Předmět: Podnikový a personální management 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
managementu znalostí podle
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Evropský sociální fond
Facility management ČSN EN
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Činnost veřejné správy
Úvod do podnikových financí
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Cesta k podnikatelskému úspěchu: plánování podnikatelských činností
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Předmět: Řízení podniku 1
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Management podniku a jeho činnosti
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Management - plánování
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Rozhodovací procesy.
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
1 Předmět: M anagement 1 Téma 3: PLÁNOVÁNÍ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. školící středisko Kladno k atedra řízení podniku a podnikové ekonomiky.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Personální plánování.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MAnagement.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Výrobní faktory v podniku
Personální plán pro podnikatelský plán
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  Podstata plánování  Hlavní úkoly plánování  Požadavky na obsah plánu  Členění plánů.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Strategie regionu, obce
Zpracoval Ing. Jan Weiser
Ekonomika malých a středních podniků
Projektování Projekt = plán, záměr, úmysl
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management a řízení hotelu
Ekonomika malých a středních podniků
Management podniku a jeho činnosti
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Transkript prezentace:

Předmět: Podnikový a personální management 1 VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. školící středisko Kladno katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky Předmět: Podnikový a personální management 1 Téma 3: PLÁNOVÁNÍ

Ú K O L Y P L Á N O V Á N Í Plán jako nástroj Prostřednictvím plánů jsou realizovány rozhodující změny ve firmě, instituci a jejich složkách Chování organizace by nemělo být ve vleku denních problémů Propojení strategických, taktických i operativních plánů; Provázanost plánů obchodních, výrobních personálních, technického rozvoje, investic, finančních a dalších; Kaskáda plánů – od celopodnikových plánů až po plány jednotlivých útvarů, úřadů a institucí Plán jako nástroj rozvoje firmy, instituce, úřadu Plán jako prostředek zabezpečující koordinaci a proporcionalitu z časového hlediska z věcného hlediska z hlediska organizačních úrovní

účelnost a efektivnost ÚKOLY PLÁNU V PODNIKU účelnost a efektivnost provádění aktivit podniku ke splnění určených cílů Plán v potřebné úrovni podrobností vymezuje všechny činnosti, které musí být splněny v určeném časovém období; Plán stanovuje racionální začlenění všech plánovaných činností do logického a časového rámce „ideálního postupu“ k vymezeným cílům podniku. Platforma pro vznik souladu zájmů Možnost všech zaměstnanců seznámit se s významem, přínosem a vazbami úkolů, které budou plnit znalost od koho přebírá vstupy a kam směřují jeho výstupy; míru osobní odpovědnosti v rámci celého podniku. Nástroj pro kontrolu úspěšnosti realizace zvoleného postupu ke stanoveným cílům

POSTUP PŘI SESTAVOVÁNÍ PLÁNU Příležitost Využití schopností firmy, organizace nabídnout to, co na trhu chybí Určení cílů globální dlouhodobé i střednědobé cíle cíle provozů, útvarů, oddělení v průřezových oblastech prognóza vývoje trhu, změny požadavků klientů, vývoj vlastní výrobní základny, personální otázky, mzdové náklady vývoj technických inovací, legislativní změny Předpoklady, omezení Alternativní postupy Nespolehlivost a proměnlivost prognóz z hlediska zisku a rizika Výběr postupů Kompromis mezi chtěním a možností

POSTUP TVORBY PLÁNU Vytýčení cílů Analýza současné situace Nutno vymezit cílový stav = co chce podnik splněním plánu dosáhnout Analýza současné situace určit a popsat výchozí stav při zahájení tvorby plánu; odhadnout „vzdálenost“, kterou bude muset podnik ke splnění cílů překonat. Seznam všech činností definovat, co všechno musí v zájmu splnění cílů podnik vykonat; specifikace činností nutných k naplnění cíle Kapacitní bilance „nároky – možnosti“ vymezit nároky na zdroje u činností vymezených výše; kalkulovat možnosti podniku – bilancovat požadované zdroje; posoudit míru nutných změn uvažovaných činností v závislosti na dostupných zdrojích Časový harmonogram Uspořádání plánovaných zdrojově vybilancovaných činností do pevného časového i logického rámce jejich realizace

FORMULOVÁN Í CÍLŮ - POŽADAVKY žádoucí výsledky podnikání firmy, činnosti instituce orientace na předmět podnikání, činnosti efekt podnikání, činnosti PRIORITA ZDROJE finanční prostředky, personální zabezpečení – kvalifikační struktura kapacity – výrobní, skladové, prostorové materiální zabezpečení know-how, informační zabezpečení infrastruktura popř. další

STANOVENÍ CÍLŮ postup tvorby plánu Jsou odvozovány ze záměrů podnikatelské strategie cíle Vycházejí z identifikace podmínek, ve kterých bude podnik realizovat svou strategii Představují konkretizaci vize budoucích podnikatelských úspěchů podniku. Strategický plán Cíle strategických plánů Rozložení dekompozice kaskádování Taktické plány Soubor cílů plánů taktických Cíle operativních plánů Operativní plány

"STIMULATING“ = cíle musí stimulovat k dosažení co nejlepších výsledků POŽADAVKY PŘI VYMEZENÍ CÍLŮ PLÁNU ☼ žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností ☼ tvoří podstatu strategií, jsou hlavní součástí jejich obsahu Cíle musí být „S M A R T“ "STIMULATING“ = cíle musí stimulovat k dosažení co nejlepších výsledků "MEASURABLE" = dosažení či nedosažení cíle by mělo být měřitelné "ACCEPTABLE " = skutečnost, že by cíle měly být akceptovatelné i ze strany těch, kdo je budou plnit "REALISTIC" = cíle jsou reálné, dosažitelné "TIMED" = cíle jsou určené v čase

ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU postup tvorby plánu Víme-li kam se chceme dostat, musíme si uvědomit, odkud budeme vycházet NUTNO! Poznat a respektovat požadavky vlastníků = vědět, podle čeho budou hodnotit jejich výkonnost. identifikace potenciálních překážek v době plnění plánu. Analýza - ne popis! jak vypadá situace na cílovém trhu? jaké postupy lze očekávat od konkurentů podniku? jak je podnik vzdálen od vytýčených cílů? v jakém technologickém režimu musí podnik působit, jaké hlavní překážky bude muset podnik překonat nebo obejít? Najít odpovědi na otázky:

VYTVOŘENÍ SEZNAMU ČINNOSTÍ postup tvorby plánu Chceme-li se odněkud někam jinam dostat, musíme vědět kudy a jak se pohybovat!

Úroveň rozhodovacího procesu Č L E N Ě N Í P L Á N Ů Č A S Krátkodobé = den, týden, měsíc Střednědobé = roční Dlouhodobé = pět, deset i více let Úroveň rozhodovacího procesu strategické plány taktické plány, operativní plány Věcná náplň Souvisí s předmětem činnosti firmy, organizace, instituce, úřadu účel jako přímý nástroj řízení jako podnikatelský plán

PLÁN JAKO VÝCHODISKO dalších manažerských činností reálné možnosti firmy, organizace, úřadu reálná dostupnost všech prvků výroby, služeb reálné možnosti odbytu, poskytnutí služeb Reálnost plánu Plánované činnosti jsou pro splnění úkolů dostatečně definovány, vymezeny Úplnost plánu porucha ve výrobě, poskytovaných službách výpadek kooperujících subjektů nutnost použít odlišné postupy Alternativnost plánu

MOŽNÉ CHYBY PŘI TVORBĚ PLÁNU 1. Tvůrci plánu nemají dostatek potřebných informací Plán je vybudován na mylných předpokladech očekávaného vývoje okolí vedení podniku akceptuje plán, jehož návrh se ukáže jako nepřesný plán je nutno neustále upravovat prohlubuje se nedůvěra ve schopnosti manažerů 2. Neochota pracovat ve více variantách nedostatek zkušeností tvůrců = metodické prohřešky v přípravě plánu; nedbalé provedení všech postupných kroků výsledek = nevyhovující plán 3. Malá znalost plánovacích technik odmítnutí slibných příležitostí = nutnost znač- ných investic; chybí tak možnost přeměny akceptovatelného rizika ve vysoké zisky; zpravidla je získá konkerence – riskovala ! 4. Odvaha reálně riskovat 5. Nedostatek komunikace k plánu v podniku chybí komplexní znalost plánu nevzniká jednotná snaha plán plnit; je obtížné sladit úsilí realizátorů