Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_20_AZ KVÍZ 9. ROČNÍK Sada: ČESKÝ JAZYK 9. ročník Téma: AZ KVÍZ 9. ROČNÍK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437
Anotace Ročník 9. Druh materiálu Prezentace na inter. tabuli Pomůcky Inter. tabule Cíl materiálu /Inovace Formou známé televizní soutěže procvičit učivo mluvnice českého jazyka. Otázky jsou zaměřeny na tvarosloví, pravopis, význam slova, tvoření slov. Metodické pokyny Viz další 2 snímky Prezentace obsahuje animace.
Pravidla hry AZ kvíz: Hrajeme stejně jako známou televizní soutěž. Cílem hry je spojit všechny tři strany trojúhelníku svojí barvou. Hru hrají dva týmy proti sobě – červený a zelený tým. Týmy se střídají ve vybírání otázek, které se schovávají pod písmenky ve velké pyramidě. Kliknutím na písmenko velké pyramidy se zobrazí otázka. Správná odpověď se skrývá pod ikonou Pokud hráč odpoví dobře, vrací se pomocí ikony zpět na titulní stránku a obarví si získané políčko svojí barvou (kliknutím na políčko s daným písmenem v rámečku svého týmu – v rozích stránky). Pokud hráč neví odpověď nebo odpoví špatně a soupeř nechce políčko využít, obarví se políčko šedě (kliknutím na šedě označená políčka s písmeny).
Pokud chce tým získat nějaké šedé políčko, klikne na šedý šestiúhelník v pravém dolním rohu. Objeví se nabídka 10 otázek, kde si sami hráči vyberou náhradní otázku. Kliknutím na vybrané políčko se objeví otázka. Použité políčko se zbarví modře. Pokud je náhradní otázka zodpovězena dobře, může si tým dané políčko přebarvit z šedé na svoji barvu. Vyhrává tým, který jako první spojí všechny 3 strany trojúhelníku svojí barvou.
ZELENÝ TÝM ČERVENÝ TÝM A B C Č D E F G H CH I J K L M N O P R Ř S Š T U Š T U V Y Z I J V Y Z K L M Ž Ž N O P R Ř S Š T U V Y Z Ž A B D F H I K M O R S T V Z C Č E G CH J L N P Ř Š U Y Ž
VYBER SI OTÁZKU. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
CO ZNAMENÁ CIZÍ SLOVO KARTOTÉKA? seznam, evidence
URČI ČÍSLO U PODSTATNÉHO JMÉNA KRKONOŠE B URČI ČÍSLO U PODSTATNÉHO JMÉNA KRKONOŠE Krkonoše – číslo množné
PŘIHLÁSIT SE – 2. osoba, č. jed., způsob rozkazovací UTVOŘ TVAR SLOVESA: PŘIHLÁSIT SE – 2. osoba, č. jed., způsob rozkazovací PŘIHLAS SE!
NAJDI KOŘEN SLOVA PORODIT Č NAJDI KOŘEN SLOVA PORODIT - ROD -
DOPLŇ SPRÁVNĚ –I/-Y : SOUSEDOV_ SLEPICE SOUSEDOVY SLEPICE
VYBER ŠPATNĚ NAPSANÉ SLOVO: a) trojúhelník b) kultura c) manikůra d) zúrodnit c) manikůra - manikúra
SLOVA V ZÁVORCE DEJ DO SPRÁVNÉHO TVARU: Díval se na něho ______ (své modré oči) F Díval se na něho svýma modrýma očima.
URČI VID SLOVESA A UTVOŘ K NĚMU SLOVESO OPAČNÉHO VIDU: G URČI VID SLOVESA A UTVOŘ K NĚMU SLOVESO OPAČNÉHO VIDU: SEDNEME SI sedneme si /sednout si/ – vid dokonavý sedíme /sedět/ - vid nedokonavý
JAKÝ VĚTNÝ ČLEN JE VE VĚTĚ PODTRŽENÉ SLOVO: H JAKÝ VĚTNÝ ČLEN JE VE VĚTĚ PODTRŽENÉ SLOVO: Hejno vran se sneslo na pole. vran – přívlastek neshodný
DNES SI DÁM KUŘECÍ MASO S …. CH DNES SI DÁM KUŘECÍ MASO S …. a) hranolkami b) hranolkama c) hranolky c) maso s hranolky
URČI DRUH VEDLEJŠÍ VĚTY: Půjdeme tam, až budeme mít čas. 2.VV = příslovečná časová
JAKÝ SLOVNÍ DRUH JSOU VŠECHNA TATO SLOVA: ANO, AŤ, KÉŽ, NE ČÁSTICE
VYBER SPISOVNÝ TVAR SLOVESA POTKAT – 2.os., č.mn., způsob podmiňovací přítomný a) potkali byste b) potkali by ste c) potkali by jste d) byli byste potkali K a) potkali byste
KTERÁ VĚTA JE NAPSANÁ BEZ CHYBY a) Ten řízek nám zbil od oběda. b) Martin Petra pěkně zbil. c) Dědeček nám zbil krmítko ze starých prken. L b) Martin Petra pěkně zbil.
d) listopad = vzniklo skládáním KTERÉ SLOVO NEVZNIKLO ODVOZOVÁNÍM a) dobro b) knihovna c) kamenný d) listopad d) listopad = vzniklo skládáním
DÍVKY S ………… (CHLAPCI) HRÁLI FOTBAL. N DÍVKY S ………… (CHLAPCI) HRÁLI FOTBAL. a) chlapci b) chlapcemi c) chlapcema a) s chlapci
JAKÉ JE NADŘAZENÉ SLOVO TĚMTO SLOVŮM: citoslovce, zájmena, slovesa SLOVNÍ DRUHY
UVEĎ SYNONYMUM KE SLOVU P UVEĎ SYNONYMUM KE SLOVU KATASTROFA POHROMA
ŘEKNI 2 POMNOŽNÁ PODSTATNÁ JMÉNA R ŘEKNI 2 POMNOŽNÁ PODSTATNÁ JMÉNA např. Hradčany, kalhoty, nůžky
UVEĎ ALESPOŇ 3 VÝZNAMY SLOVA KORUNA Ř UVEĎ ALESPOŇ 3 VÝZNAMY SLOVA KORUNA koruna – 1. na hlavě krále 2. koruna stromu 3. mince
URČI SLOVNÍ DRUH PODTRŽENÉHO SLOVA: Na tábor přijeli i Markovi kamarádi. přídavné jméno přivlastňovací
UVEĎ ANTONYMUM KE SLOVU OBROVSKÝ Š UVEĎ ANTONYMUM KE SLOVU OBROVSKÝ MALÝ, MALINKÝ
UVEĎ ČÍSLOVKU NEURČITOU ŘADOVOU NĚKOLIKÁTÝ
JAKÉHO DRUHU JSOU VŠECHNA TATO ZÁJMENA: CO, KTERÁ, ČÍ, JENŽ VZTAŽNÁ
KTERÉ SLOVNÍ DRUHY SE SKLOŇUJÍ? podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky
KTERÝ NÁZEV JE NAPSANÝ ŠPATNĚ: Y KTERÝ NÁZEV JE NAPSANÝ ŠPATNĚ: a) Mariánské Lázně b) lázně Jáchymov c) Františkovy lázně c) Františkovy lázně – Františkovy Lázně
Neodbočuj od daného …….. (téma). Z DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR: Neodbočuj od daného …….. (téma). TÉMATU
UVEĎ 3. STUPEŇ PŘÍD. JMÉNA DOBRÝ: Ž UVEĎ 3. STUPEŇ PŘÍD. JMÉNA DOBRÝ: NEJLEPŠÍ
Znáte tlustou holčičku? 1 UHODNI HÁDANKU: Znáte tlustou holčičku? Nosí žlutou sukničku. Když jsme ji svlékali, Všichni jsme plakali. CIBULE
VYLUŠTI RÉBUS: nápověda - sloveso 2 O LÁ V – O- LÁ = VOLÁ
ŘEKNI VYJMENOVANÁ SLOVA PO P- 3 ŘEKNI VYJMENOVANÁ SLOVA PO P- pýcha – pytel – pysk – netopýr – slepýš – pyl – kopyto – klopýtat – třpytit se – zpytovat – pykat – pýr – pýřit se – čepýřit se
VE KTERÉ VĚTĚ JE PŘÍSLOVEČNÁ SPŘEŽKA: 4 VE KTERÉ VĚTĚ JE PŘÍSLOVEČNÁ SPŘEŽKA: a) Když šel kolem, stavil se za mnou. b) Přišel příliš pozdě. c) Naučil se celý text zpaměti. c) příslovečná spřežka = zpaměti
VE KTERÉM SLOVĚ SE MUSÍ VYSLOVIT OBĚ ZDVOJENÉ HLÁSKY: a) měkký b) nejjasnější c) denní d) kamenný 5 b) nejjasnější
Která z uvedených vět vyjadřuje jistotu: a) Venku už by měla být tma. b) Vypadá to, že dnes nepřijde. c) Za hodinu tam nestihneš dojet. d) První varianta možná bude lepší. 6 c) Za hodinu tam nestihneš dojet.
VE KTERÉM SPOJENÍ NELZE POUŽÍT SLOVO SEZONNÍ: a) sezonní práce b) sezonní výprodej c) sezonní počítače d) sezonní zboží 7 c) sezonní počítače
V JAKÉM PŘÍPADĚ PÍŠEMU SLOVO Země s velkým Z? 8 Když mluvíme o planetě Zemi.
Jaký druh vedlejší věty obsahuje Souvětí: Je o něm známo, že rád sbírá hřiby. podmětnou předmětnou přívlastkovou 9 a) podmětnou
Opakem slova žádný je slovo: a) někdo b) každý c) nikdo 10 Opakem slova žádný je slovo: a) někdo b) každý c) nikdo každý
ZDROJE A ODKAZY STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-92-1. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-70-0. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 9.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-87-5. Ilustrace: - www.office.microsoft.com