dramata: Fidlovačka – píseň Kde domov můj – zpívá slepý houslista Mareš, melodie Františka Škroupa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg
3. fáze NO historické hry J. K. Tyla: Kutnohorští havíři (bouře havířů v Kutné Hoře koncem 15. století) Jan Hus dramatické báchorky J. K. Tyla = divadelní hry s pohádkovými motivy: Strakonický dudák – dramatická báchorka. Děj: láska Dorotky a Švandy, Švandova cesta do světa za penězi a návrat domů. Švanda – vlastnosti dobré (podnikavost, dobrosrdečnost), vlastnosti špatné (touha po penězích, důvěřivost, lehkomyslnost, podléhá cizím vlivům, není příliš věrný Dorotce). Jeho charakter se vyvíjí k pracovitosti a národní hrdosti.
3. fáze NO další postavy: Kalafuna – český muzikant, houslista, vlastenec, obětavý, touha po domově Kordula – manželka Kalafuny, dobrosrdečná Dorotka – dcera hajného Trnky, moudrá, statečná, věrná, dobrosrdečná Vocilka – prospěchář, příživník, zbabělec, bez vztahu k vlasti víla Rosava – Švandova matka (ochraňuje syna) princezna Zulika, král Alenoros, princ Alamír (marnivost)
3. fáze NO Karel Jaromír Erben (1811 – 1870) narodil se v Podkrkonoší studium: gymnázium v Hradci Králové, filozofie a práva v Praze přítel Palackého český a slovanský historik, právník, archivář, vydavatel staročeských památek, překladatel (z ruštiny), novinář (Pražské noviny), sběratel lidové slovesnosti http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Jarom%C3%ADr_Erben.jpg
3. fáze NO K. J. Erben – sběratel lidové slovesnosti: Prostonárodní české písně a říkadla Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních (např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Zlatovláska) K. J. Erben – básník: sbírka Kytice z pověstí národních
3. fáze NO sbírka Kytice z pověstí národních – klasické balady (balada = lyrickoepická báseň s tragickým koncem) základní motivy: boj člověka s přírodou, s nadpřirozenými silami (bezmocnost), základní vztahy mezi lidmi (konflikty), motiv mateřské lásky, vina a trest (trest – často neúměrný, krutý, např. Vodník) kompozice sbírky: 13 básní, vzájemný vztah úvodní Kytice – závěrečná Věštkyně (motiv národního smutku i naděje, matka = vlast) inspirace: malíři (Aleš, Mánes), hudební skladatelé (Dvořák, Fibich)
3. fáze NO – Realismus v Čechách Karel Havlíček Borovský (1821 – 1856) narodil se v Borové u Přibyslavi studium na gymnáziu v Německém Brodě, kněžský seminář v Praze (ale byl vyloučen) pobyt v Rusku jako vychovatel po revoluci 1848 – proti reakci vídeňské vlády, pak byl pronásledován a souzen, 1851 policejně odvezen do vyhnanství do Tyrol (Brixen), kde vznikly jeho satiry http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg
3. fáze NO – Realismus v Čechách K. H. Borovský – novinář (např. Pražské noviny, Národní noviny, časopis Slovan), literární kritik, překladatel z ruštiny, básník, satirik, epigramatik. Epigramy = krátké, satiricky útočné básně s pointou, ironicky věnovány Církvi, Králi, Vlasti, Múzám, Světu (5 oddílů) Tyrolské elegie – satira, vlastní zážitek. Zatčení, cesta do Brixenu, život ve vyhnanství. Křest sv. Vladimíra – kritika absolutismu – způsobu vlády, katolické církve, pokrytectví, zištnosti (touha po zisku, moci) Král Lávra – na motivy veršované irské pohádky o králi s oslíma ušima. Omezenost panovníka.
3. fáze NO – Realismus v Čechách Božena Němcová (1820 – 1862) narodila se ve Vídni mládí v Ratibořicích (Náchod) provdána za úředníka finanční stráže Josefa Němce – často měnil místo práce (Praha, Chodsko, Červený Kostelec, Litomyšl, Polná, Slovensko) snaha o spravedlivější společnost a lepší postavení ženy ve společnosti http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1.jpg
3. fáze NO – Realismus v Čechách dílo Boženy Němcové: Národní báchorky a pověsti (např. Chytrá horákyně) povídky: Chudí lidé, Pan učitel, Dobrý člověk, Divá Bára, Karla obrazy venkovského života – vrchol tvorby: Babička – vznik po smrti syna Hynka, vzpomínky na dětství, harmonický život prostých lidí, vzor dokonalosti člověka hl. postava: Magdalena Novotná – moudrost, ušlechtilost, vztah k práci, vlasti, přírodě Barunčiny rodiče – Proškovi (Panklovi) děti: Barunka (autorka), Jan, Vilém, Adélka Viktorka, rodina Kudrnova, Kristla a Jakub V zámku a v podzámčí – zámek: Skočdopolovi, komorník Jacques, pes Joli, podzámčí: vdova Karásková s dětmi, krejčí Sýkora, lékař – zná obě prostředí. Kontrast. Pohorská vesnice – Chodsko, ideální svět vrchnost a poddaní dobré vztahy
Karel Hynek Mácha žil v letech 1810 - 1836 narodil se v Praze studoval práva hodně cestoval po Čechách Bezděz a Máchovo jezero – místo, které se odráží v jeho dílech http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg
Karel Hynek Mácha nejvýznamnější české romantické dílo – báseň: Máj hlavní postavy: Jarmila, Vilém námět: Vilém – loupežník, Jarmila – svedená snoubenka (svedena jeho otcem) popis krásné májové přírody další díla: Cikáni, Márinka
Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.