Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Předmět:Přírodověda Ročník:5. Tematický okruh:Rozmanitost přírody Název učiva:Včela medonosná Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
ŘÁD: DRAVCI Sokol stěhovavý. Dravci -predátoři, přizpůsobeni k lovu kořisti.
RISKUJ přírodopis 7 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_09_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: čeleď bobovité.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Včely Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém a pátém.
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Síťokřídlí a blanokřídlí Hmyz s proměnou dokonalou vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
KUDLANKY (MANTODEA)
Energetická hodnota potravin (EH)
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
MOTÝLI - dva páry křídel – pokryty překrývajícími se šupinkami a chloupky, barevné - hlava, hruď a zadeček; tělo většinou ochlupené - ústní ústrojí sací.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Včela Medonosná.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Osová a Středová souměrnost v Přírodě
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_129_Hmyz - brouci
Na návštěvě u včelaře.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Včela medonosná.
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Výukový materiál VY_52_INOVACE_18_VČELA MEDONOSNÁ
VČELA MEDONOSNÁ VY_32_INOVACE_B04
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Ekosystém louka Živočichové
Sada:Přírodopis,2. stupeň
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Včely život v úlu Venclová Slávka Chcete se něco o včelách dozvědět?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vnější cizopasníci člověka.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Žák ví,jak přispět k ochraně přírody
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
BLANOKŘÍDLÍ.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
SROSTLOPRSTÍ.
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
1. 1.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Transkript prezentace:

Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách

Referát: ŠPAČEK OBECNÝ a další ptáci sadů a zahrad

Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách

Vosa obecná

kusadla vosy

Vosí žihadlo

Pohled do komůrek, v nichž jsou nejmladší larvy.

Velmi dobře živené larvy vos jsou usazeny v komůrce a neustále "žadoní o potravu„. V komůrkách na spodní straně hnízda jsou velmi mladé larvy a zcela nahoře jsou již uzavřené komůrky, v nichž probíhá přeměna v dospělou vosu.

Když začne být larvě vosy komůrka akorát je připravena na kuklení.

V některých komůrkách se dokončuje proměna v dospělou vosu V některých komůrkách se dokončuje proměna v dospělou vosu. Nejdříve je vosa velmi křehká a téměř průhledná. Postupně se zabarvuje a tmavne.

Včela medonosná

Včelí úl

Kusadla Sosák včely

noha včely se sběracím košíčkem (3. pár)

přední noha druhý pár třetí pár nohy včely přední noha druhý pár třetí pár

K výrobě 1 kilogramu medu potřebují včely přibližně 3 kilogramy rostlinného nektaru, což představuje asi šedesát tisíc výletů z úlu a návštěvu cca 50 ml květů.

Plástev s medem

Plástev z vosku (40 gramů vosku unese přes 2 kg medu).

matečník – část plástve, ve které vyrůstá budoucí matka

Matečník s larvou budoucí královny. Bílá hmota je mateří kašička, kterou dělnice larvy krmí. Mateří kašička je produkována žlázami mladých včelích dělnic. Mateří kašičkou krmí včely jednak svá vývojová stádia -larvy, jednak matku po celou dobu jejího života. Mateří kašička je koncentrátem obsahujícím hlavně bílkoviny a mnoho dalších složek. Mateří kašička se používá hlavně v kosmetice, také jako doplněk výživy a rovněž do léků.

dělnice matka trubec

Včelí roj

Včelí žihadlo

Včelí žihadlo pod mikroskopem

Včely jsou schopné UV vidění mochna mochna očima včely

Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách 6. Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách Vosy: živí se nektarem a ovocem, larvy krmí hmyzem udržují biologickou rovnováhu výstražné zbarvení - mají žihadlo s jedem (k obraně i k útoku) a silná kusadla hnízdo – z papírové hmoty (dřevo + sliny) přezimuje jen oplozená samička = matka Včely: včela medonosná – zdomácnělý druh v úlu - matka (královna) – zajišťuje rozmnožování, dělnice a trubci = ♂ (oplodní královnu) dělnice sbírají pyl a nektar, pečují o úl, larvy a matku mají žihadlo s jedem, na žihadle - zpětné háčky  po bodnutí umírají využití : med (z nektaru), vosk (plástve), mateří kašička; je významný opylovač

Závěr: Který blanokřídlý hmyz je běžný v sadech a ovocných zahradách? Jaký mají význam pro přírodu a jaký pro člověka? Čím se liší vosy a včely a co mají společné? (způsob života, potrava, hnízdo, žihadlo). Vysvětli pojmy:a) biologická rovnováha, b)výstražné zbarvení, c) matka, dělnice, trubci, d) med.