Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: Název DUM: 9 - Nejstarší mýty světa - Austrálci - prezentace Jméno autora: Mgr. Jana Hoňková Datum (období) vytvoření DUM: květen 2013 Ročník: 1. ročník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura – Stvoření světa, mýty Vzdělávací obor: Obory zakončené závěrečnou zkouškou Klíčová slova: Austrálci, australská mytologie, čas snění Anotace: materiál vysvětluje základní pojmy australské mytologie Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: znalost základních pojmů týkajících se australské mytologie Metodika učebního materiálu: Jedná se o prezentaci, která se se slovním doprovodem přehraje krok za krokem žákům. K prezentaci patří též pracovní list 10 - Nejstarší mýty světa - Austrálci – test s testovými otázkami, jejichž řešení žáci najdou v prezentaci, a pracovní texty 19 - Nejstarší mýty světa - Austrálci - pracovní text a 20 - Nejstarší mýty světa - Austrálci - vznik světa - pracovní text, které mohou být využity k doplnění znalostí k tématu a recepci uměleckého textu

Australská mytologie

Obr. 1

Kultura australských domorodců se často považuje za nejstarší na světě Kultura australských domorodců se často považuje za nejstarší na světě. Protože je předávána ústně již více než 50 000 let, ukrývá v sobě jejich mytologie obrovské bohatství v podobě skrytých informací o vývoji člověka a proměně australské fauny a flóry během desítek tisíc let.

Čas snění Svět byl původně holý a chladný, když v něm dávní předkové prvních Austrálců začali snít a z jejich snů se postupně utvářel celý svět. Čas snění popisuje převážně vznik různých zvířat, přírodních jevů a krajiny.

Obr. 2 Koaly, zvířata žijící pouze v Austrálii, jsou tradiční součástí australských mýtů.

Význam snu Právě díky víře v “Čas snění“ přikládají Austrálci snům obrovský význam. Své sny si pravidelně vykládají a hledají v něm moudrost a pochopení. Sny tak ovlivňují cestu, kterou se kmen vydá, jméno dítěte a někteří lidé se ve snu dokonce naučí vyrobit nový hudební nástroj nebo skladbu.

Čas Při svých výzkumech vědci neobjevili v žádném z více jako 400 domorodých jazyků Austrálie slovo pro “čas“,“dějiny“ nebo “minulost“. Austrálci tak vlastně stále žijí, snad jen v trochu pozměněné podobě, v době snů, v přítomnosti a době plné zázraků a duchů.

Duch krajiny V mytologii Austrálců má vše svého ducha, kterého je možné vnímat především pomocí rituálů nebo napojení se na krajinu. Krajina je tak pro Austrálce stále živá, je pro ně posetá mystickými cestami a místy, jejichž vznik je popsán v mýtech a na kterých podle nich stále žijí duchové. (1)

Obr. 3 Poušť Pinnacles je díky svému výjimečnému vzhledu častým tématem australských mýtů

Živá mytologie Australští domorodci udržovali svou mytologii při životě vyprávěním příběhů a provozováním tanců a obřadů. Jestliže někdo vykoná daný rituál přesně, napojí se na konkrétní duchy – postavy z jejich mytologie a může s nimi přímo komunikovat.

Předkové Austrálci kladou ve své mytologii velký důraz na předky. Ti se po své smrti rozloží v krajině a stanou se její součástí a jako duchové nebo přírodní síly nadále ovlivňují život kmene.

Wandjina Slovem Wandjina se označují klanoví duchové žijící v západní Austrálii. Každá z těchto bytostí odpovídá za zformování části krajiny s jejími rostlinami i zvířaty. Když bylo jejich dílo hotovo, ulehli do jeskyně a umřeli. Dodnes za nimi domorodci chodí prosit o úrodu a hojnost zvířat. (2)

Skalní kresby zobrazující duchy Wandjina

Womeera Woomera je oválný zdobený předmět ze dřeva. Bývá připevněn na provázku a točí se jím nad hlavou ve vzduchu. Přitom vzniká hlasitý cvrčivý zvuk, který je považován za hlas mužského předka, jenž přišel, aby spolkl chlapce, kterého čeká iniciace.

Použitá literatura a zdroje: (1) Sarah Bartlettová: Mýty a báje od A do Z, Metafora, 2009. ISBN 978-80-7359-220-2, str. 181 (2) Arthur Cotterell: Mytologie - Bohové, Hrdinové, Mýty, Slovart s.r.o, 2007. ISBN 978-80-7209-778-4, str. 239

Obrázky Obr. 1: Steve Evans. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí  Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Australia_Aboriginal_Culture_009.jpg?uselang=cs Obr. 2: Steve Evans . [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Australia_Aboriginal_Culture_003_(5450473205).jpg?uselang=cs Obr. 3: Klendatul . [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pinnacles_australia.jpg Obr. 4: Whinging Pom. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wandjina_rock_art.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Hoňková.