Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Agroekologie Pedologie
Advertisements

Půdní typy v ČR Systematický soupis půd v ČR
Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie podzim 2008
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Pevné látky VY_32_INOVACE_2A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Výzkumné infrastruktury Mgr. Inka Vaverková Praha, 8. února 2016.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Kulatý stůl se koná za podpory programu Evropské unie Hercule III ( ). Tento program je realizován Evropskou komisí. Byl vytvořen na podporu aktivit.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Pojem přeměna obchodní společnosti
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
Půda a její charakteristiky ve vztahu k fotosyntéze rostlin a fotosyntetické produkci M. Barták Jaro 2015.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Didaktické zásady Literatura:
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Orgány a organizace cestovního ruchu ve světě
Databáze MS ACCESS 2010.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
3. Metody pedagogické diagnostiky
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Formální úprava rešerše
Pedologický průzkum Milan Sáňka tel.:
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Název projektu: Od rozvoje znalostí k inovacím
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pedosféra = půdní obal země.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Centralizované rozvojové projekty 2017
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
POLOHA VE STŘĚDNÍ EVROPĚ
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Pedologie = půdoznalství
Vztahy organismů a prostředí
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie Zdeněk Máčka

Světová referenční báze půdních zdrojů/World reference base for soil resources 1974 FAO vydala Soil Map of the World. Legenda k mapě: 26 (1. úroveň) Major Soil Groupings, 106 (2. úroveň) Soil Units. 1990 revidovaná legenda, zavedení Soil Subunits (3. úroveň) – podpora mapování půd ve velkých měřítcích → otevřený, globálně použitelný FAO-Unesco Soil Classification System. 1998 International Union of Soil Sciences přijala World Reference Base for Soil Resources (WRB) jako závazný systém pro korelaci půd. WRB = 30 Soil Reference Groups (1. úroveň), více než 200 Soil Units (2. úroveň).

Principy klasifikace WRB Změny oproti „Revised Legend“: nové referenční skupiny: cryosoils, durisoils a umbrisols greyzems sloučeny s phaeozems podzoluvisols přejmenovány na albeluvisols Referenční skupiny definovány na základě morfologických a analytických znaků: diagnostických horizontů (40) (diagnostic horizons) diagnostických znaků (12) (diagnostic properties) diagnostických substrátů (7) (diagnostic materials) Příklad vymezování nižších hierarhických jednotek: VERTISOLS Červeně zbarvený vertisol s calcic horizontem = Chromi-Calcic Vertisol; calcic horizont do hloubky 50 cm = Chromi-Epicalcic Vertisol.

Přehled půdních referenčních skupin (SOIL REFERENCE GROUPS) ve WRB HISTOSOLS ANTHROSOLS ANDOSOLS ARENOSOLS VERTISOLS FLUVISOLS GLEYSOLS LEPTOSOLS REGOSOLS CAMBISOLS PLINTHISOLS FERRALSOLS NITISOLS ACRISOLS ALISOLS LIXISOLS SOLONCHAKS SOLONETZ GYPSISOLS DURISOLS CALCISOLS KASTANOZEMS CHERNOZEMS PHAEOZEMS PODZOLS PLANOSOLS ALBELUVISOLS LUVISOLS UMBRISOLS CRYOSOLS Zonální půdy Intrazonální půdy Azonální půdy Přehled „půdních typů“ WRB

Světové půdní oblasti (WRB)

Rozloha referenčních půdních skupin (x 10 000 km2) Leptosol 1655 Albeluvisol 320 Cambisol 1500 Solonchak Acrisol 1000 Histosol 315 Arenosol 900 Regosol 260 Calcisol 800 Chernozem 230 Ferralsol 750 Nitisol 200 Gleysol 720 Phaeozem 190 Luvisol 650 Solonetz 135 Podzol 485 Planosol 130 Kastanozem 465 Andosol 110 Lixisol 435 Umbrisol 100 Fluvisol 350 Alisol Vertisol 335 Gypsisol 90 Anthrosol, Cryosol a Durisol nejsou uvedeny, protože chybí údaje o jejich rozšíření.

Rozšíření půdních referenčních skupin - LEPTOSOLS

Rozšíření půdních referenčních skupin - CAMBISOLS

Rozšíření půdních referenčních skupin - ACRISOLS

Rozšíření půdních referenčních skupin - ARENOSOLS

Rozšíření půdních referenčních skupin - CALCISOLS

Mapa světových půdních zdrojů MAP OF WORLD SOIL RESOURCES Vydána v r.1990, přepracovaná verze v r. 2003 Měřítko 1 : 25 000 000 Generalizována z Půdní mapy světa FAO/Unesco měřítka 1 : 5 000 000 (FAO 1971 – 1981) Generalizovaný obraz rozšíření půd; znázorňuje hlavní půdní oblasti, ale ne jaká půda se vyskytuje v daném bodě; cílem je stimulovat používání RG (WRG) jako prostředku mezinárodní komunikace a korelace půd.

Mapa světových půdních zdrojů (verze 2003)

Americká půdní taxonomie/USDA Soil Taxonomy 1998 USDA, NRCS (8. edice) vydali Soil Taxonomy

Vymezení vyšších kategorií (ORDER, SUBORDER, GREAT GROUP, SUBGROUP) Diagnostické horizonty a diagnostické charakteristiky – minerální a organické půdy. MINERÁLNÍ PŮDY: povrchové horizonty – epipedony (8) podpovrchové horizonty (19) diagnostické charakteristiky (19) ORGANICKÉ PŮDY: druhy organických půdních materiálů (6) mocnost organického materiálu (3) HORIZONTY A VLASTNOSTI SPOLEČNÉ MINERÁLNÍM A ORGANICKÝM PŮDÁM (14)

Vymezení a názvosloví nižších kategorií (rodiny, řady) Rodina: třídy zrnitosti, minerálního složení, kationtové výměnné kapacity, obsahu CaCO3, reakce, teplotního režimu, hloubky půdy, konzistence, povlaků pedů, rozpukání; Pro stanovení tříd vypracovány podrobné klíče. Řada: odrážejí rozdíly v rámci rodiny z hlediska hospodářského využití půdy; diferenciace pomocí kritérií užívaných u vyšších kategorií. přítomnost …, hloubka do které … , mocnost … zrnitost, mineralogie, vlhkost, teplota, obsah organické hmoty

Přehled půdních řádů (SOIL ORDERS) v USDA Soil Taxonomy Alfisols Inceptisols Andisols Mollisols Aridisols Oxisols Entisols Spodosols Gelisols Ultisols Histosols Vertisols

Příklad nomenklatury řádu INCEPTISOLS Suborder: Aquepts Anthrepts Cryepts Ustepts Xerepts Udepts AQUEPTS – Great Group: Sulfaquepts, Petraquepts, Hapaquepts, Fragiaquepts, Cryaquepts, Vermaquepts, Humaquepts, Epiaquepts, Endoaquepts.

Světové půdní oblasti (USDA Soil Taxonomy)

Taxonomický klasifikační systém půd České republiky Česká pedologická společnost (ČZU v Praze, ÚHÚL pracoviště Brno + Brandýs n. L., MZLU v Brně, VÚMOP v Praze Zbraslavi) Vydán v r. 2000 Analytický přístup: v diagnostice půdních jednotek se uplatňují definované diagnostické referenční horizonty a znaky; bazální taxonomická klasifikace budovaná na základě zobecnění poznatků o pedonech.

Hierarchické jednotky TKSP Referenční třídy Půdní typy Půdní subtypy Půdní variety Půdní subvariety Ekologické fáze Degradační a akumulační fáze Hlavní substrátové formy Lokální půdní formy Příklad: KAMBISOLY → KAMBIZEM (KA) → MODÁLNÍ (Kam), LUVICKÁ (KAl), OGLEJENÁ (KAg), VYLUHOVANÁ (KAv), LITICKÁ (KAt)… → EUBAZICKÁ (e‘) MESOBAZICKÁ (a‘), SLABĚ OGLEJENÁ (g‘) → OLIGOTROFNÍ (d‘), MEZOTROFNÍ (m‘)

TKSP ČR - referenční třídy (15 tříd, 26 půdních typů) LEPTOSOLY REGOSOLY FLUVISOLY VERTISOLY ČERNOSOLY LUVISOLY KAMBISOLY ANDOSOLY, u nás dosud nezjištěny PODZOSOLY STAGNOSOLY GLEJSOLY SALISOLY NATRISOLY, u nás dosud nezjištěny ORGANOSOLY ANTROSOLY

Morfogenetický klasifikačný systém pôd Slovenska (Bazálna referenčná taxonómia) Výzkumný ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy v Bratislave Vydán v r. 2000 Morfogenetický přístup: klasifikace vnitřních vlastností pedonů určených souborem genetických horizontů a jejich morfologických, fyzikálních, chemických a biologických vlastností. Třídění půd na nejvyšší úrovni podle genetických procesů.

Hierarchické jednotky MKSP

MKSP SR – skupiny půd (10 skupin půd, 21 půdních typů)

Převod taxonomických kategorií mezí klasifikačními systémy

Srovnání hlavních genetických taxonů