VLASTNOSTI PORADENSKÉHO PROCESU:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Kariérové poradenství
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Struktura poradenského procesu
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Sociální patologie SCPT SCPA
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PORADENSTVÍ OD NAROZENÍ
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Individuální vzdělávací plán
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
9. Tvorba individuálního plánu
Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Struktura poradenského procesu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VLASTNOSTI PORADENSKÉHO PROCESU: terapeutická atmosféra záruka klientovy svobody klientova cesta k zodpovědnosti záruka přijetí klienta poradcem záruka důvěrnosti poradenského procesu

FÁZE PORADENSKÉHO PROCESU: navázání vztahu, vytvoření terapeutické atmosféry a zjištění skutečného důvodu klientova příchodu diagnóza klientova problému řešení problému – zásadní cíl a alternativy klientovo konečné rozhodnutí, závěr poradenského procesu

STANDARDNÍ PRŮBĚH PORADENSKÉHO PROCESU: žádost úvodní rozhovor anamnéza stanovení dalšího postupu

ŽÁDOST O PSYCHODIAGNOSTICKÉ VYŠETŘENÍ PŘICHÁZÍ PP NEJČASTĚJI OD: škol příbuzného klienta praktického obvodního lékaře psychiatra orgánů vyšetřování klienta samotného

(objektivní obsah výroků i jejich emotivní zabarvení) ŽÁDOUCÍ OSOBNOSTNÍ CHARAKTERISTIKY PORADCE: * inteligence * otevřenost * flexibilita * optimismus * životní energie * životní zralost * vnitřní poctivost * respekt pro lidská práva * pevná hodnotová struktura * snaha pomoci * …přesně pochopit smysl klientových výroků i neverbálních signálů (objektivní obsah výroků i jejich emotivní zabarvení)

shrnout obsah klientových výroků a opatrně interpretovat jejich smysl aktivně naslouchat shrnout obsah klientových výroků a opatrně interpretovat jejich smysl taktně klientovi oponovat dávat klientovi přesné a srozumitelné informace zahajovat a končit poradenské rozhovory a stimulovat klienta ke spolupráci Drapela, 1983

PSYCHODIAGNOSTIKA v PPS: diagnostické kategorie jako východiska  specifických odborných intervencí vztah diagnostiky a  psychokorektivního procesu

NEJČASTĚJŠÍ TYPY DIAGNÓZ: Diagnostické kategorie jako východiska  specifických odborných intervencí: NEJČASTĚJŠÍ TYPY DIAGNÓZ: poruchy psychického vývoje poruchy chování a emocí neurotické poruchy behaviorální syndromy (fyziol.+somat. faktory) mentální retardace

NEJČASTĚJI DIAGNOSTIKOVANÉ PSYCHICKÉ JEVY: školské schopnosti psychický vývoj intelekt paměť vnímání osobnost neuropsychologické jevy patologie osobnosti nadání a tvořivost

TYPY POUŽÍVANÝCH PSDG METOD: výkonové testy projektivní metody dotazníky posuzovací škály

NEJPOUŽÍVANĚJŠÍ PSDG METODY: inteligenční testy Raven PDW IST T-M

vývojové škály Gesellova vývojová škála (Gesell a Amatruda, 1941, 1947; originální vydání poslední revize v roce 1980). Metoda je určena pro vyšetření dětí od 4 týdnů do 36 měsíců věku. Vývoj je hodnocen v pěti širších oblastech: adaptivní chování, hrubá a jemná motorika, řeč a sociální chování. Škály N. Bayleyové, Bayley Scales of Infant Development (BSID) (Bayley, 1983). Metodu lze použít k vyšetření dětí od 1 měsíce věku do 3,5 let. Obsahuje mentální škálu, motorickou škálu a záznam o chování dítěte.

specializované testy schopností školní zralost lateralita kognice Edfeldův Reverzní test test obkreslování test zrakové percepce úroveň čtení Kern-Jiráskův test

projektivní testy kresba postavy Baum test kresba rodiny a začarované rodiny Lúscheruv barevný test semiprojektivní test Antony-Bene projektivní interview Test nedokončených vět Scénotest

zjišťování patologie: CMAS CDI Beckova škála deprese MMPI organicita: Bender Gestalt test Grassiho test organicity

interpersonální vztahy: Anthony-Bene test amerických autorů pro měření citového vztahu dítěte k členům rodiny. Dítě si v jeho rámci sestaví z figurek širokou rodinu a do schránky u každé figurky vkládá lístky se vzkazy ICL ADOR CATO Začarovaná rodina Dotazník stylů výchovy

PORADENSTVÍ OD NAROZENÍ AŽ PO UKONČENÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

OBDOBÍ PRENATÁLNÍ A NEONATÁLNÍ S touto životní etapou se v poradnách, nebo speciálněpedagogických centrech setkáváme pouze zprostředkovaně – pomocí anamnézy. V diagnostických úvahách je třeba zvážit všechny významné faktory ovlivňující průběh těhotenství (včetně vzájemného ovlivnění matka-plod).

Důležitý je nejen fyzický, ale i psychický stav matky v těhotenství Z anamnézy poznáváme rovněž průběh neonatálního období, které lze hodnotit dle příslušných vývojových škál: škála chování novorozence, hodnocení nedonošeného dítěte, atpod.

DĚTI V KOJENECKÉM VĚKU Rovněž o průběhu tohoto vývojového období získáváme informace převážně od rodičů. U dětí s odchylkami ve vývoji v tak časném věku probíráme s rodiči kromě anamnézy také otázky přijetí dítěte – jak se vyrovnávali se složitou situací, jaké kroky podnikli a jaká opatření učinili (odborná vyšetření, rehabilitační postupy, aj.), co se jim osvědčilo a jaké mají zkušenosti.

KOJENCI – děti od narození do 1 roku věku 3 měsíce 6 měsíců 9 měsíců

V průběhu prvního roku života dělá dítě velký vývojový pokrok: rozvíjí se řeč od prvního broukání až k prvním slovům koncem kojeneckého období zvládne první krůčky (čímž významně rozšíří své teritorium) naučí se počátečním dovednostem ruky vytváří si vztah k nejbližším lidem (první projevy separační úzkosti)

Vývoj v prvním roce života dítěte rodiče obvykle pečlivě sledují a proto jestliže mají pocit, že vývoj jejich dítěte je odlišný (v motorických projevech, nebo chování), přichází zpravidla již koncem kojeneckého období za dětským lékařem.

Odlišnost od „normy“v kojeneckém věku může být podmíněna nejrůznějšími vlivy: motorické poruchy ve smyslu dětských mozkových obrn, či odlišnostmi způsobenými nedostatky ve sluchovém, nebo zrakovém vnímání.

VĚK BATOLETE S dětmi v batolecím věku se setkáváme ve speciálněpedag. centrech i poradnách, základ vyšetření spočívá v pohovoru s rodiči (probereme schopnosti, dovednosti a projevy chování dítěte v nejrůznějších situacích) Ke zpřesnění diagnostiky lze využít příslušné vývojové škály (Gessel, Bayleová), pozorování a hru.

BATOLATA – děti ve věku od 1 do 3 let 1 rok 2 roky 3 roky

VÝVOJOVÁ DIAGNOSTIKA RANNÉHO VĚKU Má specifické rysy, spočívající v tendenci zjišťovat obvyklé, běžné, každodenní formy chování v situacích, které jsou dětem známé nezjišťují se maximální výkony Vyšetřující podněcuje děti většinou k určitým formám hry a stimuluje i jejich věkově typické chování

Testy pro malé děti mají převážně behaviorální charakter – z vnějšího chování usuzujeme na vnitřní pochody: testy obecné – zjišťují úroveň celého komplexu chování, testy speciální – zjišťují jen určité stránky celkového chování. Řeč jako prostředku ke zjištění celkové úrovně vývoje dítěte lze použít jen v omezené míře.

Vývojové testy musí umožnit vyšetření v krátkém čase – doba vyšetření nesmí překročit jednu hodinu Optimální doba vyšetření: půlroční kojenec – 20-40 min roční dítě – 40-90 minut dvouleté dítě – maximálně 2 hodiny tříleté dítě – maximálně 2,5 hodiny

CELKOVÉ OPOŽDĚNÍ VÝVOJE Vývoj dítěte se opožďuje rovnoměrně ve všech složkách (nejčastěji mentální retardace) Zde je zapotřebí zejména: pozorně sledovat vývojový trend (opakovat vyšetření po 3 měs, po půl roce) probrat s rodiči různé formy stimulace dítěte v jednotlivých oblastech

předat dítě do péče speciálněpedag předat dítě do péče speciálněpedag. centra – individuální plán Portage a jiné. Uvedený problém se týká nejčastěji osvojených dětí, dětí v pěstounské péči, dětí svěřených do ústavní výchovy, dětí ze slabých sociokulturních podmínek. Vývoj dítěte se opožďuje nerovnoměrně – významně výrazně nejčastěji zejména v jedné ze složek.

OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI, MOTORIKY, ČI SOCIALIZACE Vývoji se vymyká pouze některá z výše uvedených složek – uvažujeme o pervazivních vývojových poruchách. Individuální rozdíly mezi dětmi mohou být velmi výrazné – opožděný, či odlišný vývoj může v budoucnu doznat změn a dítě se může vrstevníkům vyrovnat.

NEJČASTĚJI DIAGNOSTIKOVANÉ VÝCHOVNÉ OBTÍŽE: problémy okolo jídla spaní a usínání udržování tělesné čistoty (enuréza, enkopréza) zvládání období vzdoru

Průběh návštěvy v poradně má nejčastěji podobu konzultace, při které s rodiči probíráme situace, které s dítětem zažívají a následně se snažíme hledat možné přístupy k dítěti, které mohou rodiče zvolit.

PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ V tomto věku je dítě zpravidla poprvé zařazeno do výchovy ve školské instituci – MŠ. Poslední rok před nástupem ŠD je pobyt v MŠ považován za natolik důležitý, že zákon ukládá obcím povinnost zajistit pro dítě v MŠ místo. Významný je především rozvoj dovedností a schopností, které bude dítě potřebovat pro zvládnutí školy.

dítě se dokáže soustředit a pracovat kratší dobu, Práce s dětmi předškolního věku má své specifické rysy: dítě se dokáže soustředit a pracovat kratší dobu, snáze se unaví, je zapotřebí používat odpovídající slovní výrazy.

ŠKOLNÍ OBDOBÍ mladší školní věk starší školní věk Předškolní období i školní období řeší na úrovni odpovídající věku dítěte ještě některé další shodné dg. kategorie:

ODLIŠNOSTI VE VÝVOJI PSYCHICKÉM pervazivní vývojové poruchy DĚTSKÝ AUTISMUS ATYPICKÝ AUTISMUS RETTŮV SYNDROM ASPERGERŮV SYNDROM SCHIZOIDNÍ PORUCHA V DĚTSTVÍ

ÚZKOSTNÉ PORUCHY V DĚTSTVÍ strach (konkrétní) x úzkost (nemá určitý podnět) Separační úzkostná porucha v dětství Fobická úzkostná porucha v dětství (školní fobie) Sociální úzkostná porucha v dětství

Pro vyšetření je velmi důležitý pohovor s rodiči, ve kterém se spolu s nimi snažíme přesně postihnout a popsat situace, které v dítěti vyvolávají nepříjemné prožívání. Zjišťujeme jak se problém projevuje doma, jak u prarodičů, jak ve škole a mezi kamarády. Je-li možnost, využijeme informace jiných osob. PSDG: rozhovor s dítětem, pozorování, projektivní metody: tématická kresba, ROR, Scénotest

ADOLESCENCE profesní orientace, sebepojetí, sebehodnocení, identita, sexualita, sourozenecké vztahy, rodinné vztahy, poruchy příjmu potravy aj…

Vývoj řeči a poruchy řeči. OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ: Vývoj řeči a poruchy řeči. Narušení článkování řeči – dyslálie, dysartrie Narušení fluence řeči – koktavost, breptavost Poruchy vývoje řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, mutismus Další poruchy řeči – afázie, symptomatické poruchy řeči

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST A PŘEJI HEZKÝ DEN 

tel. 554 717 737 fax. 554 714 724 e-mail: info@pppbruntal tel. 554 717 737      fax. 554 714 724 e-mail: info@pppbruntal.cz  Aktualizováno: 23. 9. 2009 Počet přístupů:  Poskytované službyKontaktyMetodik prevence Na odborné témaSyndrom "CAN"ŠikanaSyndrom "PAS"Školní zralostSpeciální vzděláváníNadaní žáciADHD, ADDLogopedie Poskytování infoZprávy o činnostiLegislativaSměrnice, pokyny Školní rokSlovník pojmůLiteraturaPomůcky Dokumenty Kniha návštěvMapa stránek   webmaster Miroslav Piňos ilustrace © Jakub Soldán Přejeme hezký den a vítáme Vás na webu www.pppbruntal.cz Pedagogicko-psychologická poradna, Bruntál, příspěvková organizace je zřizována Moravskoslezským krajem a poskytuje psychologickou a speciálně-pedagogickou péči dětem, žákům, studentům (ve věku od tří let do ukončení vzdělávání na střední škole), jejich zákonným zástupcům a školám a školským zařízením. Poradenské služby uvedené v příloze č. 1 vyhlášky č. 72/2005 Sb. jsou na žádost žáků, jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení poskytovány bezplatně. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas žáka, v případě nezletilého žáka písemný souhlas jeho zákonného zástupce. Jsme partnerem projektu ROZVOJ PODPORY ROVNÝCH VZDĚLÁVACÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ ŽÁKŮ V MS KRAJI ROZŠÍŘENÍM A ZDOKONALENÍM PORADENSKÝCH SLUŽEB V PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÝCH PORADNÁCH MS KRAJE PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Podrobné info ZDE STANDARDNÍ SLUŽBY Standardní činnosti pedagogicko-psychologické poradny jsou vymezeny vyhláškou č. 72/2005 Sb. a přílohou č. 1 této vyhlášky Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika (školní zralosti, dětí předškolního věku z důvodů nerovnoměrného vývoje, specifických poruch učení a chování - SPUCH a žáků s výukovými problémy, mimořádného nadání žáků). Diagnostika jako podklad pro integraci žáků se SPUCH nebo pro specializovanou péči. Diagnostika pro pomoc žákům v případech komplikací při volbě další školy či povolání, při reorientaci a přestupu na jinou střední školu, žáků s osobnostními nebo sociálně-vztahovými problémy. Diagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu nápravných programů. Krátkodobá reedukace žáků se SPUCH, vyžadujích odborně mimořádně náročnou péči. Krátkodobá individuální práce se žáky osobními problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání. Kariérové poradenství. Krátkodobé poradenské nebo terapeutické vedení rodin (v případech problémů negativně ovlivňujících vzdělávání). Poradenské konzultace a krátkodobé vedení pedagogických pracovníků a zákonných zástupců žáků, kterým je poskytována diagnostická a intervenční péče poradny. Metodické vedení práce výchovných poradců a školních metodiků prevence. VÍKENDOVÝ ADAPTAČNÍ KURZ PRO UČITELE 6. až 8. 6 2008 Malá Morávka Více a foto ZDE Příprava podkladů pro inidividuální a skupinovou integraci žáků se SPUCH. Poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům, vto. pomoci s vytvářením a naplňováním individuálních vzdělávacích plánů. Metodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol. Spolupráce se středisky výchovné péče (žáci se specifickými poruchami chování). REALIZUJEME, PŘIPRAVUJEME Poradenský servis pro klienty (každé pondělí od 1300 do 1630 možno bez objednání předem). Ve spolupráci s Citadela Bruntál programy specifické primární prevence sociálně patologických jevů  na  školách. Odborné semináře pro rodičovskou i pedagogickou veřejnost se zaměřením na témata předškolní výchovy, vývojových poruch učení a chování, sociálně patologických jevů atd. Činnost přednášková, školící a osvětová. Anketa 5 Mají dle Vás školy odpovídající podmínky pro vzdělávání žáků s vývojovými poruchami učení a chování?        Minulé ankety AktualBox Nepřehlédněte!Novinky v sekci legislativa (9/09) Informace k organizaci školního roku (8/09) OMPA informuje (12/08) Výroční zpráva 2007/2008 (11/08) Aktualizace sekce dokumenty (2/08) Optimalizováno pro Internet Explorer 7 a rozlišení 1024x768. © 2001 - 2008 Pedagogicko-psychologická poradna Bruntál

SYSTÉMOVĚ-INTERAKČNÍ PŘÍSTUP vznik rodinné terapie základní koncepty a pojmy Rodinná terapie se začala zvolna vyvíjet po 2. světové válce Výzkumní i kliničtí psychologové si více všímali významu současné pacientovy rodiny při utváření a udržování jejich psychických poruch

K tomuto rozvoji přispělo zkoumání vlivu rodiny na vývoj schizofrenie na počátku 50. let se mu intenzivně věnoval antropolog G. Bateson a skupina z Palo Alto kteří zkoumali patogenní vliv dvojné vazby ve vztazích dítěte k rodičům

T. Lidz a jeho spolupracovníci na Yale zkoumali malé skupiny mladých schizofreniků. Povšimli si nezralosti rodičů, která vedla u dítěte k pocitům nejistoty a následnému obtížnějšímu odpoutávání. Nezralost rodičů zkoumal v této souvislosti i M. Bowen v Bethesdě, který si povšiml emočního odstupu mezi rodiči schizofreniků.

Jeho nástupce L. Wynne se zabýval vytvářením identity jednotlivých členů rodiny a souběžné rozvíjením obecné teorie systémů L. von Bertalanffyho.

Kontext systemických terapií tvoří předpoklad, že jedince je možné pochopit pouze v sociálním kontextu, v němž žije. Abychom pochopili fungování celého organismu, musíme se zabývat nejen jeho jednotlivými částmi, ale i vztahy mezi nimi.

Rodinný systém tedy netvoří jen jeho členové a jejich vzájemné vztahy, ale i celý rodinný kontext a pravidla rodiny. Rodinné systémy mají vlastní mechanismy, jejichž primárním cílem je udržení přijatelné rovnováhy uvnitř rodiny. Funkční rodiny vykazují stabilní míru slovních interakcí (Reiss, 1977) Vysoce interakční rodiny udržují vysoký podíl mluvení v průběhu terapeutického sezení.

V návaznosti na výzkumy schizofrenních rodin se začala rozvíjet i praktická terapeutická práce s rodinami S. Minuchin – se zaměřoval na rodinné subsystémy a zdůrazňoval jejich hranice jasně definovaná rodinná struktura, která je pružná a kohezivní x rušivé rigidní koalice tzv. Strukturální terapie rodiny z chudinských čtvrtí New Yorku ohrožené disociálním vývojem synů

Do praxe poradenských psychologů začaly pronikat klinické zkušenosti psychoanalytiků N. Ackerman kladl důraz na získání náhledu na opakování nevyřešených problémů z dětství

Výrazný vliv na poradenskou práci měly i přístupy zdůrazňující kladnou emotivitu a její projevování V. Satirová definovala 4 nesprávné rigidní vzorce v komunikaci členů rodiny: obviňující, usmiřující za každou cenu, chladně racionální a nevěcnou-rušivou.

Rovněž behaviorální přístup významně ovlivnil práci poradenských psychologů R. Liberman se zaměřil na trénování otevřené a pozitivní komunikace a na racionální řešení problémů

M. Bowen považoval za těžiště poradenské práce skutečnost, že cílem terapeutické práce je dosažení diferenciace každého člena rodiny, jehož představa o sobě není závislá na mínění rodiny – tzv. Terapie rodinných systémů Systémové myšlení zdůrazňuje cirkulární kauzalitu

Vývojové poruchy řeči. Vývoj v řeči v normě a patologii Vývojové poruchy řeči. Vývoj v řeči v normě a patologii. Poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči. Poruchy gramatické stavby věty. Poruchy sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. Pervazivní vývojové poruchy. Dětský autismus. Rettův syndrom. Aspergerův syndrom a schizoidní porucha v dětství. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Zejm.: Nadměrná úzkostná porucha. Fobická úzkostná porucha. Školní fobie. Separační úzkost. Sociální úzkostná porucha.