Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Zdeněk Brabec DATUM VYTVOŘENÍ: únor 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_9. ročník VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
Základní pojmy z optiky
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Svoboda a Právo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Správa sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název vzdělávacího materiálu
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název vzdělávacího materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Myšlení Mgr. Vladimír Velešík.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Revoluce ve Francii
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.05_Opakovací testík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Život bez střeva , Praha.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Transkript prezentace:

Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2013 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk ve společnosti Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou lidských práv. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Lidská práva

jsou to práva, která náleží každému jedinci na základě jeho příslušnosti k lidskému rodu vymezují sféry života, do nichž člověku nesmí zasahovat stát ani další jedinci můžeme konat podle své vůle, ale musíme respektovat práva ostatních („Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.“) dodržování lidských práv patří mezi základní podmínky demokracie a právního státu lidská práva lze omezit – a to dočasně – pouze v případě akutního ohrožení společnosti (válka, teroristický útok)

Lidská práva jsou: univerzální – mají je všichni lidé díky své přirozenosti, bez rozdílu rasy, pohlaví, věku, vyznání a sociálního postavení nezrušitelná, nezcizitelná, nezadatelná – platí navždy, nikdo je nemůže člověku odejmout, ani on sám je nemůže prodat nebo se jich vzdát nepromlčitelná – člověk o ně nemůže přijít tím, že je nevykonává

Historické dokumenty k ochraně lidských práv Magna charta libertatum (Velká listina svobod), 1215 Habeas corpus act (Zákon o osobní nedotknutelnosti), 1679 Bill of Rights (Zákon o právech), 1689 Deklarace nezávislosti, 1776 Deklarace práv člověka a občana, 1789

Deklarace nezávislosti USA „Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni a jsou svým Stvořitelem nadáni jistými nezcizitelnými právy, mezi než patří právo na život, svobodu a budování osobního štěstí. Že k zajištění těchto práv se ustavují mezi lidmi vlády, odvozující svou oprávněnou moc ze souhlasu těch, jimž vládnou. Že kdykoli počne být některá vláda těmto cílům na překážku, mají lidé právo ji změnit nebo zrušit a ustavit vládu novou.“

Deklarace nezávislosti USA

Deklarace práv člověka a občana „Lidé se rodí a zůstávají svobodní a rovní a zůstávají takovými před zákonem … Na tvorbě zákona jsou oprávněni se podílet přímo (osobně) nebo prostřednictvím svých zástupců všichni občané … Svoboda spočívá v možnosti dělat, co neškodí jinému … Svobodné šíření myšlenek a názorů … Společnost, ve které nejsou zajištěny záruky práv a zakotvena dělba moci, nemá žádnou ústavu.“

Deklarace práv člověka a občana

Poválečné koncepce ochrany lidských práv Všeobecná deklarace lidských práv vyhlášena OSN 10. 12. 1948 (10. 12. – Světový den lidských práv) do roku 1968 byla nezávazná, pouze doporučovala obsahuje 30 článků negativní práva – na život, svoboda pohybu, zákaz otroctví, vlastnické právo pozitivní práva – právo na práci, právo na spravedlivou odměnu a odpočinek, podpora ve stáří a nezaměstnanosti kontrolní orgán → Komise OSN pro lidská práva podobně již – Charta OSN (1945)

Poválečné koncepce ochrany lidských práv Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech právo na odpočinek právo na práci a odměnu právo na zakládání odborů Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (OSN, 1966) součástí tzv. Opční protokol (jedinec se může domoci v prostředí mezinárodního práva svých práv) Evropská úmluva o lidských právech (1950) Evropská charta sociálních práv (1961)

Poválečné koncepce ochrany lidských práv Úmluva o právech dítěte (1989) nepřípustnost diskriminace dětí a mládeže právo na sociální zabezpečení zákaz týrání a vykořisťování dětí péče o duševně a tělesně postižené děti zákaz trestu smrti a doživotí pro děti mladší 18 let děti do 15 let nesmí být přijímány do ozbrojených sil požadavek ochrany před užíváním drog, jejich výrobou a distribucí

Zdroje a literatura TRUMBULL, John. Soubor:Declaration independence.jpg [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Declaration_independence.jpg (Deklarace nezávislosti USA) LE BARBIER, Jean-Jacques-François. Soubor:Le Barbier Dichiarazione dei diritti dell'uomo.jpg [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Le_Barbier_Dichiarazione_dei_diritti_dell%27uomo.jpg (Deklarace práv člověka a občana) BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5