Artefiletika a RVP Běhounková 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průřezová témata.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Pozitivní hodnocení sebe
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Naše zvolená průřezová témata
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
(komentovaný přehled)
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
Úvod do estetiky estetika.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Prezentace projektu Multipolis Název projektu Vývoj metodické pomůcky pro výukovou aktivitu zaměřenou na multikulturní výchovu CZ.1.07/1.2.00/
Definice, základní pojmy
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Občanské vzdělávání září 2017 MŠMT 1.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Artefiletika a RVP Běhounková 2008

Charakteristika artefiletiky v mezinárodním kontextu INSEA (UNESCO) = International Society for Education throught Art (*1950) DBAE (USA) = Discipline Based Art Education NOVÁ VÝCHOVA, skupina GFEN (FRANCIE) VCAE (ANGLOFONNÍ ZEMĚ, ČR) = Vizual Culture Art Education

Rozvoj kompetencí RVP Koncepce artefiletiky je plně slučitelná s pojetím RVP (jak na úrovni základního, tak i středního vzdělávání), je preventivní strategií Naplňuje klíčové kompetence, tj. kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, kompetence sociální a personální, občanské, pracovní. Klíčové kompetence nestojí vedle sebe izolovaně, různými způsoby se prolínají, jsou multifunkční, mají intermediální podobu (RVP ZV 2007)

Průřezová témata RVP OSV = osobní a sociální výchova (sebepoznání, seberegulace, komunikace, kooperaci, kreativita…) VDO = výchova demokratického občana (obhajoba a dodržování lidských práv a svobod) MGS = výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (mezinárodní porozumění, mezinárodní organizace a problematika) MKV = multikulturní výchova (rozmanitost kultur – tradice, hodnoty, poznávání menšin v ČR, tolerance, pojmy: rasismus, xenofobie…) EV = environmentální výchova (člověk a životní prostředí, trvale udržitelný rozvoj…) MDV = mediální výchova (práce s médii: TV, rozhlas, tisk, elektronické deníky – platnost a věrohodnost informací, vliv na náš život)

Artefiletika rozvíjí vztahy: žáka k sobě samému Východiska: výtvarný proces = transfer, kdy je vytvořeno „nové prostředí“, s nímž dále pracujeme výtvarné vyjádření má autosanační účinek To přispívá k posílení sebeúcty a celistvého pojetí vlastní identity (Henlley 1991). Zdravé sebepojetí se projevuje ve zdravém sebevědomí a sebehodnocení (což je nezbytné pro tzv. „ukotvení v realitě“, tj. reálné očekávání, hodnocení a tomu odpovídající chování). Kultivace emocionality (pojmenování a identifikace vlastních emocí, vnímání tělesného schématu a vztah ke svému tělu, což eliminuje sebedestruktivní chování, dále seberegulace – vůle, ovládání impulzivity, agrese, relaxace, koncentrace, emoční složky sebepojetí a sebehodnocení). Mravní růst (empatie a tolerance, anticipace svého chování, zodpovědnost za své chování a činy, perspektivy do budoucnosti, aspirace) (Bröcher 1999, Mikuláštík 2000, Blatný; Dosedlová; Kebza 2005)

Artefiletika rozvíjí vztahy: k ostatním vrstevníkům Kooperativnost - klade důraz na pocity sounáležitosti a hlubší interpersonální poznání, jež facilitují rozvoj empatie a tolerance a vzájemné úcty. Podpora afiliace, tedy potřeby člověka navazovat pozitivní a těsné vztahy s jinými lidmi, které mohou mít podobu spolupráce, přátelství (Oaklander 2003, Mareš 2005, Šimanovský 2002, 2007).

Artefiletika rozvíjí vztahy: k dospělým jedincům (artefiletikovi, tj. autoritě a prvoplánově i nositeli hodnot tzv. „rodičovské generace“). Artefiletik poskytuje korektivní vzor osobnosti dospělého jedince (rodiče, pedagoga) a sociálně zralého chování. Je konfrontován se zažitými vzory a představami žáků o chování dospělých osob (Čáp; Mareš 2001, Helus 2004, Duncan 2005)

Artefiletika rozvíjí vztahy: k umění, kreativitě, estetice a kráse rozvoj kvalitního estetického názoru, schopnost vyjádřit svůj postoj, názor („co se mi líbí/nelíbí“) skrze umělecký prožitek se prohlubuje senzitivita vůči lidskosti uvnitř sebe samého i druhých lidí (David 1993, Roeselová 2000, Dytrtová 2006)