VY_32_INOVACE_SA4A_15 DUM 15. „realizace-poradenství“
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_SA4A_15 TÉMA SADY: Sociální aktivity s dětmi a mládeží ze sociálně vyloučených lokalit NÁZEV: Realizace-poradenství Vytvořeno: 29. 10. 2013 Autor: Mgr. Tomáš Vorochta Vyučovací předmět: Tvořivá dramatika / navazuje na předmět Dramatická výchova Ročník: IV. SOŠ Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Vychází z průřezového tématu ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE. Je zaměřen na získání dovedností potřebných k tvorbě volnočasových pro nízkoprahová zařízení pro děti a mládež s využitím ICT techniky. Žák se připravuje na realizaci sociálních aktivit s vybranou cílovou skupinou, materiál obsahuje základní informace pro tuto přípravu, úkoly pro žáka. Žák využívá při práci ICT, splněné úkoly zaznamenané v pracovním listu a prezentuje spolužákům pomocí interaktivní tabule; prezentace záznamů slouží jako podklad k diskuzi, zajímavé podněty z diskuze žák zaznamenává pomocí interaktivní tabule. Klíčová slova: poradenství, uživatel služby, cílová skupina, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, standardy kvality sociálních služeb, sociální prevence, sociální vyloučení, nepříznivá sociální situace. Výsledky vzdělávání dle RVP: Navrhuje průpravné hry a cvičení pro děti a mládež. Spolupodílí se na tvorbě a na realizaci projektu týmového představení; naplánuje, připraví finální projekt a realizuje své vlastní představení určené k aktivní komunikaci s divákem/klientem; přijímá zodpovědnost za inscenaci jako výsledek procesu společné tvorby; ovládá základní divadelní propriety; dokáže se prezentovat v různých situacích ve skupině; prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Výukové materiály
PRACOVNÍ TEXT PRO ŽÁKA: ZÁKLADNÍ INFORMACE: Aktivity, které budete připravovat pro děti a mládež ze sociálně vyloučených lokalit budou realizovány ve spolupráci s Nízkoprahovými zařízeními pro děti a mládež (NZDM), popřípadě s organizacemi, které také splňují Standardy kvality sociálních služeb. SEZNAMTE SE S TÍMTO TEXTEM: CÍLEM NZDM JE DĚTEM A MLÁDEŽI ZABEZPEČIT: • podporu pro zvládnutí obtížných životních událostí; • snížení sociálních rizik vyplývajících z konfliktních společenských situací, životního způsobu a rizikového chování; • zvýšení sociálních schopností a dovedností; • podporu sociálního začlenění do skupiny vrstevníků i do společnosti, včetně zapojení do dění místní komunity; • nezbytnou psychickou, fyzickou, právní a sociální ochranu během pobytu v zařízení a podmínky pro realizaci osobních aktivit; • zlepšovat kvalitu jejich života; • předcházet nebo snížit zdravotní rizika související s jejich způsobem života; • lepší orientaci v jejich sociálním prostředí; • podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace.
PRACOVNÍ TEXT PRO ŽÁKA: OBSAH SLUŽBY- nyní se postupně seznámíme se základními aktivitami (intervencemi) realizovanými v NZDM ve prospěch uživatelů, jsou to činnosti na které se pracovníci zařízení dlouhodobě připravují, aby je mohli poskytnout svým klientům (tyto aktivity si následně budete moci sami vyzkoušet…) Poradenství
PRACOVNÍ TEXT PRO ŽÁKA: Poradenství v NZDM poskytované jejím klientům, uživatelům služby Odehrává se formou rozhovoru s uživatelem nejlépe v samostatné místnosti NZDM. Obsahuje: vyhodnocení situace, nabídku rady, informací a řešení vedoucí k odstranění obtíží. Jde o řešení aktuálních problémů a zvyšování dovedností uživatele tyto problémy řešit. Poradenství v NZDM se nejvíce zaměřuje na záležitosti vztahů, rodiny, sexu, návykových látek, školy, volného času, sociálně právní a jiné.
Úkoly - zadání pro žáka Úkoly - zadání pro žáka Pečlivě si přečtěte Pracovní text. Vašim úkolem je realizovat aktivitu, pro cílovou věkovou skupinu dětí a mládeže 13-18 let v rámci Poradenství. Dramatická situace-diskuze v klubu s odborníkem/odborníky na vybraná témata. Žáci se rozdělí (pověřený pracovník+klienti); 2-3 z Vás se stanou týmem specialistů-poradců, ostatní žáci si zahrají na uživatele služby a budou moci při inscenované diskuzi (střídají se vždy po jednom) s „týmem specialistů poradců“ pokládat otázky na vybraná témata a nechat si od týmu poradit. Poradci a vyberou si jedno z témat (mám špatné kamarády; rád šikanuji ostatní; jak poznám, že jsem zamilovaná; nemám peníze), na které budou při dotazech reagovat. Příprava pro tým specialistů-nejprve si vyhledejte na internetu všechny důležité odborné informace, či kontakty. Tým uživatelů služby se předem seznámí s vybranými tématy a připraví si dotazy odpovídající znalostem o cílové skupině, využívají i komunikační styl této skupiny. Při dramatizaci diskuze se zaměřte na vhodnou, klientovi přiměřenou komunikaci směřující k nastolení důvěry; v případě, že neznáte odpověď, tak se k tomu přiznejte a přejděte k dalším otázkám. Ve všech směrech by realizovaná aktivita měla odpovídat poslání a cílům NZDM a jejich klientů. Realizace – připravenou aktivitu za pomoci prvků dramatické výchovy předveďte; využijte práce v týmu, nebo jako projekt týmového představení; nezapomeňte se zaměřit na aktivní komunikaci s diváky/klienty. Po realizaci si ihned k zapište do Pracovního listu poznámky, zkušenosti, které jste získali (pozitivní i negativní). Přípravu dramatizace zaznamenanou v Pracovním listu následně prezentujte spolužákům pomocí interaktivní tabule. Při prezentaci se zaměřte i na odůvodnění vašeho výběru.
Pracovní list žáka Pracovní list žáka Moje příprava dramatizace: Co vše se mi v dramatizaci podařilo : Co je třeba zlepšit, co chybělo :
Zdroj: Pojmosloví nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. In: www.streetwork.cz [online]. 2008. vyd. Praha [cit. 2013-09-02]. Dostupné z: http://www.streetwork.cz/images/download/Pojmoslovi_text.pdf