Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-11

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Název školy: Základní škola T. G
Voda Základ života.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Pístové spalovací motory
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-14
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Země a život, vývoj života
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Složení a funkce atmosféry
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-11 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Věra Čechová Tematický celek Ekologie - Atmosféra Ročník 1. Datum tvorby 10.12.2012 Anotace - pro učitele - názorný výklad - prezentace Metodický pokyn Výklad nové látky – zpestření teoretického výkladu prezentací Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Životní prostředí - atmosféra EKOLOGIE Životní prostředí - atmosféra

Základní pojmy Slovo Ekologie vzniklo z řeckého slova oikos - prostředí, dům, domácnost a příponou slova logos - věda. Ekologie – v původním významu biologická věda, která se zabývá vztahem organizmů a jejich prostředí a vztahem organizmů navzájem Dále se ekologie užívá v širokém smyslu jako ochrana životního prostředí nebo dokonce místo „životní prostředí“ (např. ekologicky šetrný výrobek znamená výrobek šetrný k životnímu prostředí)

Životní prostředí: Obecně je životní prostředí vše, co obklopuje živého tvora nebo rostlinu po dobu jeho života, ovlivňuje jeho zrození nebo vznik, jeho vývoj, jeho životní pochody a nakonec i jeho zánik. Je to rozsáhlý soubor podmínek (např. jestli se jedná o vzduch, půdu nebo vodu, teplota prostředí a její proměny, čistota prostředí, obsah užitečných nebo škodlivých látek v prostředí)

Tři základní oblasti životního prostředí Atmosféra - vzdušný obal Země Hydrosféra - vodní obal Země Pedosféra - půdní obal Země

Atmosféra - složení Kyslík 21% Dusík 78% CO2 0,03% Vzácné plyny 1% z řečtiny: atmos - pára, sphaira - koule KUDIS Kyslík 21% Dusík 78% CO2 0,03% Vzácné plyny 1% Vodní pára 0,1– 4 % Nápověda SYKLIS NODIV ARAP NEZVAC NYLYP IDOX CHYLUITI

Znečišťování atmosféry Zveřejňovány jsou informace o těchto škodlivinách: oxid siřičitý (spalování fosilních paliv, umírání lesů) oxidy dusíku (spalovací procesy – spalování uhlí, ropy, benzínu i zemního plynu) prach

Problémy v ovzduší kyselé deště ozónová vrstva skleníkový efekt Někdy však dochází k obrácení neboli inverzi teplotního gradientu. Lokální inverze například v údolí může být způsobena stékáním chladného vzduchu po svazích dolů. U dna kotliny se potom vytváří vrstva studeného vzduchu, v níž mnohdy dochází ke kondenzaci vodní páry a vzniku mlhy/nízké oblačnosti. Ve větším měřítku může inverzi způsobit nasunutí teplejší masy vzduchu nad vrstvu vzduchu studeného, čímž dojde k zastavení konvekčního proudění. Jedním z následků inverze teploty vzduchu je výrazné zvýšení koncentrace škodlivin z výfuků a komínů v nehybné přízemní vrstvě vzduchu. K inverzním situacím, trvajícím řadu dní, dochází zpravidla v podzimních a zimních měsících. inverze smog

Fyzikální znečištění ovzduší teplo změna teploty nad průmyslovými centry – změna místního klimatu – bouřky, oblačnost hluk doprava, stavební stroje, hlasitá reprodukovaná hudba radioaktivita z geologického podloží radon, spalování uhlí se stopovým množstvím radioaktivních prvků

Znečištění ovzduší vnitřních prostorů radon produkty spalování pracovní prostředí tabákový kouř stavební materiály a vybavení bytů alergeny

stavební materiály a vybavení bytů produkty spalování - při vaření, kouření a topení - oxidy dusíku, oxidy uhlíku, prašné částice stavební materiály a vybavení bytů - z nábytku, koberců, bytových doplňků, stavebního materiálu, čistících a konzervačních prostředků na textilie, z izolací - styren, formaldehyd, tetrachlormetan, azbest tabákový kouř - přes 4 000 látek, z nichž mnohé jsou toxické a karcinogenní alergeny - roztoči, plísně, chlupy, peří radon z geologického podloží i ze stavebních materiálů vyráběných z radioaktivních popílků pracovní prostředí - v průmyslových provozech - těžké kovy, org. rozpouštědla, vysoká teplota, oslnění, hluk, vibrace, apod.

Zlepšení současného stavu úpravou zdrojů znečišťování (zmenšení produkce emisí, lepší technologie, odsíření) omezení výroby elektrické energie spalováním fosilních paliv čistící zařízení (odlučovače) ochrana před účinky emisí úspory energie moderní katalyzátory v automobilech větrání v domácnostech

1 radioaktivní vzácný plyn 2 fyzikální veličina, část vnitřní energie   2 3 4 5 6 7 8 9 1 radioaktivní vzácný plyn 2 fyzikální veličina, část vnitřní energie 3 podnebí 4 modifikace kyslíku 5 znečištění atmosféry (směs pevné a plynné složky) 6 plyny ničící ozonovou vrstvu 7 znečišťující příměsi dostávající se z určitého zdroje do ovzduší 8 viditelná soustava malých částic vody nebo ledu 9 kapky vody v přízemní vrstvě vzduchu

R A D O N T E P L K I M Z S G F Y H

Zdroje použitých obrázků: Galerie Microsoft Office KAREL.Wikipedie [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ozon_01.jpg SLEJŠKA, Antonín. wikipedie [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schema_sklenikovy_efekt.gif DUNN, Andrew. wikipedie [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LondonSmog.jpg JOHANTHEGHOST. wikipedie [online]. [cit. 5.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SmokeCeilingInLochcarron.jpg DANIEL MAYER. wikipedie [online]. [cit. 5.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rn-TableImage.png