Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Podpůrný metodický seminář I.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Personální management
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
Motivace ve výuce přírodopisu
Zdravá škola.
Environmentální výchova a
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
MARKETINGOVÝ MIX.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Téma Hypotézy ve výzkumu
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Zákony učení.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
KLIMA TŘÍDY.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Edukant: motivace k učení a řešení výchovných problémů - Motivace k učení - Kázeň a nekázeň Kučerová Klára, NMgr.
Komunikace učitele se žáky
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Školská sociální práce
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů Bc. Kristýna Nováková 380679 FSpS, UTV-SE

„Žák není nádoba, kterou je třeba naplnit, ale pochodeň, kterou je třeba zapálit“ Sokrates

obsah Motivace k učení Kázeň § nekázeň Vlivy působící na motivaci žáků ve třídě Činitelé působící na motivaci k učení Stádia motivace Rušivé momenty pro motivaci Faktory ovlivňující motivaci Budování vztahu učitele se žáky Principy zvyšování motivace Demotivující činitele Kázeň § nekázeň Činitele působící na vznik výchovných problémů Řešení případů nevhodného chování žáků

Motivace k učení Abraham Maslow Teorie hierarchie potřeb Potřeby nižší - nedostatkové Potřeby vyšší – růstové

Vlivy působící na motivaci žáků ve třídě Vnitřní - strategie: výběr zajímavých témat nejlépe spojených s vlastní zkušeností, nabídka možnosti výběru úkolů, nové a rozmanité hry, podnítit přirozenou zvědavost, pravidelně poskytovat zpětnou vazbu o rozvoji jejich dovedností a schopností Vnější- strategie:Spojování vynaloženého úsilí a dosaženého úspěchu s hmotnými odměnami a výhodami. Odměny i výhody nesmí způsobit odcizení žáků, kteří přes veškerou snahu tuto odměnu nedostali Očekávání úspěchu - zadávání přiměřeně náročných úkolů a poskytují žákům reálnou šanci na úspěch, minimalizovat zbytečné zklamání, kreativnost učitele v případech, kdy žáci narazí na větší obtíže – poskytnou podporující zpětnou vazbu, důvěra v žáky a víra, že žáci s vaší pomocí úkol splní, ale na druhé straně přenášet zodpovědnost a úspěch na žáky (Fialová, 2010, Kyriacou, 2008).

Činitelé působící na motivaci k učení Novost situace, předmětu, činností Činnost žáka a uspokojení z ní Úspěch v činnosti Sociální momenty Souvislost nového předmětu (činnosti) s předchozími činnostmi, zkušenostmi a zájmy žáka Souvislost předmětu (činnosti) s životními perspektivami Motivace v TV: http://www.youtube.com/watch?v=yFrD2PQobSA

Stádia motivace Počáteční motivace - té lze dosáhnout u dětí a mládeže velmi snadno, má na ni vliv kterýkoliv činitel z výše uvedených 6 skupin, obtížnější, je další vývoj motivace Hlubší, trvalejší motivace - přeměna krátkodobého zájmu v zájem trvalý, má význam nejen pro vzdělání, ale zejména pro formování osobnosti

Rušivé momenty pro motivaci Nasycení opakované žákovy neúspěchy nedostatky v osobních vztazích, v emočním klimatu nedostatky v metodě vyučování a způsobu výchovy

Faktory ovlivňující motivaci Faktory učitelem neovlivnitelné rodina, prostředí, ve kterém žije, zkušenosti s dřívějšími učiteli a učivem Faktory učitelem ovlivnitelné zajímavé předání informací, vztahy s žáky, zohlednění zájmu žáků, pochvala, přizpůsobení motivace cíli, obsahu učiva a věku žáků

Budování vztahu učitele se žáky Vzájemná úcta a kontakt Dobrý příklad učitele Humor Zvyšování sebeúcty žáků Humanistický přístup k vyučování a učení Předávání kladných informací Poskytování pozitivní pomoci

Principy zvyšování motivace Přiměřené zpětné informace bezprostředně po výkonu Žáci by měli poznat, pochopit a přijmou za své cíle vyučovací hodiny Demokratický styl vedení kolektivu Využívání problémové výuky se zařazením tvořivých a různě obtížných úkolů Pozitivní klima třídy Princip skupinové kooperace

Demotivující činitele Autoritativní styl vyučování a výchovy Rigidita, strnulost Nízká informovanost o praktickém uplatnění poznatků v životě Velké množství informací nedovoluje používat aktivizační metody Důraz na školní známky Srovnání s nejlepšími žáky

Kázeň § nekázeň Kázeň? Učiteli nejčastěji uváděné typy nevhodného chování, které komplikují práci vyučujícím a ztěžují vzdělání ostatním žákům: přílišné povídání nebo mluvení bez vyvolání hlučnost (pokřikování na spolužáky, hlasitá manipulace s pomůckami) nevěnování pozornosti učiteli neplnění zadaných úkolů bezdůvodné opouštění svého místa rušení ostatních žáků pozdní příchody do hodiny Vytvoření prostředí pro učení: http://www.youtube.com/watch?v=bGVXq4E2LNQ

Činitele působící na vznik výchovných problémů Vnitřní činitele (biologické faktory): genetické dispozice k agresivnímu způsobu chování a disharmonickému vývoji oslabení nebo porucha CNS úroveň inteligence Vnější činitele (sociální faktory): rodina škola a školní klima vrstevnická skupina Masmédia špatné postoje uspěchanost dnešní doby, nehodnotné a nesmyslné trávení volného času, preference materiálních zájmů Situační faktory: okamžitá atmosféra třídy událost v předchozí hodině projevy sociálního chování ve škole šikana dlouhotrvající duševní námaha a únava žáků nuda nepřítomnost negativních důsledků

Řešení případů nevhodného chování žáků „Prevence je lepší než léčení“ Strategie pro předcházení nežádoucího chování Řešení projevů nevhodného chování Efektivní projednání Napomenutí – výstraha Užívání trestů Užívané typy trestů

Děkuji za pozornost